fbpx

Jeg har en idé! Og hvad så?

af | maj 21, 2019 | Iværksætteri | 0 Kommentarer

Har du gået med en tanke eller en idé om at starte som iværksætter? Så er du langt fra den eneste. Men hvordan er det nu lige man kommer videre, fra idé til virksomhed?

 

Hvilket problem løser du med din idé?

Hvis du har lysten til at starte en virksomhed op, men ikke rigtig har nogen konkret idé, er det vigtigt, at du lige tænker dig godt om, inden du hapser den første og den bedste idé.

Helt konkret er der nogle ting, du er nødt til at tage stilling til, før du går igang, med oprettelse af CVR nummer.

Disse spørgsmål jeg lister op efterfølgende, kan bruges både af dig der allerede har en idé, men også af dig der ikke har.

1. Hvilket problem løser du?

Det er vigtigt at vide præcis, hvad det er for et problem, du egentligt løser eller ønsker at løse. Ellers kan det være svært at navigere efter et endeligt mål.

Har du måske en App, der er en mulig løsning på det stigende CO2 problem? (GoMore)

Det behøver heller ikke at være et decideret problem. Det kan også sagtens være et “convenience-problem”, oversat til dansk; Et luksus problem:

Forbrugeren orker ikke at gå ned i dagligvarebutikken efter en dyr (skod)vin.
Hertil er løsningen billige kvalitetsvine – sendt direkte til din hoveddør (Winefamly)

Min pointe er, at du skal kende den problemstilling, du løser med din virksomhed. Og til dig, der endnu ikke har en idé. Se dig omkring i hverdagen, spørg dig omkring, hvilke irriterende problemer folk støder på i hverdagen, og arbejd videre derfra.

Har du styr på dette, er der som regel heller ikke lang ved til at vide, hvilken værdiskabelse din virksomhed udbyder.

2. Hvem løser du problemet for?

Nu ved du hvilket problem, du løser. Næste trin er at vide, hvem du løser det for.

Har du en problemløsning, der hedder:” Spar tid på aftensmaden”, kan din løsning henvende sig til familier. (Aarstiderne)

Har du en problemløsning, der hedder: “Behagelige stiletter”, kan din løsning henvende sig til kvinder.

Her handler det altså om at kende din målgruppe.

3. Hvor løser du problemet henne?

Løser du problemet, imens din målgruppe er på arbejde? Eller måske i hjemmet, med et nyt ventilationssystem, der opfanger skadelige partikler? Er det Sjælland, Fyn eller Jylland?

Find ud af, hvor du vil starte din virksomhed – og NEJ du kan ikke starte i “hele Danmark” på én gang. Men det skal jeg nok forklare længere nede.

4. Hvordan løser du problemet?

Nu skal du jo så finde ud af, hvordan du rent teknisk løser problemet.

Vi kan tage udgangspunkt i Winefamly igen (mest fordi jeg elsker vin).

Estimeret problem: Danskere er for dovne og nærige til at gå ned i den lokale dagligvareforretning for at købe en dårlig og billig flaske vin.

Hvem: “alle, de som elsker og holder af god vin”

Hvor: Danmark

Hvordan: De kreerer et univers, hvor man som bruger betaler et månedligt beløb, for at kunne købe kvalitetsvine til indkøbspris og få dem leveret direkte til sin dør.

5. Hvorfor løser du problemet?

Ja, det er jo meget individuelt. Måske man gerne bare vil være millionær? Måske man vil gøre en forskel? Uanset hvad, er det vigtigt, at du laver noget, du kan lide. Ellers bliver det en hård omgang at være selvstændig.

Winefamly udtaler, at det er grundet en fælles passion:”(…) Dog har de en ting til fælles; nemlig passionen for vin og gastronomi.”

NU har jeg styr på mit idégrundlag – hvad nu?

Ja nu begynder det hårde arbejde, inden det hårde arbejde.

For ganske vist har du en idé og en problemløsning. Men er der et marked for det? Er det alle, der synes, at der er et problem, eller er det kun dig, der har observeret det?

Er der helt reelt en efterspørgsel på dit produkt/service? Og hvordan finder du ud af det?

Svaret er enkelt: Du skal lave undersøgelser og måske endda analyser – selvom det lyder utrolig kedeligt.

Der er flere måder at gøre det på.

Har du en teori om, at habitbukser er irriterende at gå i? Og din løsning er at lave en ny form for habitbuks i et specielt materiale? (ShapingNewTomorrow)

Så kan jeg nævne 2 muligheder for at undersøge det:

1. Lav observationer

Find et sted, hvor du ved, at folk går i habitbukser. Gerne et offentligt sted, så du ikke bliver arresteret for at være påtrængende i banken.

Reserver et par dage på forskudte tidspunkter. Køb en kop kaffe, en blok og en blyant – og sæt dig på en bænk. Nu skal du faktisk bare kigge på folk i habitbukser. Går de hele tiden og retter på dem? Bliver de beskidte, når det regner? Kryber de op bagi?

Observer om der reelt er et problem, og skriv ned for pokker! Du kan jo bruge det til din løsning.

2. Spørgeskemaer & Interview

Ja, det er nok noget, du aldrig troede, at du skal bruge. Sandheden er bare, at det ofte er den mest effektive måde at få svar på noget (din virksomhedsidé)

Og til at starte med giver jeg dig lige et tip: Din familie og dine venner er IKKE pålidelige kilder!! Så væk med dem. De vil ALTID have en tendens til at svare i din favør, og så får du altså ikke et reelt billede af efterspørgslen.

SÅ: Hvem er din målgruppe? Find dem, hvor de er og lad være med at tro de kommer til dig. Tag hen til stedet.

NB: Facebook er ikke en speciel god idé at undersøge noget på, da du ikke kan vide om, det rent faktisk er bankmedarbejdere, der svarer på dit spørgeskema. Selvom du skriver, at det er henvendt til dem.

Udarbejd dine spørgsmål på forhånd, ligesom til et spørgeskema. Gør op med dig selv, om du vil have lukkede eller åbne spørgsmål.

Åbne vs. lukkede spørgsmål

For at få det mest reelt indblik i den mulige efterspørgsel, vil jeg klart anbefale dig, at gøre lidt af hvert.

Mulig rækkefølge:

1. Find en vidensperson, f.eks. en skrædder. Lav hertil et spørgeskema til dit interview – bestående af både åbne og lukkede spørgsmål.
Spørg f.eks. om:” Hvad lægger folk vægt på, når de skal have lavet habitbukser hos dig?” (Åbent)
“Kommer folk igen efter flere bukser?” (Lukket)

2. Find en person, der går i habitbukser HVER dag. Udarbejd et spørgeskema til dit interview, hvor du tager udgangspunkt i resultaterne, du fik fra skrædderen.
F.eks.:” Bruger du dine habitbukser, indtil de er helt tyndslidte?” (Det kan jo være de bliver blødere) (Åbent)
“Vil du hellere gå i jeans eller sweatpants, hvis det var muligt?” (Lukket)

3. Slut af med et spørgeskema, hvor du henvender dig til flere personer. Her bruger du igen, de data du har fået samlet ind til at udforme dit spørgeskema.

Pas på med Facebook. Ring hellere til banken eller advokatfirmaet og spørg, om de vil sende dit spørgeskema ud til deres medarbejdere. På den måde er du mere sikker på, at de rigtige personer besvarer spørgeskemaet.

Hvor mange svar skal du så have?

www.survereksperten.dk, mener følgende:

Gode pejlemærker kan være, at man i landsdækkende undersøgelser som regel spørger minimum 1000 personer, mens mere lokale undersøgelser ofte er baseret på omkring 300-500 svar.”

NU indtager vi Danmark!

Nu har du en fantastisk god idé, og du har forhåbentligt fundet ud af, at det er noget danskerne efterspørger. Hvad så nu? 

Ja nu skal du jo faktisk til at i gang med det rigtig sjove! Men for lige at besvare min cliffhanger fra tidligere om, hvorfor du ikke kan indtage hele Danmark på én gang:

Du er nødt til at teste af først. Det kan du jo passende gøre på nogle af dem, du allerede har interviewet.

Hvis det er et produkt: Er mine revoulutionerende habitbukser, rent faktisk behagelige?

Service: Giver det rent faktisk familierne mere tid i hverdagen, at de ikke selv skal handle ind?

Det er virkelig ikke for at nedlægge dine drømme, men “Rom blev ikke bygget på éen dag” – det tager tid at blive til noget stort.

Du er nødt til at indse, at det at være iværksætter er hårdt! Derfor skal det være noget, du virkelig interessere dig for!

Mangler du lidt inspiration til, hvordan du kommer i gang herfra? Så har Jane skrevet et indlæg, der hedder: Den ultimative liste til iværksættere og selvstændige. Her kan du altså finde råd til, hvordan du kommer videre herfra.

Jeg håber du nød mit, lidt lange indlæg og har fået noget at tænke over.

Mangler du hjælp til at komme igang, er du altid velkommen til at kontakte os på info@offbeatmedia.dk

 

God fornøjelse med iværksætteriet!

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *