
Kan det betale sig med annonceringer i 2023?
Der kan være mange grunde til at stille sig selv dette spørgsmål som virksomhedsejer.
Det er blevet meget sværere at tracke data og få indsigt i sin målgruppes adfærd grundet diverse IOS-opdateringer, skærpede cookie-regler og andre annonceblokeringer.
Og hvis ikke man kan få en reel indsigt i, hvor meget ens annoncekroner bidrager til forretningen, jamen kan det så ikke bare være lige gyldigt?
Især også når man tænker på den økonomiske krise vi befinder os i lige nu og mange virksomheder skal spare penge. Men her skal man altid lige overveje en ekstra gang, om det er på annoncekronerne man skal spare?
Fordi ved ikke bruge penge på annoncer, så begrænser du også dig selv i at nå ud til din målgruppe, og hvilke konsekvenser kan det så have for din forretning?
Er det så relevant for mig?
Det er skam stadig meget relevant med paid social, medmindre du når ud til din målgruppe organisk.
Det er dog bare færreste virksomheder, der kan prale af det. I 2023 er det bare endnu vigtigere, at du kender din målgruppe rigtig godt, så du kan nå ud til dem med et skarpt budskab.
Derudover er det lige så vigtigt, som det altid har været, at det indhold du sender ud, giver værdi til din målgruppe. Hvis ikke du har 100% styr på din målgruppe nu, så er det bare med at komme i gang med at få styr på den.
Få kortlagt din kunderejse, så du også ved, præcis hvilke kanaler de er på. Så selvom den data, der kommer ind, måske viser, at en kanal ikke bidrager så meget til forretningen som forventet, så kender du din målgruppe bedst.
Så længe budskabet er knivskarpt, og indholdet er værdiskabende, og tro mod dit brand, så skaber du tillid og opbygger en brandloyalitet, der med garanti vil give dig succes. Igen er det så vigtigt at kende sin målgruppe rigtig godt, for at vide, hvilken form for indhold, der vil få dem til at interagere, og hvis du er i tvivl, så spørg dem. For at du kan løse deres problemer, må du jo også vide, hvad deres problemer er.
Dit vigtigste formål er, at du kan løse lige præcis deres problemer.
Hvad hitter så inden for Paid Social i 2023?
Videoer er stadig et kæmpe hit, og det ser ikke ud til, at det format forsvinder lige foreløbig. Bare se på de meget populære kortere videoformater, der er på blandt andet TikTok og Instagrams Reels.
Derudover er gamification også en måde at tænke ud af boksen på, når du skal have din målgruppe til at interagere. Generelt skal du tænke kreativt og ud af boksen, når du arbejder med dine annoncer i 2023.
Det er også godt at være personlig og vis gerne behind the scenes, hvordan brandet fungerer, eller hvordan produktet bliver lavet. Det er populært og bliver kun mere populært, da forbrugerne godt kan lide det upolerede og uperfekte. At vise der er rigtige mennesker bag, det kan være med til at skabe en opmærksomhed, nysgerrighed og tillid til brandet.
Til sidst så husk kvalitet over kvantitet, og husk altid at være autentisk.
Maria
Team Offbeat Media

Maria Antonsen
Marketing & tekstforfatter