Når coronaen rammer små danske virksomheder – hvad sker der så?

De sidste uger har vi snakket med virkelig mange virksomheder. Faktisk er der en intern joke i firmaet om, at mine medarbejdere nemmere får fat i mig, hvis de ringer op til min telefon og stiller sig i kø. Men tiden er brugt på at snakke med kunder, rådgivere ved det lokale erhvervsråd og Erhvervshus Midtjylland, bankfolk, mit advisory board, tidligere undervisere og et væld af andre mennesker.

Dette har jeg gjort for at kunne indsamle alt den information og viden, som jeg har haft brug for, da der skulle omstruktureres og laves nye forretningsmodeller.

For det er vi nødt til, hvis vi overleve denne krise.

– og det kan lade sig gøre!

Men jeg har set 3 forskellige scenarier (lidt groft sat op), der har udspillet sig for mange virksomheder, som jeg har talt med den seneste periode. Og her vil jeg skildre de 3 scenarier og give dig et bud på, hvordan du selv kan tackle denne periode, som vi står i lige nu.

1. Vi gør, som vi plejer

Den første virksomhedsejer har jeg desværre set en del af. Det er virksomhederne, der fortsat gør ligesom, de plejer. De har det bedst med at gå under radaren, og derfor prøver de så vidt muligt at holde sig til samme strategi uanset, hvad der rammer os.

Disse virksomheder har ikke meldt ret meget ud om, hvordan de forholder sig til coronaen udover et billede på Facebook af et stykke papir med en sprittusch-agtig skrift på, hvor der står, at åbningstiderne er ændret pga. corona. Selve opslaget er klistret pænt ind i et par ituslåede hjerter og måske endda en grædende emoji.

De stopper højst sandsynligt med at sælge ret meget, og flere af dem får nok ret hurtigt problemer med at rejse sig igen, fordi de fortsætter med: “Vi gør, som vi plejer”, når landet lukker op igen.

Virker det?

Det er nok for tidligt at gisne om endnu, men jeg har min tvivl. Mest af alt, fordi det er ikke bare i disse tider, de gør, som de plejer. Det er en strategi, de har hængt fast i, siden de startede deres butik op.

 

2. Vi handler, handler og glemmer at tænke

Vi gjorde den fejl, at vi handlede og handlede uden, at vi tænkte ret meget videre over det, da Mette Frederiksen lukkede landet ned. Og som hun sagde dengang, så kom der til at ske fejl fra deres side – og der blev også lavet mange fejl hos alle os andre. Desværre ikke bare hos offbeat media, men hos rigtig mange små og mellemstore virksomheder.

Mange af os, der enten selv ejer eller er i ledelsen for SMV’erne, er vant til at handle og tage action, når der sker noget uforudset.

Det sker der ca. hver dag, så det ligger så dybt i os at handle. Nogen sætter nye ting i søen, som de ikke kan gennemskue konsekvenserne af. Andre igen i dette segment, sætter skibe i søen, som de på ingen måde kan styre, fordi de ikke har kompetencerne til at klare det eller pengene til at hyre arbejdskraft ind til at administrere det. Her tænker jeg meget på det tekniske, som vi ofte sidder med her i offbeat media og hjælper andre med at sætte op.

Og så er der den sidste, der afvikler og lukker ned for dele af forretningen, fordi man skal være på den sikre side.

Så i denne proces har jeg virkelig lært, at det er okay at handle – specielt hvis man har kompetencerne og arbejdskraften til at efterleve strategien, der er blevet valgt.

Det er dog vigtigere end nogensinde, at man lige sover to gange i stedet for kun 1 gang, inden en beslutning træffes.

Til dig, der gerne vil handle, så er mit bedste råd:

  • Skriv hele din forretningsmodel ned på et stykke papir.
  • Find ud af, hvilke opgaver, du selv kan varetage
  • Find derefter ud af, hvem der kan varetage de opgaver, som du ikke selv kan håndtere i virksomheden
  • Connect med nogen, der kan håndtere de opgaver, som du ikke selv kan udføre
  • Lav et budget over, hvordan du får dit initiativ sat i søen – og husk nu for p***** at sætte penge af til at markedsføre det!

Som jeg tidligere har refereret til, så er ingen markedsføring af et produkt eller en service det samme som, at du ikke forstår, hvorfor du ikke får en date, når du står i et helt mørkt rum og blinker til en pige. Hun ser dig ikke – for du fik ikke lige gjort opmærksom på dig selv.

Så tag endelig action, men vær klar til at skulle lære noget nyt, række hånden ud og bruge lidt penge – og bliv konsekvent klogere undervejs i denne her proces. Ingen kender svaret på den rigtige løsning, men jo mere indsigt og forståelse, du får af situationen, jo bedre er du klædt på til at gøre det rette.

 

3. Strømligning og rettidig omhu

Jeg må nok ærligt indrømme, at jeg er ret træt af at vælge den overskrift til det sidste punkt, da jeg skal til at skrive et ret så positivt indlæg 😉 Men jeg må bare tage hatten af for mange af de mennesker, der har rådgivet mig i de sidste par uger, og som jeg har spejlet mig i for at lære noget.

Her har strømligning, rettidig omhu og svære beslutninger været en del af morgenmaden, frokosten og aftensmaden.

De har også handlet, men de har også taget svære beslutninger. De har satset og udviklet deres forretningsmodeller og flyttet dele af deres indtjeningskanaler. Nogen valgte at lave takeaway. Andre valgte at bruge ressourcer på ny webshop. Andre virksomheder igen valgte at kommunikere klart ud til deres kunder i forhold til, hvad de kunne hjælpe med herunder coronaen.

Det har både været små og mellemstore virksomheder, der har taget disse beslutninger. Det har også været virksomheder med både nærmest intet budget og til de meget større budgetter. Men fællesnævneren har været, at de har taget beslutninger, handlet og så har de trukket på deres erfaringer og netværk.

Selvfølgelig bliver der også truffet forkerte beslutninger og lavet fejl her. Det er jo en del af at være menneske. Men de har satset ud fra den viden, de har indsamlet og de kompetencer, som de havde til rådighed.

De har ikke gjort det for 0 kr. Men de har gjort det ud fra det budget, det krævede for, at de kunne komme ud over stepperne.

Så ja – hvad sker der, når coronaen rammer de små virksomheder?

Der sker mange ting, som du har kunne læse med her over. Nogen vil gå konkurs. Nogen vil leve videre. Nogen vil skifte retning for altid. Nogen vil finde en middelvej.

Men en ting er sikkert: Hvis du vælger at gå med type 1, som jeg beskrev, så er chancen for succes minimal. Så hvis du er i tvivl om, hvad du skal gøre, så scroll op til første afsnit og gør det modsatte af, hvad jeg har beskrevet der. På den måde har du allerede forhøjet dine chancer betydeligt!

Ring, skriv, send en brevdue eller en kage – så vil jeg rigtig gerne tage en snak med dig, så du kan få noget sparring til, hvordan din virksomhed kan optimere sine chancer for at klare sig godt og lave nye indtjeningsmuligheder i denne periode.

En lille cliffhanger til sidst: I den næste uges tid vil jeg bruge en masse tid på at researche for at finde ud af, hvordan vores kunder kan komme bedst muligt i gang og slå sig selv fast på markedet igen, når landet åbner op. Og jeg deler selvfølgelig mine betragtninger her på bloggen igen.

 

Jane
Team Offbeat Media

Jane Vennersdorf

Jane Vennersdorf

Indehaver

apr 1, 2020

Tilmeld nyhedsbrev