Hastighedsoptimering af webshops og hjemmesider

En hjemmeside – og specielt en webshop – er gået fra at være et visitkort til en decideret salgskanal for mange virksomheder. Og det er ikke uden grund. Vi bruger nemlig alle meget tid på Google for at finde produkter og services på både B2C og B2B markedet, som kan løse en række forskellige behov i hverdagen, og der spiller virksomhedernes hjemmesider en ganske central rolle, når vi søger information. 

Derfor stilles der også store krav fra besøgende, når de besøger en hjemmeside eller webshop. Det skal være nemt at finde den rette information, det skal være en behagelig oplevelse for øjnene – og så skal det gå stærkt. Ellers er den besøgende væk, før denne har nået at orientere sig om, virksomheden reelt udbyder det, de leder efter.

Her på siden kan du læse mere om, hvordan vi arbejder med hastighedsoptimering af WordPress hjemmesider og webshops, og hvordan vi kan optimere dit website, så du får mere synlighed og skabt den bedste besøgsoplevelse.

På internettet betyder hastighed noget. Ifølge forskning fra Microsoft, Google og andre vil folk besøge en hjemmeside mindre ofte, hvis den er blot 250 millisekunder langsommere end en konkurrent.

– Marvin Ammori

Derfor skal et website være hastighedsoptimeret

Forestil dig, at du kommer forbi en butik, hvor du kan se, at der er spændende produkter i udstillingsvinduet. Med i det øjeblik, du tager ved i dørhåndtaget, binder døren, og du har svært ved at åbne den. Efter 2 forsøg mere går du videre.

Det samme gælder for websites. 

En hurtig hjemmeside er nemlig som en butik, hvor man hurtigt og nemt kan finde det, man søger, gå til kassen og betale, booke en tid eller finde den information, man har behov for alt efter, hvor man er i købsprocessen. Data viser også, at hjemmesider, der er hastighedsoptimeret, holder på den besøgende i længere tid, og den enkelte besøgende klikker mere rundt på hjemmesiden eller en tilsvarende side, der er langsom.

Godt for Google

Hastighed spiller en stor rolle. Ikke blot for de besøgende, men også for Googles placering af din hjemmeside eller webshop, når der søges på søgeord, som din virksomhed gerne vil findes på. Derfor kan hastigheden have stor betydning for, om dit website bliver vist i top 3, i bunden af side 1 eller først på side 2 og derefter.

Google accepterer som udgangspunkt, at en hjemmeside eller webshop bliver loadet på under 2-5 sekunder alt efter, hvor meget hjemmesiden fylder.

Case: Two birds and a candle

Webshoppen var utrolig langsom, hvilket irriterede både ejerne og kunderne bag twobirdsandacandle.dk.

Med komprimering af billederne, reducering af unødvendig kode og cashing på webshoppen, fik vi hastigheden op på webshoppen, så den i dag loades på 1 sekund.

Sådan arbejder vi med hastighedsoptimering af WordPress hjemmesider

Vores arbejde med hastighedsoptimering består af 4 overordnede punkter, som vi altid arbejder ud fra:

Hosting & server

Hosting og serverens fysiske placering har stor betydning på en hjemmesides hastighed. Hvis hjemmesiden i dag ligger hostet et sted, hvor der er mange hjemmesider på samme server, kan en større løsning ved samme firma eller flytning af hjemmesiden til en anden udbyder have store positive effekter på hastigheden. 

Desuden rådgiver vi også om, hvilken hostudbyder I med fordel kan vælge alt efter, hvor jeres målgruppe rent fysisk opholder sig henne i verden for at undgå latenstid. 

Reducering af Javascript og CSS

Når en hjemmesides bygges i WordPress og andre CMS-systemer, så følger der automatisk en række kode i form af Javascript og CSS med. For at undgå, at der ligger unødvendigt kode med og gør hjemmesiden langsommere, gennemgår vi dette og fjerner den kode, der ikke benyttes i dag.

Cashing

Der kan med stor fordel anvendes cashing på en hjemmeside. Det betyder blot, at der installeres et plugin på hjemmesiden, der opbevarer kopier af hjemmesiden og data i en “cache” for at gøre dem hurtigere tilgængelige. Når en bruger besøger en hjemmeside, henter browseren alle nødvendige filer (som HTML, billeder, JavaScript og CSS-filer) fra webserveren. Hvis denne hjemmeside eller dele af den er cachet, vil browseren i stedet hente filerne fra den lokale cache på brugerens computer eller en nærliggende cache-server, såfremt de er tilgængelige. Dette reducerer belastningstiden for siden, da det er hurtigere at hente filer fra en cache end at anmode om dem fra en fjern webserver.

Caching resulterer i en betydelig reduktion af indlæsningstider og forbedre brugeroplevelsen. Det er også en effektiv måde at reducere belastningen på serveren.

Der findes flere former for caching, som for eksempel:

Sidecaching: Her gemmes hele HTML-sider i cache, så de kan leveres hurtigere næste gang en bruger anmoder om den samme side.

Objekt-caching: Her gemmes individuelle objekter som databaseresultater eller API-opkald, så de hurtigt kan genbruges.

Billedcaching: Her gemmes billedfiler, så de kan indlæses hurtigere ved fremtidige besøg.

Vores erfarne webudviklere benytter ofte cashing i deres arbejde og har stor kendskab til en række forskellige plugins, der kan benyttes på en WordPress hjemmeside eller WooCommerce webshop, og derfor rådgiver vi gerne, hvis I har behov for dette.

Komprimering af billeder

Billederne på hjemmesiden har stor effekt på sidens hastighed. Derfor hjælper vi med at omdanne billederne til det rette format (.WebP) samt reducere billedernes størrelse uden, at det går ud over kvaliteten. 

Sørvad Cykler

Sørvad cyklers hjemmeside var blevet langsom med tiden pga. hjemmesidens mange cykelbilleder. Derfor var der problemer med at arbejde på selve siden, og kunderne blev ofte mødt med en loading tid på over 10 sekunder.
Efter hastighedsoptimering er loadtiden i dag på 907 milisekunder.

Skal vi løfte hastigheden på din hjemmeside?

Du er altid meget velkommen til at kontakte os med henblik på en hastighedsoptimering.
Vi starter med en grundig analyse af din WordPress hjemmeside eller WooCommerce webshop. Bagefter præsenterer vi en plan med forslag til forbedringer og en pris.

 

Lad os starte op på dit projekt

Kontakt os i dag

Brug kontaktformularen herunder eller send en mail til info@thinknext.dk, så tager en af vores projektledere fat i dig hurtigst muligt.