Sådan øger du salget på din webshop i sommerperioden

Oplever du en tendens til at salget på din webshop er faldende hen over sommeren? Så skal du læse videre!

Det kan også være, at du oplever et fint antal salg, men gerne vil skabe mere salg, så er du også kommet det rette sted.

Vi vil nemlig udforske flere ideer, der hjælper med at øge salget på din webshop i højsæsonen, hvor kunderne ellers prioriterer at bruge tiden udendørs, at slappe af, at nyde solen og udforske forskellige destinationer – enten på oplevelsesture Danmark eller på udenlandske rejser.

Det betyder derfor, at ønsket om at bevare de dejlige sommerfornemmelser og skabe gode minder overgår behovet for online shopping, og derfor bruger folk ikke så meget tid på at surfe rundt på internettet.

For lad os nu være ærlige – hvem gider sidde indenfor med hovedet plantet i mobilen eller computeren, når man i stedet kan sidde udenfor og nyde den dejlige varme? Men, men, men! Bare rolig, der er nemlig en masse tiltag, som du kan gøre dig, for netop at skabe opmærksomhed og salg i din online webshop.

Hvordan konkurrerer du så imod oplevelsesture, rejser, resturantbesøg, oppustelige badebassiner og andre sjove ting til haven?

Lad os give dig et par ideer med på vejen.

Send regelmæssige e-mails til dine kunder

At sende e-mails er en effektiv måde at vedligeholde dine kunders opmærksomhed og interesse til din webshop. Regelmæssige e-mails hjælper dig med at give nye oplysninger om din virksomheds sommertilbud og nyheder og dermed fastholde dine nuværende kunder mere effektivt.

Hvilket indhold skal du så fokusere på, når du laver e-mail markedsføring? Det er altid en god idé at fortælle kunderne om aktuelle kampagner og specielle rabatter ved at gå efter ideen om 80/20.

  • 80 % uddannelsesindhold
  • 20 % ​​salgsfremmende indhold

Fortæl hvordan dine produkter/services skaber værdi for kunden!

Tilbyd rabatter på sæsonbestemte produkter

For at tiltrække eksisterende og potentielle kunders opmærksomhed kan du oprette kampagner og rabatter på sæsonbestemte produkter.

En god praksis er at undersøge hvilke produkter, der oftest søges efter eller blev solgt mest af det foregående år i den givne periode på din webshop. Dette kan blandt andet gøres ved at aflæse dine Analytics-rapporter for de mest efterspurgte produkter, samt ved at lave en Google Keyword Analyse (kontakt os hvis du har brug for hjælp!).

Der skal være en god grund til, at kunderne får lyst til at nedprioritere den varme sol og sommer, og i stedet vælge at bruge sin tid på din webshop. Måske du skal spørge dig selv: “Hvad ville kunne tiltrække mig, min ven eller kollega til at tage mobilen frem og shoppe på min webshop?”

Kan du friste med:

  • Unikke tilbud?
  • Gratis gave?
  • Fri fragt?
  • Produkter, der kun er tilgængelig i X antal dage?
  • Lancering af produkter i limited edition?
  • Eksklusivitet?

Og ja, det kan godt være, at det ikke er det første og bedste, som du prøver af, der virker. Hemmeligheden er at teste, og så teste igen, lige indtil du har fundet præcis det, som der får dine kunder til at shoppe i din webshop – på trods af solens varme stråler.

Lad ikke kampagnerne fortsætte kontinuerligt (vi er jo lige blevet enige om, at det skal være sæsonbetonet), men sæt i stedet tidsfrister og begrænset lager for at udfordre kunderne til at handle så hurtigt som muligt.

Opret en konkurrence på alle dine sociale medier

Opret en eller flere konkurrencer på dine sociale medier for derved at skabe engagement og opmærksomhed omkring din virksomhed.  En social mediekonkurrence er en fantastisk måde at skabe spænding, fordi den får dine følgere til at interagere og øger sidevisning.
… Og nej, vi ved godt at konkurrencer ikke er lig med øget salg, men det handler i højere grad om at plante et lille frø i deres hjerner, så de husker dig til næste gang, de får lyst til at shoppe – smart ikke? 🙂

For at opnå de bedste resultater er det en god idé at oprette en konkurrence, som promovere sæsonbestemte produkter/ydelser. Et godt eksempel er, hvis du driver en tøjbutik – her kan du spørge dine kunder om, hvilken af de nye badedragter/bikiner de gerne vil eje.

Sociale medieplatforme forbliver populære uanset sæson, og derfor kan en konkurrence på Facebook eller Instagram hjælpe dig med at generere trafik ind på dit websted og ideelt set øge salget.

Sørg for at din webshop er mobilvenlig

Vi kender det alle – vi ligger og soler os, måske på tæppet på græsplænen, i liggestolen, på håndklædet ved poolen eller i det varme sand på stranden. Tit ender man med at tage mobilen frem (måske i ren og skær kedsomhed af bare at lige der og nyde vejret), og derfor er det altafgørende, at din webshop er mobilvenlig.

En webshop, der ikke er mobiloptimeret kan være grund til at skræmme kunderne væk – og det er ikke ligefrem et ønskescenarie.

Test derfor meget gerne til webshop igennem på din egen mobil, og måske endda på en anden model. Få naboen, konen, vennen, barnebarnet eller lignende til at teste din webshop igennem på deres mobiler – jo flere telefoner (og personer) du tester webshoppen på, des bedre og mere sikker er du i, at den er mobil- og brugervenlig.

Gratis eller valgfri leveringsdato og -sted

I sommerperioden er der rigtig mange som er på ferie enten i udlandet eller i sommerhus rundt i Danmark. Dette kan derfor være en grund til fravælge online salg, da man er bange for ikke at være hjemme på leveringsdatoen. For at immødekomme denne udfordring, kan du tilbyde valgfri leveringsdato, således at det er muligt at få leveret pakken, når kunden er kommet hjem fra sin ferie.

En anden mulighed er også at tilbyde valgfri pakkeboks, således at kunden undgår usikkerhed i at få pakken leveret foran hoveddøren, når han/hun ikke er hjemme.

Sidst men ikke mindst kan du vælge at tilbyde gratis forsendelse til en lavere indkøbsgrænse end normalt – eller måske endda ingen indkøbsgrænse. Slutteligt er det en meget god idé at tage højde for at forlænge returperioden, så kunden ikke risikerer at returdaoen er 2 dage efter, de er kommet hjem fra ferien.

Styrk din virksomheds image

Som så mange andre webshopejere, oplever du måske at føle dig fanget mellem ordrehåndtering, planlægning og aktivering af marketingkampagner, aftaler med leverandører og samtidig at skulle løse diverse daglige udfordringer. Det kan derfor være svært at finde tid til at styrke dit brands image, og vores anbefaling er derfor at udnytte sommeren til at gøre de ting, som du måske ikke lige har tid til i det daglige.

  • Besvar kommentarer på dine sociale medier
  • Svar tilbage på anmeldelser (på Google, trustpilot, Facebook)
  • Tilføj nye artikler/blogs – lav gerne så mange, at du ikke behøver tænke på det flere måneder frem. Det kalder vi god planlægning!
  • Planlæg opslag på dine sociale medier
  • Kontroller og test din webshop for forbedringer og nye integrationer

Ønsker du en tilpasset løsning til din online forretning? Offbeat media står til din rådighed, hvis du vil lære flere detaljer om, hvordan du øger dit salg i sommerperioden.

Med over 12 års samlet erfaring i at skabe e-handelsløsninger, er vores team af udviklere, webdesignere og marketingfolk klar til at give dig med den support, du har brug for i sommersæsonen.

Rohani Ozer

Rohani Ozer

Grafisk designer