Hent 3 inspirationstips til at få succes på sociale medier

Sociale medier kan være en af ​​de bedste reklamekanaler for din virksomhed, hvis du bruger dem korrekt. De sociale medier giver dig en ret unik chance for at skabe forbindelser med nuværende kunder, men også med potentielle kunder – og endda via tovejskommunikation, selvom mange glemmer den store mulighed, der ligger gemt på Facebook, Instagram, Tiktok, Snapchat, LinkedIn, Pinterest mv.

Følgerne forventer desuden mere og mere af den enkelte virksomhed på sociale medier – måske du selv har bemærket det i løbet af årene?

Men hvad forventer de egentlig? Som introduktion til de 3 inspirationstips, får du lige lidt ekstra med her.

Følgere på sociale medier forventer i dag, at:

  • Der er engagerende diskussioner
  • De hurtigt kan få svar på spørgsmål
  • Der er kvalitetsindhold, flotte billeder, flot grafik og ordentlige videoer – ikke perfekt – blot flot og indbydende.

På sociale medier handler alt nemlig om engagement i dag. Jo mere engageret, loyal og lydhør din følgerskare er, jo højere er afkastet på dit salg. Men for at opnå dette skal du levere værdi til dine kunder og opbygge solide relationer og gode ambassadører.

Og nu til de 3 inspirationstips:

Hvem er din målgruppe?

Identificér din målgruppe og den rigtige sociale mediekanal til dem, og forplig dig derefter til konstant at levere sammenhængende indhold i tråd med din brandidentitet.

Det indhold, du sender, skal udtrykke kvalitet og kreativitet for at vække publikums nysgerrighed og bevare en følelse af professionalisme. Udgiv ikke materiale, der kun er relevant for dig, men placér dig selv i din gennemsnitlige følger og målret indholdet til deres behov og forventninger.

Hvis du er interesseret i at vide mere om, hvordan du bruger målgrupper i dine Facebook annoncer, så kan du læse dykke ned i emnet her.

 

Tydelig kommunikation

Vores næste tip er den gode gamle: vær opdateret på de nyeste trends inden for dit felt, og opret indhold på dine virksomheds sociale mediekonti, der ligner hinanden, når det kommer til farvepalet, typografi, sprog.

En mur fyldt med “alt” vil skabe forvirring og forhindre dit publikum i at være loyale over for din virksomhed. Opret din kommunikationsstrategi på forhånd, og prøv at få alle indlæg til at passe inden for samme stil.

Godt nok kender vi alle til, at Facebooks og Instagrams displayalgoritmer skifter ofte, men den eneste levedygtige og verificerede strategi forbliver konstant posting af kvalitetsindhold, så prøv derfor at skrive på Facebook og Instagram næsten hver dag. Dine indlæg skal være attraktive og relevante og skal indeholde et opfordring til handling såsom: et link til hjemmesiden, telefon eller e-mail.

Du kan sagtens genbruge indholdet fra Facebook på Instagram, og fra dine blogindlæg over på Facebook og Linkedin – og fra dine nyhedsbreve og ind på din blog. Alt i alt går det ud på at vise din virksomheds værdier, ydelser, produkter og viden igen og igen på forskellige medier. Så når du laver godt materiale til et medie, kan du vinde tid og genkendelighed ved at bruge det på andre digitale medier – husk blot at omskrive det, så det passer til det enkelte medie og dets målgruppe.

 

Mennesker elsker stadig smukke indtryk – også på sociale medier

Vi mennesker elsker alt, hvad der er smukt. flot og velproportioneret, og derfor har det også stor betydning for vores oplevelse af en virksomhed på sociale – og digitale medier. Hvis vi kommer ind på Instagram, hvor væggen er smækfyldt af en masse farver uden sammenhæng, eller vi ser et billede på sociale medier, der ikke er i det rette størrelsesforhold, får vi lynhurtigt et dårligt indtryk. Så du kommer langt med at lave grafik og billeder i passende størrelse til det enkelte medie.

Hvert indlæg på de sociale medier har specifikke mål / opløsning, og derfor er det rigtig god idé at respektere dimensionerne, så dit indhold vises i de rette størrelser.

Et simpelt tip er at oprette billeder med meget god opløsning, og lav gerne videoer på minimum 90 sekunder lange videoer i høj opløsning.

Ud over at være visuelt interessant, skal du give dit publikum supplerende oplysninger. Skriv gerne tekster til dine billeder og videoer, så der er en god forklaring med ud til dine følgere. Prøv også gerne at bevare den samme tone fra opslag til opslag, så det bliver så genkendeligt så muligt.

Hvis du mangler inspiration til, hvordan du bruger visuelt indhold i din markedsføring, så har jeg skrevet en artikel om emnet til dig lige her.

Som enhver marketingkanal er sociale medier ikke let at bruge, og hvis du ikke har en strategi og et sammenhængende visuelt og tekstmæssigt indhold, kan det blive et ubrugeligt værktøj, der ikke gør meget for din virksomhed. Derfor er det vigtigt, at hvis du vælger de sociale medier til, så skal der formentlig arbejdes ret hårdt for sagen – og specielt i starten, når alt er nyt.

Hvis du har følelsen af at være kørt fast, så husk at du altid er velkommen til at booke en times rådgivning og få hjælp til at komme videre med din markedsføringsstrategi – vi giver gerne vores besyv med 🙂

 

Rohani
Team Offbeat Media

Rohani Ozer

Rohani Ozer

Grafisk designer