
Hvad er social proof for en størrelse?
Jeg (Maria) var i Normal og handle forleden, og skulle købe en tørshampoo til mig selv. Jeg har ingen forstand på tørshampoo, så jeg havde heller ingen præferencer for, hvilket brand det skulle være fra. Jeg vidste bare, at de i Normal altid har et bredt sortiment, så der ville være flere at vælge mellem. Så da jeg stod foran hylden med alle tørshampooerne, behøvede jeg ikke at læse bagpå dem alle sammen for at finde frem til den rette for mig. I stedet valgte jeg den, hvor der kun stod 2 tilbage på hylden.
Dette er et godt eksempel på social proof, som handler om, at vi som mennesker er flokdyr og ofte kopierer holdninger og handlinger fra personer, vi stoler på.
Hvad er social proof?
Social proof kan hjælpe dig med at tage et valg eller udføre en handling i en given situation, hvor du ikke selv ved, hvordan du skal agere. Vi gør oftest som alle andre, og det er ikke kun, som dem vi kender, men også som dem vi ikke kender. Rigtig mange virksomheder og brands bruger social proof på deres webshops og hjemmesider i form af brugeranmeldelser.
Prøv lige at tænke over, når du selv skal købe noget, for eksempel et nyt TV eller booke et hotelophold. Vil du så ikke også tjekke anmeldelser ud eller spørge dine nærmeste om råd?
Gode anmeldelser og anbefalinger fra flertallet styrker tilliden til dit brand og dit produkt og fjerner eventuelle tvivl, der kunne være. Social proof kan være rigtig godt at bruge som især nyopstartet eller som mindre virksomhed, hvor kendskabsgraden er lav, og der endnu ikke er opbygget tillid fra kundens side.
De 5 typer af social proof
Der er forskellige typer af social proof, hvor det eksempel jeg brugte ovenover er ”wisdom of the crowds”.
Disse typer af social proof kan alle bruges til at skabe tillid til din virksomhed og produkt.
Ekspertbaseret social proof
Det er når en troværdig ekspert indenfor en bestemt industri eller niche siger god for dit produkt. For eksempel ved at blogge om dit produkt, lave en anmeldelse, skrive en artikel eller snakke positivt om det på sociale medier.
Kendisbaseret social proof
Set er når en kendt person anbefaler dit produkt eller dit brand på for eksempel sine sociale medier.
Hvis der er tale om Influencer marketing og kendissen bliver betalt for at snakke godt om dit produkt, skal man være opmærksom på at det kan påvirke troværdigheden.
Brugerbaseret social proof
Dette består af positiv feedback fra brugerne, som har brugt produktet og anbefaler det. Det kan for eksempel være brugeranmeldelser på Trustpilot, Tripadvisor eller tilfredshedsratings på virksomhedens egen hjemmeside.
Det er vigtigt som virksomhed at holde øje med hvilke anmeldelser, der bliver skrevet, da de positive kan bruges i din markedsføring. Men de dårlige anmeldelser, dem må man ikke ignorere eller overse, da de kan have en stor påvirkning på andres holdning til dit produkt. Så husk at svar på disse og hjælp forbrugeren med at få en god oplevelse. Hvem ved… måske det kan ende ud i en endnu bedre anmeldelse fra kunden derefter.
”Wisdom of the crowds” social proof
Når en større gruppe af mennesker anerkender et produkt eller brand. Denne form for social proof appellere til vores FOMO (Fear Of Missing Out). Når en stor gruppe af mennesker køber eller bruger et produkt, vil andre gøre det samme.
Man kender det selv, når man ser at der for eksempel i en reklame står, ”gør som 100.000 andre og prøv dette produkt”. Det virker bare, fordi så bliver man jo nødt til at finde ud af, hvad de 100.000 andre har fået, som jeg ikke har.
”Wisdom of your friends” Social proof
Anbefalinger fra personer vi stoler på som vores venner, familie, kollegaer og så videre har en stor indflydelse på vores købsbeslutninger. Vi har mere tillid til anbefalinger af et produkt eller et brand, når de kommer fra mennesker vi kender, fordi vi har stor tiltro til vores nærmeste.
Disse anbefalinger kan du som virksomhed ikke forcere, men ved at du har et stærkt brand og et godt produkt, så kommer disse helt af sig selv.
Hvordan kan jeg så gøre brug af social proof i min markedsføring?
Alt efter hvilke former for social proof, der giver mening for dig og din virksomhed, så er det bare med at komme i gang med at gøre brug af denne form for markedsføring. Ved at bruge social proof så kan du øge tilliden og troværdigheden til dit brand og dermed også fjerne eventuelle tvivl eller skepsis omkring dine produkter.
Her er et par hurtige forslag, som du kan søge inspiration i:
- Gør brug af kundeanmeldelser på din hjemmeside eller webshop, og vis dem stolt frem. Ved at synliggøre de positive anmeldelser fra andre brugere, giver det en større tiltro og tillid til både produkterne og virksomheden. Du kan ikke forvente, at dine kunder vil lave en anmeldelse af sig selv, men du kan her opfordre dem til det eller endda give dem en lille ”gave”, hvis de laver en anmeldelse.
- Vis dine ratings fra Trustpilot på din hjemmeside, (hvis de er gode – selvfølgelig) da 4 eller 5 stjerner øger tilliden til, at de besøgende kan stole på, at din hjemmeside er troværdig og sikker.
- Hvis du har noget data, så gør endelig brug det. Tal er noget som alle kan forholde sig til, og de er overbevisende. For eksempel: ”95% af vores kunder oplevede en stor forbedring ved at bruge dette produkt”.
- Hvis du har en webshop, så brug den feature, der hedder ”Bestsellers”, hvor du viser hvilke af dine produkter, der er de bedst solgte produkter. Eller ”Se her, hvad andre før dig, kiggede på” som er lidt lignende, men det er ”wisdom of the crowds”-social proof og appellerer til de besøgendes FOMO.
Maria
Team Offbeat Media

Maria Antonsen
Marketing og tekstforfatter