Tidens tendenser hos danske forbrugere indenfor e-handel

År 2021 har været et usædvanligt år for dansk e-handel, hvor corona i endnu et år har spillet en afgørende rolle. Imens vi nu nærmer os de mere ”normale” tilstande i år 2022, har corona alligevel sat sit præg på danskernes købsadfærd på nettet, som i løbet af år 2021 har været under betydelig forandring.
Det betyder blandt andet, at danskerne handler mere og mere på nettet og vil forsætte med det. Den online købsproces er fortsat under forandring efter to år med corona og en øget digitalisering. Dette ses tydeligt i Dansk Erhvervs nye e-handelsanalyse fra år 2021. Overordnet set er, at der handles betydeligt flere dagligvarer, mad og drikke, take away, beklædning samt bolig/have sammenlignet med året forinden. Dertil er rejser og kultur/oplevelser stadig i passiv udvikling og vækster ikke i modsætning til mange andre varekategorier i år 2021.

 

I den følgende artikel får du de overordnede tendenser indenfor danskernes købsadfærd på nettet defineret af Dansk Erhverv i deres årlige E-handelsanalyse.

Helt afgørende for danskenes e-handel i år 2021 er det samlede forbrug, som er nået op på 181,6 mia. kr., hvilket er en stigning på 18 % sammenlignet med det forgangne år 2020. Samtidig er væksten stærkere i Danmark end i udlandet – dog står udlandet alligevel for 27 % af forbruget i år 2021.

Yderligere forventes det med udgangspunkt i de seneste tre års udvikling, at smartphone endeligt vil overhale brugen af desktop (PC, Mac og lignende), som det device, hvor netkøb hyppigst foretages på. Taget dette i betragtning er det derfor klart den største anbefaling fra vores side, at du altid har mobiloptimeret din webshop. Dit design skal være responsive, således brugeren får en god mobiloplevelse.

Hele 47 % af danskerne svarer, at de har handlet på nettet den seneste uge i år 2021 og knap hver 8. foretrækker at handle alle typer varer online. I år 2020 og 2019 var det kun hver 20. dansker.

 

Forbrugerne handler online af tre hovedårsager

  • Bekvemmelighed (i alt 38 %)
  • Udvalg (i alt 33 %)
  • Pris (i alt 21 %)

Med bevemmelighed lægges der stor vægt på tidsparing, levering til døren og at kunden kan handle, når det passer ind i personens hverdag. Dette betyder, at du som virksomhed altid bør have bekvemmelighed i baghovedet, når du udvikler din webshop. Hertil er vores anbefalinger, at gøre købsrejsen så hurtig og nem som muligt – undgå derfor for mange kliks. Pakkeshoplevering er en god fragtmetode, men hjemmelevering har også stor betydning for brugeren, overvej derfor at have hjemmelevering som fragtmetode på din shop. Slutteligt er det godt med FAQ-side til ofte stillede spørgsmål, således kunden kan få svar på sine spørgsmål, hvis de handler om aftenen, hvor der ikke er livechat. Hertil kan en chatbot også være en god mulighed.

mobiludvikling

Kilde: E-handelsanalysen juli 2021: genåbningen får flere til at hente deres netkøb selv

 

Nyt betalingsmiddel vinder frem ved netkøb

Kortbetaling er fortsat det mest brugte betalingsmiddel, når danskerne handler på nettet med hele 55 % af de samlede køb. Men det er dog i høj grad faldende og har været det de sidste mange år. Derimod vinder mobilbetaling frem, som nu bruges som betalingsmiddel ved hele 33 % af netkøb i 2021, og det er fortsat stigende. Det er derfor en rigtig god idé at have MobilePay som betalingsløsning på din webshop. Skulle du have brug for hjælp til at integrere MobilePay på din webshop, er du meget velkommen til at kontakte os.
Derefter er Paypal og Netbank samlet set betalingsmiddel ved 8 % af købene i 2021. De resterende 4 % er blandt andet faktura, del-/afbetalingsordning, samt at man bestiller online, men betaler i butik.

mobiludvikling

Kilde: E-handelsanalysen 2021: Ny forbrugsrekord på nettet – væksten er størst i danske butikker

Danskernes Forbrug fordelt på varekategorier

Helt tydeligt er det, at beklædning er det, der udgør den største andel af danskernes onlineforbrug med knap 13 %.

Men også i 2021 sætter corona-krisen sine spor. Især forbruget af rejser og kulturoplevelser/fornøjelser står stort set stille og stiger ikke. Derimod bliver der handlet betydeligt mere indenfor dagligvarer, beklædning og bolig/have. Der har været en stor stigning i handler af bolig- og have-artikler, særdeles når der har været lockdowns. Antallet af køb er dog faldet igen til det normale niveau, efter restriktionerne igen er blevet lempet efter lockdowns. Dog er netkøb indenfor bolig/have alligevel en stadigt stigende langsigtet trend.

mobiludvikling

Kilde: E-handelsanalysen: Forbruget på nettet vokser markant og slår ny rekord

Fra tanke til handling ved netkøb

Når det gæler netkøb, så er der lige pludslig ikke langt fra tanke til handling! Impulskøb på nettet udgør mere end hvert fjerde køb (faktisk hele 28 %) hos de danske fobrugere. Dertil er 63 % af alle køb planlagte og 9 % er rutinekøb/genkøb.

Hos de unge samt singler og par er det dog hvert tredje køb, der er impulskøb med henholdvis 34 % og 33 %. Hvorimod pensionister er noget mere velovervejede – her er kun 19 % ud af alle deres køb på nettet impulskøb.

Forbrugerne impulskøber især når det gælder take away/restaurant (51 %), digital underholdning og software (47 %) og beklædning (39 %).

Derimod planlægges købene i høj grad, når det gælder rejser, hvor 83 % af de samlede køb er planlagte. Ved biler er det 80 % og ved bolig/have er det 78 %.

Taget disse tal i betragtning, er det værd at overveje netop hvor vigtigt det er at fokusere på retargeting, når det kommer til markedsføring. Hvis ikke salget er impulskøb, så skal der lidt ekstra overtalelse til – det kan være alt fra 3 dage til 1-2 måneder, alt efter købsværdien og hvor mange overvejelser kunden skal igennem. Har du brug for hjælp til retargeting, så tag endelig fat i os.

 

Planlægning inden netkøb

Tidligere blev det nævnt, at 63 % af alle netkøb er nøje planlagte køb. Hvor og hvordan sker planlægningen så?

Det fremgår tydeligt, at planlægning og informationssøgningen inden et netkøb også foregår på nettet. Hele 88 % af de danske forbrugere undersøger hovedsageligt varen på nettet inden købet. Kun 3 % undersøger hovedsageligt varen i fysiske butikker og 8 % gør hovedsageligt begge dele.

Derudover er danske forbrugere meget trofaste overfor netbutikker, de tidligere har handlet ved. Her er det faktisk hele 71 %, der foretog deres seneste køb hos en netbutik, de også tidligere havde handlet ved.

Når der derimod skal handles i nye netbutikker, så finder hele 45 % af forbrugerne disse nye netbutikker igennem søgemaskiner på internettet. Derefter er det sociale medier og derefter anbefalinger fra omgangskredsen, som er de foretrukne måder, at opdage nye netbutikker på med henholdsvis 14 % og 13 % af de danske forbrugere.
I stor stil er det dagligvarer, mad og drikke (79 %) samt take away/restaurant (78 %) og personlige plejeprodukter (77 %), der købes i netbutikker, forbrugerne tidligere har handlet ved. Derimod køber kun 58 % af forbrugerne bolig/have i netbutikker, de har handlet ved før.

Ud fra E-handelsanalysens data om forbrugernes købsproces på nettet i år 2021 er det vigtigste altså at sikre sig rigtig gode informationer om alle dine produkter, da informationssøgningen i høj grad sker på nettet.
Det er også her – igennem søgemaskiner og sociale medier at nye netbutikker findes for størstedelen af forbrugerne. Så allerede her er der gode muligheder for at optimere din netbutik med det samme.

 

Vi håber, at du er blevet klogere på dansk e-handel og dens rivende udvikling i øjeblikket, hvor der især på grund af corona sker store forandringer i forbrugernes købsadfærd. Én ting der er helt sikkert er, at e-handlen er i støt stigende vækst disse år. 

Skal du være med på e-handels vognen og optimere din netbutik, så er det med at hoppe på med det samme – for vognen kører kun stærkere fra nu af!

 

Nanna
Team Offbeat media

Nanna Luttermann Poulsen

Nanna Luttermann Poulsen

Digital konceptudvikler

You have Successfully Subscribed!

You have Successfully Subscribed!