Hvorfor bør du arbejde med Facebook annoncering?

Atiklen er opdateret d. 15/07/2021 efter IOS 14 og Facebook analyse opdateringerne.

Måske du tænker “Facebook annoncering er kun for store virksomheder” eller “jeg har ikke brug for at annoncere på Facebook, så længe jeg poster på min Facebook virksomhedsprofil”.  I så fald er du kommet det rette sted. Jeg vil nemlig, i dag, fortælle dig alle fordele ved at fokusere på Facebook annoncering, og ikke mindst, hvorfor det er et værktøj, som kan hjælpe alle størrelser af virksomheder.

Med Facebook annoncering får du mulighed for, at få kontakt til en bred vifte af potentielle kunder. Du behøver ikke være ekspert! Øvelse gør mester, og vi står altid klar til at hjælpe dig i gang.

Formålet med Facebook annoncering er at få din virksomhed og dets produkter/ydelser til at blive vist til så mange potentielle fremtidige kunder som muligt. Og på den måde øges salget for din virksomhed.

Over 2.7 milliarder mennesker i hele verden bruger Facebook hver måned, og ud af alle danskere er mellem 16-89 år er 81% på Facebook, hvoraf 70% af denne befolkningsgruppe handler online – og disse personer har du mulighed for at ramme ved brug af annoncering på Facebook.

Med få enkelte skridt kan du nemt og hurtigt komme i gang med din annoncering.

 

1. Find frem til formålet med din kampagne

Inden du går i gang med at oprette din kampagne, er det vigtigt at du gør op med dig selv, hvad formålet med annoncen er. Facebook adskiller mellem følgende målsætninger for en kampagne:

  • Kendskab – Din annonce vil blive vist til personer, som er mest tilbøjelig til at lægge mærke til dit brand.
  • Rækkevidde – Annoncen vil nå ud til det maksimale antal personer som er defineret i målgruppen.
  • Trafik – Få størst mulig trafik ind til din hjemmeside/webshop, app eller Messenger.
  • Interaktion – Benyttes bl.a til at få flere følgere til din Facebook side, eller til at opnå mere interaktion (likes, kommentarer og delinger) på dine opslag.
  • Videovisninger – Ram de personer som er mest tilbøjelige til at vise interesse i dine videoer.
  • Leadgenerering – Opret en formular der udfyldes på Facebook, så brugeren ikke behøver forlade platformen. Bruges ofte til tilmelding af nyhedsbrev.
  • Beskeder – Få målgruppen til at kontakte dig i en Messenger-samtale.
  • Konverteringer – Opnå flere konverteringer, uanset om det omhandler køb, leads eller andre typer af  konverteringer.
  • Salg fra katalog – Promover relevante produkter gennem et katalog.
  • Forretningsbesøg – Bruges oftest af virksomheder, der har forretninger flere steder i landet.

 

2. Definér din målgruppe i annoncesættet

Du har frie hænder til selv at vælge, hvilken målgruppe du ønsker, at promovere din virksomhed til. Således øger du også chancerne for at ramme de personer, der kunne have interesse for det, du tilbyder. Et eksempel kunne være, at din virksomhed sælger børnetøj. Her vil det være oplagt at fokusere på, at nå ud til forældre og bedsteforældre.

Ligeledes bestemmer du, hvor mange forskellige målgrupper, du ønsker at oprette. Ved opsætning af mere end én målgruppe, er det vigtigt at lave målgrupperne således, at de ikke overlapper hinanden. Sker dette, vil dine annoncesæt konkurrerer mod hinanden for at opnå de bedste resultater, og det ønsker vi ikke. Ydermere, bør de tre forskellige målgruppetyper have hver sin kampagne, da Facebook udvælger det annoncesæt, der præsterer bedst – også kaldt CBO (Capaign Budget Optimization). Det betyder, at vælger man at have én kampagne med både en gemt målgruppe og en brugerdefineret målgruppe, vil Facebook putte flest penge i den brugerdefineret målgruppe, da resultaterne oftest er bedst her.

Det er muligt at vælge din målgruppe ud fra forskellige kriterier.

  • Alder
  • Køn
  • Interesser, adfærd og demografi
  • Lande og byer
  • Sprog
  • Forbindelser

Der findes tre målgruppe typer:

Gemte målgrupper

Her kan du vælge hvilke kriterier, der skal inkluderes og ekskluderes. Det kan være, at du ønsker at lave en like-kampagne til din Facebook side. Her vil det være smart, at ekskludere de personer, der i forvejen synes godt om siden. På denne måde, når du ud til nye potentielle leads frem for at ramme dem, som allerede synes godt om din side.

Brugerdefineret målgrupper

Her vælger du at fokusere på personer, der tidligere har vist interesse for din virksomhed – altså fokusere på deres adfærd, såsom Facebook interaktioner og websitetrafik. Den brugerdefinerede målgruppe benyttes som retargeting, og det er her, du har gode muligheder for at tjene gode penge.

Kopimålgrupper

Denne målgruppe fungerer som en kopi af en af dine eksisterende målgrupper. Det vil sige, at Facebook finder frem til personer, der minder om den eksisterende målgruppe. Et eksempel kunne være at fortælle Facebook, at du ønsker at finde frem til personer, der minder om de personer der allerede har foretaget et køb på din webshop og/eller har besøgt din hjemmeside.

 

3. OPRET ANNONCEN MED DET ØNSKEDE ANNONCEINDHOLD

Annonceindholdet er det indhold som Facebook brugeren ser i sit nyhedsfeed. Du vælger selv hvilken annoncetype, du ønsker at lave. Det er ofte en god idé at teste flere forskellige annoncetyper, for at undersøge præcis, hvilken type der fungerer for din målgruppe.

Annonceformatet afhænger oftest af din valgte målsætning.

Der findes følgende annonceformater:

  • Video: Er den type annonceformat der oftest fungerer bedst, da bevægelse er med til at skabe et godt blikfang. Ønsker du selv at gøre dig denne erfaring, kan du splitteste billede og video op mod hinanden, for derved at analysere på resultaterne.
  • Billede: Et billede i rigtig god kvalitet kan også performe godt, så længe den er iøjefaldende. Du kan også vælge at lave dine billeder om til en video ved brug af diverse redigeringsprogrammer eller Facebooks integrerede video-værktøj.
  • Karrusel: Kan vise op til 10 billeder/videoer i én annonce, og kan alle indeholde forskellige links eller samme link. Dette format er godt, hvis du ønsker at fremvise flere produkter/ydelser på samme tid. Derudover er det et godt format, hvis du ønsker at lave en retagetingkampagne med fokus på relaterede produkter.
  • Lynoplevelse: Fungerer som fuldskærmsoplevelse, når den åbnes på mobilen, og kan dermed bringe liv til din virksomhed og produkter. Dette format kan bruges i alle annonceformater.
  • Samling: Indeholder et coverbillede eller covervideo, og indeholder mere end ét produkt/ydelse. Så snart brugeren interagerer med annoncen fungerer formatet som en lynoplevelse.

Så snart du har valgt dit format, handler det om at indsætte relevant annoncetekst og links. I annonceteksten handler det om at tale til brugeren, så de kan relatere til produktet/ydelsen.

 

 

4. MODTAG OG OPTIMER DINE KAMPAGNER VED HJÆLP AF FACEBOOK PIXEL

Data er altafgørende for at opnå de gode resultater. Pixel data giver dig mulighed for at bruge dit annoncebudget optimalt. Facebook Pixel er en lille kode, som indsættes på din hjemmeside/webshop. Pixelen tracker brugerens adfærd, når de ser annoncen og klikker ind på websiden. Gennem disse data,  kan du altså optimere brugervenligheden, øge konverteringsraten, og evt. se hvor i kunderejsen det går galt. Det skal dog siges, at efter IOS 14 opdateringen, er dataindsamling blevet utrolig begrænset.

Ønsker du vejledning eller hjælp til dette, er du velkommen til at kontakte os.

 

5. ANALYSÉR RESULTATERNE LØBENDE

Det er vigtigt, at du løbende kigger resultaterne igennem på en given kampagne. På den måde kan du optimere budgettet, slukke for annoncesæt der ikke giver det ønskede resultat, optimere på landingssiden, genoverveje produktpriser og meget andet.

Når du analyserer på annonceresultaterne, kan det være relevant at kigge nærmere på CPC (Cost per click – som er gennemsnitsprisen for hvert klik), CTR (Click though rate – som er procentdelen der har foretaget et klik), ROAS (return on ad spend). Herudover er det en væsentlig faktor, at dykke ned i demografi for den enkelte kampagne, og derved undersøge om det er mænd eller kvinder, samt hvilken aldersgruppe, der giver de bedste resultater. Når det er sagt, er det igen vigtigt at nævne, at grundet IOS 14 opdateringen og at Facebook Analytics udgår, er det utrolig svært at analysere 100% på de resultater som dine annoncer leverer.

Det er vigtigt at pointere, at Facebook ikke tillader dig, at indsætte hvilken som helst tekst og video/billede. Det handler om at overholde Facebooks politikker, hvilken er noget du som virksomhed bør sætte dig ind i, for på den måde at undgå, at dine annoncer bliver lukket ned. Se mere her.

Hos Offbeat media tilbyder vi annonceringsløsninger til enhver virksomhed uanset ekspertiseniveau – så har du brug for hjælp til at komme i gang, er du mere end velkommen til at kontakte os ved at klikke på nedenstående knap.

 

 

Nanna 
Team Offbeat Media

NANNA LUTTERMANN POULSEn

NANNA LUTTERMANN POULSEn

Digital konceptudvikler

Gemte målgrupper

Her kan du vælge hvilke kriterier, der skal inkluderes og ekskluderes. Det kan være, at du ønsker at lave en like-kampagne til din Facebook side. Her vil det være smart, at ekskludere de personer, der i forvejen synes godt om siden. På denne måde, når du ud til nye potentielle leads frem for at ramme dem, som allerede synes godt om din side.

Brugerdefineret målgrupper

Her vælger du at fokusere på personer, der tidligere har vist interesse for din virksomhed – altså fokusere på deres adfærd, såsom Facebook interaktioner og websitetrafik. Den brugerdefinerede målgruppe benyttes som retargeting, og det er her, du har gode muligheder for at tjene gode penge.

Kopimålgrupper

Denne målgruppe fungerer som en kopi af en af dine eksisterende målgrupper. Det vil sige, at Facebook finder frem til personer, der minder om den eksisterende målgruppe. Et eksempel kunne være at fortælle Facebook, at du ønsker at finde frem til personer, der minder om de personer der allerede har foretaget et køb på din webshop og/eller har besøgt din hjemmeside.

 

3. OPRET ANNONCEN MED DET ØNSKEDE ANNONCEINDHOLD

Annonceindholdet er det indhold som Facebook brugeren ser i sit nyhedsfeed. Du vælger selv hvilken annoncetype, du ønsker at lave. Det er ofte en god idé at teste flere forskellige annoncetyper, for at undersøge præcis, hvilken type der fungerer for din målgruppe.

Annonceformatet afhænger oftest af din valgte målsætning.

Der findes følgende annonceformater:

  • Video: Er den type annonceformat der oftest fungerer bedst, da bevægelse er med til at skabe et godt blikfang. Ønsker du selv at gøre dig denne erfaring, kan du splitteste billede og video op mod hinanden, for derved at analysere på resultaterne.
  • Billede: Et billede i rigtig god kvalitet kan også performe godt, så længe den er iøjefaldende. Du kan også vælge at lave dine billeder om til en video ved brug af diverse redigeringsprogrammer eller Facebooks integrerede video-værktøj.
  • Karrusel: Kan vise op til 10 billeder/videoer i én annonce, og kan alle indeholde forskellige links eller samme link. Dette format er godt, hvis du ønsker at fremvise flere produkter/ydelser på samme tid. Derudover er det et godt format, hvis du ønsker at lave en retagetingkampagne med fokus på relaterede produkter.
  • Lynoplevelse: Fungerer som fuldskærmsoplevelse, når den åbnes på mobilen, og kan dermed bringe liv til din virksomhed og produkter. Dette format kan bruges i alle annonceformater.
  • Samling: Indeholder et coverbillede eller covervideo, og indeholder mere end ét produkt/ydelse. Så snart brugeren interagerer med annoncen fungerer formatet som en lynoplevelse.

Så snart du har valgt dit format, handler det om at indsætte relevant annoncetekst og links. I annonceteksten handler det om at tale til brugeren, så de kan relatere til produktet/ydelsen.

 

 

4. MODTAG OG OPTIMER DINE KAMPAGNER VED HJÆLP AF FACEBOOK PIXEL

Data er altafgørende for at opnå de gode resultater. Pixel data giver dig mulighed for at bruge dit annoncebudget optimalt. Facebook Pixel er en lille kode, som indsættes på din hjemmeside/webshop. Pixelen tracker brugerens adfærd, når de ser annoncen og klikker ind på websiden. Gennem disse data,  kan du altså optimere brugervenligheden, øge konverteringsraten, og evt. se hvor i kunderejsen det går galt. Det skal dog siges, at efter IOS 14 opdateringen, er dataindsamling blevet utrolig begrænset.

Ønsker du vejledning eller hjælp til dette, er du velkommen til at kontakte os.

 

5. ANALYSÉR RESULTATERNE LØBENDE

Det er vigtigt, at du løbende kigger resultaterne igennem på en given kampagne. På den måde kan du optimere budgettet, slukke for annoncesæt der ikke giver det ønskede resultat, optimere på landingssiden, genoverveje produktpriser og meget andet.

Når du analyserer på annonceresultaterne, kan det være relevant at kigge nærmere på CPC (Cost per click – som er gennemsnitsprisen for hvert klik), CTR (Click though rate – som er procentdelen der har foretaget et klik), ROAS (return on ad spend). Herudover er det en væsentlig faktor, at dykke ned i demografi for den enkelte kampagne, og derved undersøge om det er mænd eller kvinder, samt hvilken aldersgruppe, der giver de bedste resultater. Når det er sagt, er det igen vigtigt at nævne, at grundet IOS 14 opdateringen og at Facebook Analytics udgår, er det utrolig svært at analysere 100% på de resultater som dine annoncer leverer.

Det er vigtigt at pointere, at Facebook ikke tillader dig, at indsætte hvilken som helst tekst og video/billede. Det handler om at overholde Facebooks politikker, hvilken er noget du som virksomhed bør sætte dig ind i, for på den måde at undgå, at dine annoncer bliver lukket ned. Se mere her.

Hos Offbeat media tilbyder vi annonceringsløsninger til enhver virksomhed uanset ekspertiseniveau – så har du brug for hjælp til at komme i gang, er du mere end velkommen til at kontakte os ved at klikke på nedenstående knap.

 

 

Nanna 
Team Offbeat Media