fbpx

Muligheder, der er skjult i udfordringer

Hvilke små og store virksomheder har til fælles? Svaret er: fiasko.

Idéen om fiasko kan få de fleste mennesker til at opgive deres virksomhed uden selv at prøve. Selvom folk ikke kan lide at blive betragtet som tabere og ønsker at blive betragtet som succesrige iværksættere, kan kun forretningens succes opnås gennem fiaskoer, fordi det er frøet til fremskridt og vækst.

Fejl skyldes undertiden mangel på nødvendige færdigheder, værktøjer, kvalificeret personale eller uundgåelige situationer uden for vores kontrol, men der kan i sidste ende være en læring forbundet med fejlen, der gør, at du senere vil opnå succes.

Virkelig fiasko opstår, når du undgår udfordringer, der er værd at tage risikoen for, eller når du nægter at lære af fejl.

Mange nye danske iværksættere og selvstændige ser dog processen som en lineær linje, hvor der tages et skridt i den rigtige retning af gangen.
Derfor bruger vi faktisk en del tid på at tale med vores kunder om evnen til at begå “kontrolleret fejl”, som vores direktør Jane Vennersdorf omtaler det.

Kontrolleret fejl er de billigste fejl, da dette er en accept af, at du som selvstændig kommer til at begå fejl. Derved ændres lidt af vores mindset og vores egen historie om os selv.

Hvis vi går fra at tænke, at vi aldrig laver fejl, så vil vi for alt i verden holde fast i den forestilling og blive ved med at fastholde fejlen i stedet for at ændre retningen med det samme, at vi erkender, at der er en fejl, der skal ændres hurtigst muligt.

Desuden er det meget nemmere at rette en fejl med det samme, at du opdager den. Et glimrende eksempel, som vi hører ofte, er: “Jamen, jeg har jo lige fået lavet denne webshop / hjemmeside for et år siden. Og jeg var så glad for den, men jeg vil gerne have lavet den om nu. Hvorfor har jeg dog overhovedet sagt ja til den gamle hjemmeside?”

Det korte svar er: Du har forandret dig i løbet af dette år. Du er formentligt blevet klogere på 3 parametre:

1. Hvem din målgruppe egentlig er, og hvem du ønsker at få som kunder
2. Hvad du gerne vil udstråle
3. Du har ændret dit koncept, og derfor er der behov for at tiltrække resten af dine digitale aktiviteter

I denne proces ser mange nye selvstændige, at de har lavet en fejl – men det er heldigvis bare en omgang stor læring, der nu udmønter sig en ny strategi, hjemmeside eller markedsføringsoutput.

Derfor ser vi også det som en ret naturlig del af det at være selvstændig. Og hvis dit koncept, målgruppe eller andet ændrer sig, så kan det straks være mere omkostningsfyldt IKKE at ændre noget, men bare holde fast, fordi nu har du jo brugt penge på dette arbejde én gang.

 

Oplev fiasko fra andre synspunkter:

 

1. Et nyt perspektiv

Fiasko er en naturlig del af livet, som afhængigt af, hvordan du opfatter det, kan have en positiv eller negativ indvirkning på din virksomhed.

2. Lærer dig en lektion

Fiasko er en mulighed for at lære og vokse, mens succes kan føre til selvtilfredshed og stagnation. De lektioner, du lærer af fiasko, er en indikation af en succes, der er ved at blive til noget.

3. Vejen til succes

Fiasko kan bygge grundlaget for triumf, men fortløbende fiasko er et tegn på, at du ikke lærer af tidligere fejltagelser, og du tager det ned ad dalen.

4. Muligheder skjult i udfordringer

Fiasko kan bidrage til fremtidig sejr, hvis vi fokuserer på de muligheder, de bringer, ikke på forhindringerne.

5. Et skridt ud af din komfortzone

Negative reaktioner kan indeholde positive oplysninger, der hjælper dig med at komme videre, eller de er et signal om, at du er kommet ind i et nyt område, der er værd at udforske og prøve lykken.

6. Fortsæt

Kontinuerlig indsats og læringen fra fiasko er formlen for sejr.

Hvis du har brug for sparring i forhold til din virksomheds videre udvikling, er du altid meget velkommen til at booke en sparringstime hos os. 
Så vil vi gerne hjælpe dig på vej videre i din rejse med fejl, læring og successer. 

 

Kærligst
Team Offbeat media

Rohani Ozer

Rohani Ozer

Grafisk designer

sep 7, 2020

Tilmeld nyhedsbrev