fbpx

Facebook Pay – tag imod betalinger via din Facebook side

Vi har set lidt af hvert indtil videre indenfor betalinger via mobilen, og MobilePay har formentlig hænderne over hovedet pga. danskernes store begejstring for at betale varer via mobilen.

Og nu sker det så: MobilePay får en seriøs konkurrent, for Facebook ruller nu Facebook Pay ud i hele verden i den kommende periode. I denne artikel stiller vi skarpt på, hvad Facebook Pay er – hvordan det vil fungere i Danmark – og hvilken betydning det vil have for e-handlen og små virksomheder.

I fremtiden bliver det nu muligt for dine kunder at betale via Facebook Pay på din Facebook side uden, at de skal sendes hen til en webshop. Facebook Pay er en betalingsløsning ala MobilePay bortset fra, at dine kunder kan betale direkte i Facebook appen og senere også i Instagram, Messenger og WhatsApp.

Så med et trylleslag har Facebook Pay ændret hele markedet for betaling af varer, og funktionen vil formentlig også ændre markedet for webshops. Vi tror nemlig, at når det bliver muligt at købe og betale via Facebooks egen app, så får endnu flere blod på tanden i forhold til at gå i gang uden, at de skal investere mange penge i en webshop.

Når man så har tjent penge og fået et godt flow op at stå, vil de fleste formentlig tilvælge en webshop, så virksomheden både er synlig på Facebook og deres andre kanaler samt på Google.

Facebook Pay og forbrugerne

Hvad kan vi som forbrugere se frem til med Facebooks nye betalingsmulighed.
Det er det helt store spørgsmål for mange lige nu, hvor vi står over for udrulningen i Danmark.

Facebook fremhæver selv 5 centrale steder, hvor vi indenfor ganske kort tid kan bruge Facebook Pay.

1. Køb produkter direkte på Facebook
2. Shop og betal direkte på Marketplace
3. Køb billetter til koncerter, festivaler og andre kulturoplevelser
4. Overfør hurtigt penge til dine venner via Messenger appen
5. Donér direkte til velgørenhedsorganisationer

Facebook tager sig af det lavpraktiske for virksomhederne og indsamler oplysningerne fra kunden, oplysninger vedrørende købet, faktureringsdelen og forsendelsesinformationerne. Og så bliver det muligt for dine kunder at tilmelde sig dit nyhedsbrev, når de er i gang med at godkende købet.

Facebook gemmer kundens betalingsoplysninger som fx kortnummer eller Paypal oplysninger. Hvis du vil se mere om, hvordan Facebook behandler betalingsoplysningerne, så du kan læse med her.

Facebook pays betydning for e-commerce

Hvis du lige nu sidder og overvejer, om Facebook Pay vil være relevant for dig og din virksomhed, så kan vi roligt konkludere, at det indenfor ganske kort tid formentlig bliver ganske relevant.

Når danskerne tager tjenesten til sig – og det er vi overbevidste om, at de gør (vi kan jo godt lide, at det er nemt) – så vil vi formentlig se en stigning af de, der bruger Facebook Pay direkte i appen i stedet for at gå over på selve webshoppen for at handle.

Dog vil det stadig være vigtigt at have webshoppen, da vi danskere googler på livet løs. Men vær forberedt på at Facebook Shops og Instagram Shop formentlig vil tage noget af salget fra din webshop. Desuden kan Facebooks nye løsninger også blive en udvidelse af brugernes kendskab til dit brand og dine produkter, så de støder på produkterne og dit logo oftere end nu.

Uddør webshops så nu?

Næppe, de næste år frem i tiden bliver vi ved med at have webshops. Men med Facebook Pay og Facebook Shops bliver det formentlig meget nemmere at komme i gang med at sælge sine produkter uden store opstartsomkostninger.
På den måde kan du hurtigt og billigt teste din forretningsidé af, og du kan gå i gang med et beskedent varelager og en Facebook og Instagram side.

Vi ser desværre en tendens til, at mange får lavet en webshop men ikke har råd til at få taget lækre produkt- og miljøbilleder og lavet en flot visuel identitet. Derfor håber vi også, at det bliver muligt for nye startups at kunne prioritere disse centrale punkter i deres startup periode i fremtiden, når nye (og billige) salgskanaler dukker op.

Hvornår kommer Facebook Pay til Danmark?

Indtil videre er det rullet ud i USA, så hvis du har en amerikansk bankkonto, kan du allerede gå i gang i dag. Det er nemlig det, der kræves i øjeblikket fra Facebook.

Inden Facebook Pay for alvor indtager Danmark, så kan vi anbefale dig at benytte tiden til at finpudse din forretningsmodel og få lavet det tekniske setup klar, som Facebook Shops og Facebook Pay kræver for, at du kan tage imod betalinger direkte i Facebook. 

Facebook har opstillet en række krav, som din virksomhed skal efterleve for at få godkendt Facebook Pay, når det kommer til Danmark. Blandt andet skal din virksomheds juridiske navn stemme overens med dit momsnummer, og du skal have leverings- og handelsbetingelser klar samt e-mail til kundeservice og selvfølgelig en klar returpolitik. 

Du kan læse mere om vilkårene for Facebook Pay til e-commerce her.

Og det kan godt betale sig at bruge noget tid på dette område, for det her kommer til Danmark ret hurtigt, og som jeg skrev før, så regner vi kraftigt med, at danskerne tager det til sig. Specielt hvis Facebook beviser, at det er sikkert at anvende, og lysten bliver bestemt ikke mindre, når Instagram senere på året får samme funktion. 

Så hvis du vil være der, hvor kunderne formentlig vil være om ganske kort tid, så kan vi kun anbefale dig at besøge handelsadministratoren i Facebook og få begyndt at lave forretningsdelen.

Hvis du har brug for rådgivning og hjælp til den tekniske opsætning, så er du altid velkommen til at kontakte os på mail@offbeatmedia.dk.

God fornøjelse med Facebook Pay.

 

 

Jane
Team Offbeat Media

Jane Vennersdorf

Jane Vennersdorf

Indehaver

jul 9, 2020

Tilmeld nyhedsbrev

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *