Hvad er en markedsføringsstrategi?

Markedsføringsstrategien er en handlingsplan, der er baseret på en marketinganalyse, der har til formål at bidrage til virksomhedens vækst. De produkter eller tjenester, der tilbydes af din virksomhed, skal imødekomme forbrugernes behov, så de fortsat ønskes på markedet, og her til en markedsføringsstrategi et godt værktøj, der giver dig mulighed for at være med forrest på nye trends og tendenser hos din målgruppe.

I denne artikel deler vi ud af vores erfaringer til dig, der skal til at i gang med din første markedsføringsstrategi eller til dig, der skal finpudse en gammel strategi.

 

SÆT DINE MÅL

Strategiens mål og formål gives af den aktuelle situation, din virksomhed står over for. Dine mål kan relateres til at komme ind i et nyt markedssegment, finde nye marketingkanaler, øge synligheden for at forbedre salget osv. Når du først har sat dit mål, er det tid til at gå videre til det vigtigste trin i processen med at skabe et godt marketingstrategi: analysen.

 

MARKEDSANALYSE

Markedsanalysen kan hjælpe med at reducere risikoen, for hvis du virkelig forstår dine potentielle kunder og markedsforhold, har du en bedre chance for at udvikle en levedygtig markedsføringsstrategi.
En markedsanalyse er processen med at lære følgende: Hvem er mine potentielle kunder? Hvad er deres købs- og shoppingvaner? Hvor mange af dem er der? Hvor meget betaler de?

 

KONKURRENTANALYSE

Find og analyser dine konkurrenters markedsføringsstrategier. Det er nem måde at få adgang til inspiration og se, hvad din målgruppe respondorerer på – og hvad de ignorerer eller reagerer negativt på.

Hvis du kan, vil det være nyttigt at blive deres kunde og opleve indefra, hvordan de klarer sig.

  • Hvilke marketingstrategier bruger de?
  • Hvordan er deres priser?
  • Hvad synes at være deres styrker?
  • Hvad er deres svage punkter?

 

Her er nogle strategier, du kan bruge til at markedsføre din virksomhed online:

1. SOCIALE MEDIER MED FOKUS PÅ INDHOLD

Du kan ansætte en social media manager eller selv kaste dig ud i at lave posts, der fremhæver dine produkter eller tjenester eller noget relevant og nyttigt, der kan hjælpe dit publikum med at lære mere om din virksomhed. Brug direkte beskeder på platforme som Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter for at nå ud til og kommunikere med potentielle kunder, der muligvis leder efter dine produkter og tjenester.

Denne form for markedsføring er utrolig værdifuld, hvis du vel og mærke brugre den tid på at interagere på sociale medier, som der kræves for at få succes her. Vi har flere kunder, der vælger en content marketing strategi og med ingen eller en smule betalt annoncering, og der går typisk 6-12 måneder før, at det begynder at give resultater, der kan ses på bundlinjen.

Dog ser vi en tendens til, at denne strategi skaber en del flere loyale kunder, der fungerer som levende reklamesøljer i deres netværk efterfølgende.

Den samme tendens ser vi ikke, når det omhandler ren betalt annoncering.

Du kan nemt besvare overblikket over, hvad dit næste indhold skal være – og hvornår du skal til at planlægge kommende indhold med en løsning fra Plandisc. Plandisc hjælper til dig til at administrere årshjulet på en let og overskuelig måde. Der kan både planlægges HR-strategier, møder og ikke mindst marketing strategier.

Vi bruger selv værktøjet til at planlægge kommende kampagner, indhold til sociale medier, udgivelse af artikler på egne – og andres blogs og e-mail kampagner.

 

2. E-MAIL-MARKETING

En enkel, men alligevel god strategi er at bruge e-mail-marketing. Send automatiske meddelelser, der går ud til brugerne, når de abonnerer på din liste. Brug denne strategi til at opbygge et forhold til abonnenten, og så kommer du utrolig langt ved at være autentisk og gennemsigtig i dit indhold og budskab.

E-mail tager lang tid for de fleste – specielt hvis du gerne vil have god respons og gode konverteringsrater på dine e-mails. Derfor kan det være en god idé at benytte et program, der er nemt at navigere i og udbygge med tiden. Vi bruger fx selv e-mail marketing systemet HeyLoyalty til vores egne kampagner og mange af vores kunders.

 

3. SEO – KOM PÅ SIDE 1 PÅ GOOGLE

Ingen – som i INGEN – bladrer om på side 2 på Google for at finde noget længere. Derfor gælder det om at lægge i top på de søgeord, som du gerne vil findes på.

Og hellere sent end aldrig. Det er nemlig sådan, at mange af dine konkurrenter formentlig ikke er super stærke på SEO endnu, og derfor kan du vinde point i at være second mover, hvis du ikke er first mover.

SEO består af rigtig, rigtig mange dele og for at holde styr på hele og have et værktøj til at måle vores kunders seo værdi, bruger vi forskellige SEO værktøjer.

Igennem en SEO rapport kan du måle på alt i forhold til dine egne søgeord, dine konkurrenters placering kontra din placering i Google og få flere hundrede forslag til, hvordan du forbedrer din egen hjemmeside. Det behøver ikke være stort og omfangsrigt til at starte med. Mange starter med at få gennemgået hjemmesiden med en SEO rapport, og herefter kan der lægges en strategi, der passer til den enkelte virksomheds behov.

Hvis du gerne vil vide mere om SEO rapporten, kan du læse mere her.

4. TRIN-FOR-TRIN TUTORIALS

En af de mest effektive måder at få ordet om din virksomhed er at oprette video tutorials. Lær dit publikum noget nyttigt om dine produkter eller tjenester. Jo bedre du er ved dette, og jo mere værdi du giver, jo hurtigere kan du øge din synlighed og i sidste ende dit salg.

Vi har selv for nyligt lavet en online platform med videoguides til alle de kunder, der har fået lavet hjemmesider hos os. Mange vil nemlig gerne selv holde deres hjemmeside opdateret med billeder og tekst, og derfor har vi lavet en række små videokurser om emnet. På den måde får kunden nem adgang til, hvad man skal gøre – og de kan tage det i det tempo, der passer dem.

Tutorials kan derfor også give dig en helt ekstraordinær mulighed for at levere god kundeservice – både før og efter et køb.

 

5. INFLUENCERS

Find den rigtige influencer i din branche, så du målretter mod den rigtige målgruppe. Det handler ikke kun om at sprede dit budskab, det handler om at sprede dit budskab til den rigtige målgruppe. Hvis du kan finde de rette influenter til at repræsentere dit brand, kan du sandsynligvis nå et stort publikum.

Vær dog opmærksom på de gældende regler, der er på dette område. Influenteren skal “mærke” sine opslag med, at samarbejdet er betalt og tagge virksomheden. Instagram bliver hele tiden skarpere og skarpere til at lave digitale løsninger, der lever op til den mærkning, som ombudsformanden kræver. Du kan læse mere om de nuværende gældende regler her på forbrugerombudsmanden.dk.

 

6. BLOGS

Når du skriver en blog, skal du sikre dig, at den indeholder værdifulde oplysninger. Du kan vinde meget på at give nogle forretningshemmeligheder væk og give folk så meget værdi, at du straks bliver en autoritet i deres øjne.

Dette er en af ​​de mest kraftfulde strategier, du kan bruge til at markedsføre enhver virksomhed.

Blogindlæg eller artikler har også den fordel, at du kan bruge dem i forhold til at SEO optimeringen.

Det er nemt at inkorpere en blog eller artikeldatabase, hvis du bruger WordPress. WordPress blev bygget som et bloggerplatform, og derfor er det også et af de mest anvendte CMS systemer i dag.

Du kan læse mere om, hvordan du kommer i gang med en WordPress hjemmeside med artikelbase her. 

 

SLØJFEN BLIVER BUNDET

En markedsføringsstrategi er en væsentlig faktor for alle virksomheder – ikke bare Bestseller og Lego, men også for mindre virksomheder.
Sagt på en anden måde, så er markedsføringsstrategien vigtig for dig, der gerne vil tjene penge, have nye kunder og fastholde de eksistrerende kunder.

Meget få mennesker er i dag så loyale som før i tiden, og derfor kan du som udgangspunkt godt regne med, at du har en eller flere konkurrenter, der kommer med en strategi og øget aktivitet på de digitale medier indenfor de næste par år – hvis de vel og mærke ikke allerede har det i dag.

Hvis du har brug for hjælp til at komme i gang med din første markedsføringsstrategi, er du altid velkommen til at booke en times rådgivende møde her hos os. Du kan læse mere om dine markedsføringsmuligheder her eller se vores pakkeløsninger i 3 forskellige prisklasser her.

Vi håber, at du har fået inspiration til at gå i gang med din første markedsføringsstrategi – god arbejdslyst!

 

 

Rohani & Jane
Team Offbeat Media

Jane Vennersdorf

Jane Vennersdorf

Digital konsulent

Rohani Ozer

Rohani Ozer

Grafisk designer