Hvorfor skal jeg arbejde med Cookiepolitik?

Erhvervsstyrelsen meldte den 19. oktober 2021 ud, at det nu igen er muligt for hjemmeside- og webshopejere at indsamle oplysninger om brugerne til simpel statistik. Det er en kæmpe sejer for danske medier og e-handel.

Tilbage i foråret 2020 strammede datatilsynet kravene om indhentning af samtykke til cookies og personoplysninger. Det har betydet at forbrugere i de danske netbutikker har kunne takke nej statistik-cookies, mens man i andre EU-lande ikke har skulle godkende samtykke til denne type cookies. De danske webshops har derfor mistet vigtige indsigter i deres målgruppe, og konkurrencen med udenlandske webshops er derfor blevet forvredet.

 

Hvad bruger vi statistik-cookies til?

Korrekt indsamling af statistik-cookies kan hjælpe dig med at forbedre dine brugeres oplevelse på din webshop eller hjemmeside. Det kan både være i forhold til brugervenligheden, designet eller effektiviteten. De fleste af denne type data indsamles i programmer som Google Analytics og bruger primært simpel optælling af brugeres adfærd, som klik og antallet besøgte sider.

Med informationer om brugeres adfærd på din hjemmeside eller webshop, kan du nu begynde at se på tendenser, såsom brugerens opførsel på siden. Hvis mange brugere forlader dit websted ved den samme landingsside, er det tid til at optimere denne side, da den tydeligvis ikke fungerer efter hensigten. Med statistik-cookies gør du brugerne til såkaldte “testpersoner”, der laver test på dit site hver eneste dag. Og det er netop det, som Erhvervsstyrelsen nu har givet danskerne lov til.

 

Hvad betyder det for din virksomhed?

Det betyder at cookies til helt simpel intern statistik nu kan optræde under nødvendige cookies i din cookie-politik. Erhvervsstyrelen vil nemlig fremover ”ikke prioriterer tilsynet” om indhentelse af samtykke til egen statistik.

Der er dog lige et par ting, du skal have styr på, inden du går i gang med at indsamle din cookie-data. Erhvervsstyrelsen har nemlig en række betingelser, der skal opfyldes, før du må indhente oplysninger til simpel statistik til eget brug.

Dette gælder blandt andet:

  • Oplysningerne må kun indsamles til hjemmesideejerens eget brug
  • Der må ikke bygges brugerprofiler af de besøgende
  • De indsamlede oplysninger videregives ikke til 3. part.

Må du så ikke bruge Google analytics til indsamling af data på din webshop eller hjemmeside? På nuværende tidspunkt mener erhvervsstyrelsen, at det er muligt, og at de med tiden vil vende tilbage til brugen af denne platform. Generelt gælder det for brugen af eksterne systemer til opsamling og måling af brugeradfærd på ens webshop, at disse indhenter oplysninger på vegne af ejeren af hjemmesiden eller webshoppen, og ikke til den eksterne virksomheds egne formål. Der er derfor ikke tale om videregivelse af data, og dette harmonerer derfor med forslaget om den nye e-privacy, hvor man som webshopejer ikke behøver tilladelse til simple statistik-cookie.

Du kan læse mere om erhvervsstyrelsens cookiebekendtgørelse her.

 

Ændrer det noget for mig? Jeg konkurrer ikke med dem i udlandet?

Det korte svar er ja! – Det ændrer en hel del for dig. Inden det nye e-privacy forslag tråde i kraft, mistede du halvdelen af din dyrebare data om dine brugers adfærd. Næsten halvdelen af danskerne takkede nemlig nej tak til statistik-cookies. Det er en masse data, som du kunne have brugt til at gøre din kundeoplevelse endnu bedre.

Selvom du måske ikke ligger i direkte konkurrence med udenlandske webshops, så gælder det nye forslag jo også alle danske webshops og hjemmesider. Derfor er det relevant for dig, og kræver at du tager stilling til det. Er du i tvivl om noget, så vil vi hos Offbeat Media selvfølgelig altid gerne hjælpe dig.

 

De fire typer cookies

Lad os lige få 100 % styr på, hvad cookie-politik egentligt er. Helt grundlæggende er cookies små tekstfiler, som indsamler data om brugernes adfærd på en given hjemmeside eller webshop. De data kan du som ejer af en webshop eller hjemmeside, herefter anvende til at gøre sit site mere brugervenligt.

Du skal altid spørge om lov til at indsamle data. Du har højst sandsynligt oplevet at blive mødt af en pop-up boks på en hjemmesider eller webshops, som spørger om lov til at indsamle data. Her præsenteres du for en eller flere cookies, og du kan så vælge hvilke cookies, der må samle data om din adfærd – dette forudsætter selvfølgelig, at man ved, hvad de forskellige cookies er, og hvad de gør for en hjemmeside eller webshop.

Så lad os dykke ned i de fire forskellige cookies, og hvad de gør.

1. Tekniks cookie

Den tekniske cookie holder styr på – ja… alt det tekniske. Det er den, der sørger for, at din hjemmeside fungerer efter hensigten, at dine besøgende ikke sendes væk fra siden, at login og selvbetjeningsløsninger virker og at diverse plug-in arbejder, som de skal.

Den tekniske cookie er nødvendig for din hjemmeside eller webshop, og gør brugeroplevelsen nemmere og hurtigere for dine besøgende. Det er den der hjælper dine besøgende med at huske brugernavne og passwords, hvis de tidligere har besøgt din side, så de i fremtiden ikke skal indtaste det igen. Den tekniske cookie er også gør det muligt for os at shoppe online, når det husker på vores elektroniske indkøbskurv. Kort sagt – Vores hjemmesider og webshops ville have svært ved at fungere optimalt uden en teknisk cookie. Den tekniske cookie hører derfor under nødvendige cookies, når der tales cookie-politik, og man er som ejer af en hjemmeside eller webshop ikke forpligtet til at spørge om samtykke for at bruge den tekniske cookie.

Som ejer af en webshop eller hjemmeside, kan du bruge den tekniske cookie til at gøre dine brugers oplevelse endnu bedre, hurtigere og mere gnidningsfri. 

Det er vigtigt at understrege, at selvom den tekniske cookie gør det nemmere for besøgende på et websted, så samler denne type cookie ingen private informationer på dine brugere eller “følger” efter brugeren over på andre hjemmesider.

 

2. Statistisk cookies

Denne type cookie bruges til at optimere din hjemmeside eller webshop. Med den statistiske cookie finder du ud af, hvad der fungerer, og hvad der ikke fungerer på dit websted. Det handler primært om at optimere brugervenligheden, designet og effektiviteten. Den indsamlede data trækkes typisk ud i et eksternt dataprogram, som viser dig tendenser i brugernes adfærd. Her kan du se hvilke elementer der tiltrækker de fleste kliks, og hvilke elementer på hjemmesiden, der ingen trafik får.

Statistisk cookies samler heller ikke private data om brugeren. Den indsamler i stedet data i form af simpel optælling af brugerens besøg og adfærd rund på websitet, som anvendes til at lave helt simple statistikker til ejeren af hjemmesiden eller webshoppen.

Erhvervsstyrelsens tidligere krav om samtykke til brug af den statistiske cookie prioriteres ikke længere, hvis man opfylder en række krav, som er beskrevet herover. 

 

3. Personaliserede cookies

Den personaliserede cookies er en såkaldt tracking cookie. Den bruges til at følge med brugeren rund på internettet – altså rundt på andre sites, og sende relevant information direkte til brugeren.

Den personaliserede cookie indsamler de digitale spor vi sætter overalt, når vi færdes rundt på nettet. Det vil altså blandt andet sige:

  • Hvad vi søger på efter at have besøgt et site
  • Hvad vores interesser er
  • Hvad vi klikker på

Derfor kan denne type cookie målrette udvalgt relevant indhold til os, som passer til vores præferencer, interesser og livsfaser.

Hvis du anvender denne type cookie på din hjemmeside eller webshop, skal du have samtykke fra brugerne.

 

4. Markedsføringscookie

Når cookies bruges til at sælge flere produkter, er det markedsføringscookies, der er tale om. Denne type cookie minder meget om den personaliserede cookie, da markedsføringscookies på samme møde følger efter brugeren rundt på de hver enkelt website, og på samme måde indsamler oplysninger om os, vores interesser og vaner. Og alt dette anvendes herefter til at præsentere os for relevante annoncer og reklamer for ting, vi tidligere har kigget på.

Da der er tale om indsamling af personlige oplysninger, kræver denne type cookie også samtykke. 

 

Hvordan kommer du i gang med at bruge Cookies? 

Det kommer helt an på, hvilket CMS system, du benytter til din hjemmeside eller webshop. Hos Offbeat media benytter vi os stort set kun af WordPress (til tider Shopify), hvor vi bruger Complianz.

Du kan læse mere om, hvorfor vi mener, at WordPress er den foretrukne CMS system her

Har du brug for hjælp til at sætte din cookie politik op, så tøv ikke med at kontakte os – uanset om du har brug for vejledning, spørgsmål eller noget helt andet omkring cookies.

Nanna Luttermann Poulsen

Nanna Luttermann Poulsen

Digital konceptudvikler

You have Successfully Subscribed!

You have Successfully Subscribed!