fbpx

Facebooks store ændringer – hvad kommer der til at ske?

af | maj 1, 2019 | Facebook, Markedsføring, Sociale Medier | 0 Kommentarer

Den 30. april annoncerede Facebook og Mark Zuckerberg, at tiden var inde til at forandre sig for virksomheden. Læs med her i bloggen om, hvad fremtiden bringer for Facebook.

 

Nyt design af appen og platformen på computer

En af de største ændringer, som Mark Zuckerberg og hans team kommer ind på i den store re-lancering af Facebook, er et nyt design. Både på computeren og i selve appen på telefonen. For som Mark selv pointerede på F8 konferencen, så var tiden inde til, at Facebook får et moderne udtryk.

I USA var det nye design til appen allerede tilgængelig fra den 30. april. Senere på året kommer det nye design, når du åbner Facebook på computeren. Dog er den nye version af Facebook ikke tilgængelig herhjemme endnu, men mon der ikke sker noget på vores telefoner indenfor kort tid?

Og Mark Zuckerberg har ret – det nye design er mere moderne og lækkert. Du kan selv se i videoen længere nede.

Grupper og communities kommer i fokus

Facebook har i lang tid haft et ret uoverskueligt nyhedsflow, vil mange nok sige. Men med den nye opdatering af designet, vil det måske være fortid. Det er nemlig sådan, at grupperne kommer i fokus i fremtidens nyhedsfeed.

Det bliver tilmed nemmere at dele grupper, opdage og joine flere grupper.

Samtidig giver den nye gruppe også mulighed for at anonymisere indhold, så hvis du gerne vil slå noget personfølsomt op, som du ikke har lyst til at stå frem med, så kan du anmode administratorerne om at gøre det for dig. Der vil stå i opslaget, at opslaget er anonymt og viderebragt for en anden.

Måske virksomhedssider bliver irrelevante i fremtiden, og aktiviteten fra virksomhederne derimod rykker ind i grupperne?

Det vil helt klart også betyde, at flere af de kendte muligheder ikke vil eksistere mere. Men Facebook har lyttet til brugerne, og en ting er nok sikkert: Det vil formentlig stadig være muligt at annoncere på Facebook, for det er det, virksomheden lever af.

Facebook som salgskanal

På F8 konferencen den 30. april lancerede Facebook også muligheden for sælgere og købere på appen. I fremtiden vil det være muligt for virksomheder at sælge direkte igennem Facebook, hvor transaktionerne også kommer til at foregå.

Sælgere kan bestille varer og følge varerne fra leverandøren til kunderne via shipping sporing i appen. Kunderne kan købe direkte af sælgeren, og pengene reserveres kun i første omgang fra køberens kort indtil, at varen er på vej til køberen.

Hvordan det virker i praksis afslører Facebook lidt af i videoen fra konferencen, der lige her under.

Dette vil helt klart give nogle nye muligheder, og webshop systemerne vil helt klart opleve en konkurrence i fremtiden, hvis den nye teknologi virker. Lige pludselig vil det blive utroligt billigt at komme i gang med at sælge online, og vi er i hvert fald klar til at afprøve funktionen, når den bliver rullet ud herhjemme.

Bloggen fortsætter under videoen.

Nye chatmuligheder

Den sidste store ændring, som vi vil dykke ned i denne blog post er Messenger. Messenger vil nemlig også ændre sig helt vildt i fremtiden.

Os brugere vil have private samtaler, som ingen andre har adgang til – heller ikke Facebook. Og den store kritik har Facebook taget til sig, så i fremtiden bliver alle samtaler i Messenger krypteret, så ingen længere kan kigge med.

Mark Zuckerberg sagde mange gange i løbet af videoen: Fremtiden er privat, og det bliver i hvert fald en stor del af det med denne nye Messenger tjeneste. Samtidig påstår Facebook også, at det bliver den hurtigste måde at kommunikere på i fremtiden, samtidig med at tjenesten vil bruge meget mindre energi, end den gør i dag.

På computeren bliver det også muligt at downloade Messenger som app i stedet for at have det inde i browseren. Og nok det bedste af det hele: Messenger kommer til at spille sammen med WhatsApp. så det bliver muligt at føre samtaler og chats på tværs af platformene.

Den nye chatfunktion vil helt sikkert afføde nogle muligheder både for brugerne og for virksomhederne, som vi endnu ikke kender til.

Hvad betyder ændringerne for min virksomhed?

Indtil videre kan vi kun gisne om fremtiden, men en ting er sikkert: Det bliver nok mere nødvendigt at annoncere for sin virksomhed på Facebook i fremtiden for at nå ud til følgerne. Allerede nu når den organiske content ikke særlig langt ud. Faktisk viser nye målinger, at helt ned til 1,2 % af alt content kommer ud til brugerne.

Måske bliver grupperne en måde at holde kontakten med sine kunder på i fremtiden i endnu større grad end i dag?

Og måske rykker flere små og mellemstore webshops deres aktiviteter ind på Facebook?

Vi glæder os i hvert fald til at se, hvad der åbner sig af nye muligheder. Èn ting er i hvert fald sikkert: Det er bedre at være forberedt på forandringen, for den her kommer uanset, hvad der sker. Så skal vi bare bruge den til vores egne virksomheders fordel. Du er velkommen til at kontakte os, hvis du gerne vil vide mere om, hvordan du kan bruge Facebook og de nye ændringer i fremtiden.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *