Markedsføringsideer til jul

Statistikken viser, at vintersæsonen er den mest gunstige for shopping – det er praktisk talt den bedste salgsperiode på hele året. Det er nu alle julegaverne skal købes, og det gælder både i butikker og på webshops. I denne artikel vil jeg give dig adskillige marketingidéer, som kan hjælpe din virksomhed med at sælge mere hen over julen.

 

1. Pynt din webshop op

Dette er den første og enkleste markedsføringsidé,- et vinterrelateret tema. Du kan eksempelvis skabe julestemning ved at tilføje juleelementer i dit logo. Logoet kan indeholde snemænd, en nissehue, kranse, hjorte, gaver, lys, grangrene, guirlander, snefnug og mange andre specifikke elementer. Du kan også pynte shoppen op med unikke sider, der kun viser juleprodukter, såsom de perfekte kjoler og andet tøj til julefrokosten, nytårspynt og lignende. Design også meget gerne bannere, der oser af jul ved brug af en passende farvepalet og skrifttype, som egner sig godt til højtiden, dog uden at gå på komprimis med din egen virksomheds visuelle identitet. Du kan faktisk også integrere en sneeffekt på din hjemmeside, som vil skabe en eventyrlig julestemning.

 

2. Spil julesange

Vidste du, at du faktisk kan spille en julesang i baggrunden på din side, mens dine kunder besøger siden? Dette vil skabe en rolig, meditativ følelse for dine besøgende. Du kan også tilføje et jule-soundtrack på kundeservicelinjen, når kunderne ringer ind til dig – denne er med til at forhindre din kunde i at lægge røret på, mens personen er i venteposition. En ting at være opmærksom på er dog licensen på disse julesange. Du kan ikke blot vælge at spille din yndlingssang på din hjemmeside – du skal nemlig have den rette licens for at bruge den slags musik.

Pynt din webshop op til jul

3. Lav salgsfremmende pakkeløsninger

Det er en god idé at lave gavepakker. Ikke kun vil din målgruppe betragte det som en ret god handel, fordi prisen er mindre end værdien af pakken, men også den gennemsnitlige værdi af ordren kan stige. Kunden køber mere end blot ét produkt, hvilket de måske oprindeligt havde planlagt. Et eksempel kunne være, hvis du sælger kosmetik. Her kan du tilføje et duftlys i kampagnepakken, altså vil dette produkt være med som en “gratis gave”, som kun koster dig værdien af produktet, men samtidig er ordreværdien højere, fordi pakkeløsningen indeholder mere end 1 produkt.

Ikke sikker på, hvilke produkter du skal kombinere? Her handler det om at tænke på at skabe meningsfulde pakker – prøv at se, hvilke der er de 10 bedst sælgende produkter – hvordan vil du kunne kombinere disse, så du har 3 forskellige pakkeløsninger?

Et andet godt eksempel på pakkeløsninger er adventskalendere og julekalendere. Her giver du målgruppen mulighed for at forlæle sig selv med en gave eller købe en gave til en de holder af, og ordreværdien vil igen være højere end normalt. Har du ikke lavet en julekalender eller adventskalender, så bør du virkelig overveje at gøre det næste år, og samtidig sørge for at markedsføre det korrekt.

 

4. Kør sæsonbestemte reklamekampagner

Overvej at køre sæsonbestemte annoncer – specielt for at vise nye produkter, gaveideer eller sæsonprodukter. Brug de rigtige kanaler til promovering med en passende farvepalet, elementer og skrifttyper, men gå ikke på kompromis med din egen visuelle identitet.

Læs mere om, hvorfor du skal arbejde med Facebook annoncering her. 

 

5. Tilbyd køb af gavekort

Du tilbyder måske allerede gavekort, men hvis du er en af de virksomheder, som endnu ikke fået sat gavekort op på din webshop, så vil jeg anbefale dig at gøre det med det samme. Der vil være mange kunder, der ønsker at give gaver, hvor man ikke ved prævis det korrekte mærke, duft, størrelse eller farve og lignende – f.eks. ved køb af kosmetik, er det ikke sikekrt at køberen kender den præcise foretrukne farve eller nuance. Et gavekort ville være perfekt i dette tilfælde. Med et gavekort kan personen nemlig nu købe præcis det, han eller hun har lyst til. Hvis du allerede tilbyder et gavekort, så kan du eventuelt sørge for, at dine gavekort i denne jule periode er designet med sit eget juledesign.

 

6. Tilbyd gratis forsendelse

I disse dage er gratis forsendelse ved at blive en nødvendighed og en forventning fra forbrugerens side. Hvis du vil være konkurrencedygtig, bør du i denne vinterperiode tilyde gratis forsendelse, og evt. også gratis bytte – specielt bytte af julegaver, gerne indtil slut januar. Er gratis fragt et for stort tab for din webshop, kan ud også overveje at tilbyde gratis fragt over et bestemt beløb brugt.

 

7. Kør rabatter efter juleperioden

Bare fordi julen er forbi, betyder det ikke, at rabatterne skal ophøre. Folk leder stadig efter tilbud selv efter ferien – og specielt til januarudsalg. Dette gælder især, hvis julemanden kom med pengegaver, og de derfor selv kan gå på indkøb. Har du en stak produkter, som du ved går ud af mode / sæson, så kan du prøve at slippe af med disse gamle produkter ved at give dem betydelige rabatter, uden at det skriger af “restvarer”.

 

Vil du høre mere omkring, hvordan du kan skabe mere salg hen over julen, så tag endelig kontakt til Nanna på nanna@offbeatmedia.dk. Hun vil hjertens gerne hjælpe dig med at få godt gang i jule- og januarsalget.

Vi har lavet en tjekliste til dig, som er iværksætter, og har brug for lidt ekstra hjælp når det kommer til markedsføring. Se tjeklisten her. 

Rohani Ozer

Rohani Ozer

Grafisk designer

You have Successfully Subscribed!

You have Successfully Subscribed!