
Forbrugertrends 2022
Hvorfor er det vigtigt at kende til de aktuelle forbrugertrends?
Det er det fordi, at du skal holde dig relevant på markedet overfor din målgruppe og vide, hvad der rører sig blandt dine kunder, så du har forståelse for dine kunders købsadfærd, liv, hverdag og behov.
Derfor har MediaCom Group igen i år defineret fire forbrugertrends for år 2022.
Og i år er det især ydre omstændigheder, der har påvirket, hvordan du og jeg ser verdenen og ikke mindst, hvordan vi ser på hinanden, samt hvordan vi tænker, når vi bruger vores penge. Især Corona og krig i Europa har ændret vores værdier og vaner betydeligt og dermed også vores forbrugsmønstre. Det betyder, at nogle forbrugstendenser kommer frem i søgelyset mens andre træder mere tilbage.
Her får du de vigtigste take-aways fra MediaCom Groups trendanalyse.
År 2022’s forbrugertrends
-
Decentralize digital
Den digitale kunderejse, som du kender den, er død! Nu vil forbrugerne overtage kontrollen over deres egen digitale kunderejse. De vil interagere med dit brand i real-time med live-shopping, chats og med aktiv medskabelse af indhold – de vil decentralisere den digitale kunderejse. Nu er det en forbrugerstyret oplevelse, hvor medskabelse, leg og oplevelser er i centrum.
Men det bliver også sværere for brands at styre deres egen fortælling med flere og flere hurtigt-voksende kanaler at brande sig på, som også gør det mere udfordrende at planlægge touch points og den stringente kunderejse.
-
Be Real
Endnu en gang er det ikke til at komme udenom generation Z – generation ’so fucking special’, som MediaCom Group omtaler dem. Der er én million af dem i Danmark (knap 20% af Danmarks befolkning). Her er det i alderen 12-25 år. Og jorden roterer sig om dem!
Det er den første generation af digitale indfødte, og de kommer til at forme fremtidens handel og købsadfærd.
Det handler om lynhurtig levering, ligemeget om det er film, nyheder, tøj eller take-away. De vil føle sig unikke og handle med personer frem for brands – personalisér dit brand. De ønsker transparente virksomheder, der fortæller sandheden, om det er om virksomhedens tilgang til miljø, socialt ansvar med mere. Husk at ’Be Real’ i dine budskaber.
-
Green Mentor
Og denne gang handler det ikke om forbrugeren men dig! Du skal være den grønne mentor overfor dine kunder. Stop med at vildlede kunderne men vejled.
50% af danskerne svarer nemlig, at de gerne vil leve mere bæredygtigt, men 70% svarer også, at de ikke ved hvordan. (Kilde: MediaCom Group) De kan nemlig ikke se igennem virksomhederne med, hvad der er bæredygtigt, og hvad der ikke er, når flere virksomheder stadig greenwasher og kommunikerer grønt salgsgas.
-
Mind the Mood
Skab værdi for dine kunder og bidrag til, at dine kunder kan få ’det gode liv’. Mental sundhed er nemlig i højsædet i år. For den danske befolknings mentale helbred er blevet værre efter Corona (hvilket nok ikke kommer som nogen overraskelse).
Det betyder at flere trends som mindfulness, søvntræning og selvforkælelse dyrkes. Og hele 63% af danskerne vil have mere fokus på sit mentale velvære i fremtiden. (Kilde: MediaCom Group)
Mind the Mood for dig og mig og hinanden.

Jane Vennersdorf
Digital konsulent