fbpx

Tjekliste til webshop

af sep 29, 2019Hjemmeside0 Kommentarer

I dette blogindlæg forbereder vi dig på opstart af webshop. Ved opstart af webshop er der mange ting der skal være på plads, inden du kan begynde at sælge dine varer på en online platform.

Det vil jeg forsøge at klargøre bedst muligt for dig, så du undgår spildtid og kan bruge din energi på at løbe direkte derudaf.

For at gøre det nemt for dig, deler jeg tjeklisten op i førunderefter. 

Før du påbegynder arbejdet med opbygning af webshop

Inden du begynder at lede efter bureauer til at bygge din webshop, eller du selv går i gang, får du her en liste over alt, hvad du bør have klar inden.

Bonustip: Jo mere af følgende punkter du har styr på, desto nemmere vil det være for dit bureau at opfylde dine ønsker med webshoppen, og der undgås spildtid i forventningsafstemning og pludselige tilføjelser til webshoppen.

Dine produkter

Først skal du selvfølgelig have styr på, hvad det egentligt er, du vil sælge. Er du ikke nået helt så langt, kan du med fordel læse blogindlægget Jeg har en idé – og hvad så?

Du skal have dit varelager på plads og have kontrol over dine produkter. Dette betyder, at du skal finde ud af, hvilke størrelser, farver, typer og så videre du vil sælge i din webshop. Undersøgelser viser, at vi i Danmark værdsætter et bredt udvalg, når vi shopper online. Befinder du dig på et nichemarked, er det naturligvis anderledes for dig.

Det er lige præcis derfor, at det er super vigtigt, du ved, hvad du sælger – og hvem du sælger til – så vil du have meget nemmere ved at finde de rette produkter, samt mængden af produkter.

Bonustip: Hvis du allerede nu kan få taget nogle lækre produktbilleder med hvid baggrund, vil det være helt perfekt, og gøre det nemmere for din udvikler. De andre og mere beskrivende billeder kan tages løbende og tilføjes, når produkterne bliver oprettet i shoppen.

Leverandøraftaler

I forbindelse med ovenstående skal du selvfølgelig finde ud af, om du har behov for leverandører til dine produkter.

Du kan være heldig at fange en god leverandøraftale, hvor du får et kendt brand med i dit sortiment, der kan være med til at øge din kendskabsgrad. Det kan også være en god aftale om lave indkøbspriser, så du får en større profit og nemmere kan komme ud over stepperne.

Domænet til din webshop

Nu skal du så i gang med at finde ud af om dit domænenavn er ledigt. (Et domænenavn, er det der i daglig tale kaldes URL / web-adresse. Det vil være dét, som dine kunder skal søge på for at finde dig på f.eks. Google)

www.dk-hostmaster.dk kan du søge efter og købe domænenavne. Det kan være en fordel, hvis du selv har købt dit domænenavn, så det er hurtigere for udbyderen at gå i gang med din webshop. Efter den nye lovgivning med GDPR, skal du nemlig selv logge ind og verificeres med dit nem-id.

Vi kan hjælpe dig med rigtig mange ting, men personlig verificering er desværre ikke en mulighed. Derimod vil vi rigtig gerne vejlede dig.

Bonustip: Vær opmærksom, hvis du har en virksomhed med æ, ø eller å. Platforme som Facebook, kan ikke vise dine kunder den rigtige URL-adresse. Vi anbefaler derfor erstatninger som ae, oe og aa.

CVR-nummer og momsregistrering

For at du kan komme ordentligt i gang med oprettelse af din webshop, skal du selvfølgelig CVR-registreres. Du kan vælge imellem flere forskellige virksomhedsformer alt afhængig, af om du f.eks. starter en hobbyvirksomhed med en omsætning for under 50.000 kr. om året, eller om du vil gå fuldtid. Du kan læse mere om de forskellige virksomhedsformer på www.virk.dk.

Derudover skal du også finde ud af, om din virksomhed skal momsregistreres.

Fragtaftaler

På dette tidspunkt er du forhåbentligt ved at have et nogenlunde overblik over din forretning og dine produkter. Derfor skal du til at kigge efter fragtaftaler.

Fleksible leveringsmetoder på din webshop vil altid forbindes med god service, da du giver kunderne fri mulighed for at vælge den løsning, der passer dem bedst. F.eks. med den billigste forsendelse, pakkeshop, levering til dør eller hvis du tilbyder afhentning i butik.

www.pakkelabels.dk tilbyder dig en konto til en overkommelig pris, hvis du ligeledes får lavere forsendelsespriser. Hos pakkelabels, kan du bl.a. vælge imellem at sende med PostNord, GLS, Bring og DAO.

Ligeledes anbefaler vi også www.smartsend.dk, der også kan integreres med langt de fleste webshop løsninger. Smartsend tilbyder dig også flere muligheder med tilkøb af plugins, hvor du får mulighed for at højre servicen overfor dine kunder. Smartsend understøtter bl.a. PostNord, GLS og Bring.

 

 

Visuel identitet

Nu kommer et af de vigtigste punker til din webshop. Nemlig din visuelle identitet. Det er noget mange desværre ikke har styr på i starten, hvilket virkelig er en skam, da førstehåndsindtrykket betyder rigtig meget og er svært at ændre, når det først er lavet.

Den visuelle identitet vil være hele grundlaget for dit firma og din webshop. Det gælder både logo, skrifttyper, farver – ja sågar måden du tager dine billeder på.

Det skal være genkendeligt, så dine kunder kan genkende dig og dine produkter. Du kan se og læse vores grafiske opgaver her, hvor vi har hjulpet flere med at skabe en visuel identitet.

Nyhedsmails

Det er ikke nødvendigvis vigtigt, at du allerede fra start af, begynder at sende nyhedsbreve ud. Men når du lancerer, vil det være en rigtig god idé at få indsamlet så mange mailadresser ind som muligt.

Til dette skal du have fat i en nyhedsmailudbyder. Her har vi et samarbejde med www.heyloyalty.com der er et marketing automationudbyder med DANSK support og hovedsæde i Århus.

Så har du mulighed for, allerede fra start, at begynde at indsamle e-mails til fremtidig brug.

Handelsbetingelser og privatlivspolitik

Endnu en ting du kan gøre selv, for at spare penge på din webshop, er selv at udarbejde dine handelsbetingelser og privatlivspolitik. Vi hos Offbeat Media har et samarbejde med www.pensopay.com, som er betalingsudbyder. På deres side, kan du nemt og hurtigt lave både handelsbetingelser og privatlivspolitik, der opfylder kravene for en indløsningsaftale på din webshop. Det kan du gøre helt gratis her.

Har du allerede en indløsningsaftale (betalingsmulighed) hos en anden end Pensopay, bør du læse deres krav til webshop, for at du får lavet de rigtige betingelser til din webshop.

Under arbejdet med opbygning af din webshop

Når du har styr på ovenstående kan du eller dit bureau gå i gang med at bygge din hjemmeside nemmest og hurtigst muligt. Under arbejdet med opbygning af din webshop, vil der ligeledes være nogle ting, du skal have styr på i eventuelt samarbejde med et bureau.

Betalingsgateway og indløsningsaftale

For at dine kunder kan betale for dine produkter, skal du have en indløsningsaftale. Som før nævnt samarbejder vi med www.pensopay.com der er et dansk firma.

De har flere forskellige løsninger, til de forskellige behov, man har som webshop ejer.

Kravene til din webshop kan du læse her. Vi hjælper dig selvfølgelig med den tekniske del, men sørg for at din udvikler har adgang til informationerne, og ikke skal bruge tid på at lede efter det på CVR registret. Igen vil det bidrage til, at prisen på din webshop bliver billigere.

Tekster til hjemmesiden og produkterne

Endnu en ting du kan gøre selv, for at gøre prisen for webshop billigere, er ved at skrive dine tekster og produkttekster selv.

Selvfølgelig kan du også købe os til at gøre det for dig, så du er sikret SEO optimeret tekster.

Måden, vi arbejder på her hos Offbeat Media, er, at når vi er færdige med første udkast, sender vi dig et link, så du kan se og godkende webshoppen. Dette gør vi inden, at vi tilretter til telefon og tablet. Her får du altså muligheden for at skrive tekster, der matcher designet.

Bonustip: Sender vi dig et link til en side, hvor der er 5 linjers ”Lorem Ipsum tekst”, skal der selvfølgelig ikke skrives 5 siders tekst, da dette ikke er meningen med layoutet. Så tag udgangspunkt i designet og skriv tekster der passer til. Igen vil dette mindske spildtid.

Optimering til mobil og tablet

Når webshoppen er færdigbygget og godkendt hos dig, bliver den tilrettet til telefon og tablet, så den bliver responsiv og ser godt ud på alle enheder.

Dette er også noget du skal være opmærksom på, hvis du bygger den selv.

Efter din webshop er færdigbygget, men inden offentliggørelse

Når din webshop er færdig, tilrettet og godkendt er der stadig lige nogle punkter, vi skal igennem, før den lanceres.

SEO

SEO-optimering er næsten blevet et utvungent krav til din hjemmeside/webshop. Der er kamp om kunderne på de online platforme, og det gælder om at ligge øverst på Google. For hvor mange gange har du selv bladret om på side 2 på Google efter en søgning? Ikke ret mange gange, vel?

Det er det, som SEO-optimering er fantastisk til. Det er simpelthen en analyse af, hvad din målgruppe søger på. Der er mange former for SEO-optimering, og vi har hos Offbeat Media, allieret os med eksperterne fra www.kreer.dk . Kreer har mere end 10 års erfaring med SEO og er eksperter i at løse problemer og få hjemmesider øverst på Google.

Vi sørger for en samlet pris, når du skal have en webshop, hvor du har mulighed for at tilvælge SEO-optimering.

 

TEST

Nu er vi ved at være ved vejs ende så dette betyder at ALT skal testes! Dette betyder, at webshoppen skal testes, i flere forskellige browsere (Chrome, Explorer, Edge, Safari og Firefox), samt testes på alle tænkelige enheder (mobil, computer og tablet). Dette betyder også gennemførsel af køb, så du kan se om de forskellige e-mails, ser ud som de skal og processen forløber gnidningsfrit.

 

Jeg håber, at du har kunne bruge indlægget til noget på vej mod opstart af din webshop. Er du mere til noget visuelt har jeg lavet en simpel tjekliste, du kan printe ud. Denne tjekliste indeholder kun overskrifterne. Så det kan være en god idé at gemme blogindlægget som et bogmærke.

Download tjeklisten til webshop her.

Har du spørgsmål, er du selvfølgelig også altid velkommen til at kontakte os 😊

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *