Sådan kan en professionel visuel identitet booste din virksomhed

De fleste mennesker mener, at deres visuelle identitet kun er logoet, men det er kun en del af den visuelle identitet. Det er mere komplekst, da det er mange parametre, der definerer din virksomhed. For at skille sig ud og hurtigt øge sin troværdighed er det nødvendigt for en virksomhed at være meget forsigtig med deres visuelle identitet.

Ejer du en virksomhed? Så kan den visuelle identitet faktisk være med til at definere dit image og afbillede virksomhedens mission, værdier, produkter og tjenester.

 

Hvad er din visuelle identitet?

Når du tænker visuel identitet, så er det højst sandsynligt logoet som dukker op som det første hos dig? Har vi ret – hvis, så er det ikke så underligt, da størstedelen tænker netop sådan.

Men faktisk er det mere komplekst end som så, da du kan definere din virksomhed på mange måder. Derfor er det ret vigtigt, at du er forsigtig og tænker dig om, når du skal skabe din visuelle identitet. Ellers kan det påvirke måden, som du skiller dig ud på, men også din troværdighed, som i bund og grund er noget af det vigtigste for, at dine forretning kan køre rundt.

Husk på at du med dit visuelle materiale og udtryk kan skabe hele dit image ved at vise virksomhedens mission, værdier, produkter, tjenester mm. Så hvordan ser det ud hos dig?

 

Hvad er en visuel identitet?

Sådan kort fortalt er det dit image til omverden.

Men vidste du, at du også kan afspejle disse punkter her i din visuelle identitet:

  • Produkt
  • Organisation
  • Service
  • Personer
  • Begivenheder

Og alt dette bliver opfattet fra et følelsesmæssig, intellektuel og sensorisk synspunkt.

 

Men hvorfor skal vi have fokus på den visuelle identitet?

Tænk på hvor ofte at du selv vælger et produkt, hvor du kan identificere dig med deres image eller kan huske dem for noget positivt? Det gør du fordi, at de har skabt en identitet, som du føler dig tryg ved og stoler på.

Derfor er det også vigtigt, at du sørger for at differentiere dig fra konkurrenterne og skaber en identitet, hvor kunderne kan genkende dit produkt eller tjeneste. Det vil også give en garanti for kvalitet og skabe en større tillid til forbrugeren.

Dette er alle virksomheders mål, da det øger både vækst og velstand.

Kan kunderne genkende dit brand, føler de sig trygge og køber de endda gentagende gange hos dig. Så vil det skabe ringe i vandet, og fortællingen om din virksomhed vil brede sig ud til venner og familie, som vil tage deres anbefaling for gode varer. På den måde fastholder du også dine kunder, samtidig med at du øger din kundegruppe. Ren win win for alle.

 

Hvordan hjælper logoet med at opbygge din visuelle identitet?

Som nævnt tidligere, mener mange, at logoet er vigtigt, og det må vi så også give dem ret i. Faktisk er logoet det vigtigste element i den visuelle identitet. For hele din virksomhed er bundet op på dette ene symbol. Et logo kan bestå af ét eller flere bokstaver, et ikon eller en kombination af begge dele. Det vigtigste er, at det skal være let at genkende. Et professionelt logo kan også tiltrække kunder, hvorimod et ringe logo kan afskrække og forvirre potentielle kunder. Så hvordan ser dit logo ud? Måske trænger det bare til en finpudsning – det kan gøre en stor forskel for din virksomhed.

 

Hvilke andre elementer kan man fokusere på?

I din visuelle identitet vil der være et sæt elementer som følger de samme retninger, stil og egenskaber, der danner et samlet billede af alle materialer, som vil blive vist frem til potentielle kunder.

Det kan gøres ved at have lignende skrifttyper, farvepaletter, målinger og stil på følgende:

  • Logo
  • Brevhoved
  • Visitkort
  • Konvolutter
  • Foldere
  • Brochurer
  • Hjemmeside
  • SoMe
  • Emballage
  • Arbejdsuniformer
  • Interiør
  • Udvendigt design på bygning

Nu har du samlet din identitet for virksomhed, og det gør det let for dine kunder at se og forstå, hvem du er, og hvad du tilbyder. Og vigtigst, at der ikke er nogen forvirring, som gør, at de går til din konkurrent. Du ser professionel ud, og det styrker hele dit image.

 

Kærligst
Team Offbeat media

Rohani Ozer

Rohani Ozer

Grafisk designer

apr 20, 2020

Tilmeld nyhedsbrev