fbpx

Skal kunder og leads huske din virksomhed næste gang, de skal købe dit produkt eller service?

Uanset om du ejer et lille, mellemstor eller stor virksomhed, er det (nærmest) obligatorisk at have en professionel designguide, og i den følgende artikel vil vi liste fordelene.

En designguide er et dokument, der er udarbejdet med krav til stil, design og regler for, hvordan dit brand præsenteres ud fra et grafisk og sprogligt perspektiv. Formålet med en designguide er at sikre, at forskellige grafiske designere eller endda dine medarbejdere bruger logoet, farvepaletten i overensstemmelse hermed, den rigtige skrifttype eller skaber indhold på en klar og sammenhængende måde, der afspejler din virksomheds stil.

Designguiden bruges til at definere den måde, din virksomhed ser ud på og til at holde en konstant grafisk standard, der er det samme uanset, hvilken kanal dine kunder møder din virksomhed på.

Reglerne for en designguide inkluderer typisk grafiske retningslinjer og elementer, der kan indeholde alt fra variationer af logoet, instruktioner med hensyn til stil (minimalistisk, abstrakt, moderne, vintage osv.), samt en farvepalette, typografidetaljer (skrifttypefamilier, størrelser, kerning, afstand osv.), fotograferingsstil, layoutspecifikationer med hensyn til, hvordan elementer skal placeres på en side osv.

Dit logos rolle i den visuelle identitet

Dit logo er ansigtet for din virksomhed, og det skal forblive ensartet med hensyn til form, farver, størrelse. Over tid bliver det rodfæstet i forbrugernes sind, og de er mere tilbøjelige til at huske dit brand, men kun hvis de gentagne gange udsættes for det samme logo.

Du kan læse mere om logoer og deres betydning her.

3, 5 eller 100 farver – hvor mange farver skal du bruge?

Farver er kendt for at påvirke tænkning, ændre handlinger og forårsage reaktioner, så farver kan bruges til at tiltrække forbrugere til din virksomhed på den rigtige måde.

Ene og alene på baggrund af denne viden, kan det være svært at finde ud af, hvor mange farver der er rigtig for din virksomhed. Derfor kan det være en god idé at få investeret i en klar visuel identitet, så de rette farver bliver valgt til din virksomheds budskab og dine kunders adfærd. Vi har for eksempel lavet visuelle identiteter med 3, 5 og helt op til 26 farver i, fordi det har meget med senere brug og anvendelsesmuligheder at gøre.

Offbeat medias egne farver er for eksempel den mørkeblå, som “off” og “media” er skrevet i oppe i menubjælken. Så er der også en den pink farve, der går igen i “beat”. Til sidst er der en helt almindelig hvid, der har farvekoden #ffffff, en mørkegrå, som den tekst, du sidder og læser nu – og til sidst har vi valgt en lys grå, som er baggrunden, som du kan se lige nu. 

Hver grafisk designer og hver forskellige platforme kan farvenuancer let ændres og forveksles med den anden, så du skal indstille en nøjagtig farvekode. På den måde kan du altid give de nøjagtige farver videre til en grafiker eller et trykker, og så er du fri for at stå med 10 forskellige nuancer på dine foldere.

Skrifttyper og fonte

Først er alt vil vi lige udredde, hvad en font er for en størrelse. Fonte er egentlig bare grafikersprog for skrifttyper, så når os grafikere spørger dig, hvilken type font, du godt kunne tænke dig, så er det skrifttyperne, vi henviser til.

Skrifttyper er effektive, når det kommer til reklame, de tjener som et effektivt værktøj til at fange forbrugernes opmærksomhed. Selvom du muligvis bruger forskellige skrifttyper, skal din designguide angive nøjagtigt, hvilken skrifttype du skal bruge, hvor du skal bruge den, og hvordan du bruger den.

Vi bruger for eksempel Oswald og Roboto Light til det meste. Oswald er fonten, vi bruger i overskrifterne. Roboto light er bruger vi en body tekster (brødteksterne). 

Når vi gerne vil understrege noget, bruger vi Roboto regulær, som er en lille smule tykkere. Det kan for eksempel være, at vi gerne vil understrege en pointe, som er vigtig for kunderne. 

Du kan se et eksempel her, hvor vi har brugt en lidt tykkere tekst for at understrege pointen og informationen, der er i teksten.

Billeder og fotografier

Optagelse af de rigtige fotografier vil også give din virksomhed anerkendelse i forbrugernes sind, så tag dine specifikationer for fotografier i din designguide, da dette i høj grad kan hjælpe med at opnå det specifikke udseende og din virksomhed har.

Vi har for eksempel runde hjørner på alle vores egne instagram opslag, og hos Vestjyske Delikatessers Instagram brugte vi lang tid på at finde en fotograf, der kunne ramme den ønskede stil i hvert billede. Du kan se madfotografen Sasha Schergs billeder her, hvor vi lige netop har valgt at gå en vej, hvor der er plads til detaljer, farver og et rent og hyggeligt udtryk.

Gentag, gentag og gentag

Konsistens på tværs af din virksomheds visuelle identitet hjælper med at styrke brandgenkendelse på markedet og tilskynder til loyalitet ved at skabe tillid til dine produkter eller tjenester. Folk er mere tilbøjelige til at købe fra virksomheder, de kender og let kan identificere på markedets hylder, fordi de er fortrolige med og ved, at deres behov og forventninger blev opfyldt.

Og hvis en designguide er så vigtig, er det virkelige spørgsmål: “Hvorfor har du det ikke endnu?” Spar dig selv fra besværet med at skulle forklare designinstruktionerne igen og igen og få alt for mange skiftende udtryk. En designguide behøver ikke at være dyrt og besværligt – tværtimod tager det mange timer ud af kalenderen i løbet af et år, hvis der ligger en hel klar guide til, hvordan din virksomhed skal opfattes udadtil. 

Du kan se vores designguide her, og hvis du selv tænker: “Jep, det er nu, det skal ske med den designguide,” så kontakt os gerne på Rikke@offbeatmedia.dk og få et uforpligtende tilbud og en god snak.

 

Kærligst
Team Offbeat media

Rohani Ozer

Rohani Ozer

Grafisk designer

okt 30, 2020

Tilmeld nyhedsbrev