Facebook Analytics er død – hvad så nu?

Der har den sidste tid været en del larm og uvished omkring emnet “Facebook Analytics udgår”. Derfor vil vi forsøge at fremhæve et par alternativer, så der igen er lys for enden af tunnelen.

Det behøver nemlig ikke nødvendigvis være en negativ ting – jovist, det er da træls, på godt jysk – men det handler om at se muligheder frem for begrænsninger. Derfor vil vi fremhæve en række alternativer, som du kan bruge i hverdagen, for derved at opnå indsigt i din målgruppe. Der findes nemlig andre analyseværktøjer derude.

 

En lille introduktion af Facebook Analytics

Til dig der måske ikke er helt klar over, hvad Facebook Analytics er, eller rettere sagt var, så lad mig udspecificere det lidt.

Facebook Analytics er et værktøj som mange annoncører benytter, for at analysere en given annonces performance, samt få indsigt i en Facebook virksomhedssides data. Værktøjet har været med til at hjælpe virksomheder til at kunne opnå en bedre performance – hvis altså man arbejder med den givne data.

Ligesom Google Analytics anvendes til at analysere kundernes færden på ens hjemmeside eller webshop, tracker Facebook Analytics data fra en Facebookside og dets annoncer.

 

Men hvorfor skal Facebook Analytics udgå, hvis det er så godt, tænker du måske?

Der er ikke noget endeligt svar på hvorfor, kun en masse teorier fra de kloge hoveder rundt i verden. To af teorierne er:

  • Analyseværktøjet har ikke haft den essentielle værdi for brugeren, og har ikke benyttet den til dets fulde potentiale. Virksomheder har brugt redskabet til at analysere målgruppens alder og køn.
  • Grundet iPhones IOS 14 opdatering vil Facebook have svært ved at tracke målgruppens data på tværs af de forskellige platforme. Dette betyder at Facebooks data bliver begrænset og dermed bliver Facebook Analytics mindre brugbart for virksomhederne.

 

Hvilken erstatning til Facebook Analytics har jeg som virksomhed?

Den 30. juni 2021 var det slut med Facebook Analytics, men hvor stor betydning har det i realiteten for dig og din virksomhed? Nogle vil måske tænke ”stor betydning”, hvor andre vil tænke ”lille, da jeg ikke er for god til at få brugt min Facebook data” – til dig er der kun én ting at sige: det er på tide du satte tid af til dette hver eller hver anden uge.

Er du klar til at høre om dine alternative? Så lad os komme til sagen!

 

Facebook Business Suite

Denne platform er Facebooks nyeste, og benyttes allerede af rigtig mange virksomheder. Værktøjet indeholder mange gode elementer, såsom administration af både Facebook og Instagram profil. Du får samtidig mulighed for at analysere på dine opslag, dine annoncer og du kan endda tilføje etiketter på personer der kontakter og interagere med din virksomhed på dine sociale medier.

Værktøjet er ikke kun godt til analysering, men også til redigering og planlægning af opslag på virksomhedsprofilerne.

Via Business Suite kan du også få et lille indblik i målgruppen – ud fra den data som Facebook nu engang kan tracke. Dette finder du under ”indblik”, og du vil nu kunne se analysering af blandt andet resultaterne af rækkevidden på din Facebook-side.

 

Ads Manager – også kendt som Annonceadministrator

Du er helt sikkert bekendt med denne platform, hvis du arbejder med markedsføring. Her får du et overblik over dine igangværende og slukkede annoncer samt dets resultater.

Du kan administrere flere annoncer på én gang, optimere på kampagnerne, målgruppen, de forskellige ads og dets kreativer, tekst eller call-to-action. Du kan løbende aflæse data på dine annoncer, så de lever op til dine forventinger. 

 

Hændelsesadministrator – også kendt som Events Manager

Som nævnet antyder, handler dette værktøj om hændelser – helt specifikt hændelser på dit website. Laver du annoncering for din virksomhed, forventes det også at din hjemmeside eller webshop har koblet en Facebook Pixel til, da denne er med til at tracke kundens rejse.

Ved at oprette aggregeret hændelser, bestemmer du hvilke hændelser der har højeste prioritet – dette kunne være ”køb”, hvis du arbejder med B2C, eller ”visning af indhold” hvis du er B2B. Herefter kan du indsætte hændelser der har lavere prioritet, men som du stadig ønsker at indsamle data om. Dette kunne være ”føj til indkøbskurv” eller ”kontakt”.

Med hændelsesadministrator platformen vil fremhæve dataene fra hændelserne der er tracket fra din pixel, og du vil nu kunne se præcis hvilken webadresse på din pixel, som kunden har kigget på, samt hvor mange der i en given periode har kigget på din hjemmeside, har foretaget er køb eller har lagt et produkt i kurven. Ved at analysere disse data, vil du kunne optimere på dine annoncer.

 

Skal jeg bruge alle tre eller bare det ene værktøj?

Som jeg startede med at sige, ser vi muligheder frem for begrænsninger, så hvorfor også begrænse sig når det kommer til analyseværktøjer? Brug gerne dem alle tre, hvis det giver mening for dig. Hvis du er mere komfortabel i den ene frem for den anden, så er der ikke noget galt i at knytte sig mere op af denne – men kan du kombinere alle 3, så anbefales det.

Slutteligt skal det nævnes, at uanset hvor meget data du ønsker at opsamle, så vil den være begrænset i forhold til hvordan din data har set ud inden IOS 14 opdateringen.

Rundt regnet er halvdelen af Danmarks befolkning ejere af en Apple enhed, og har derfor mulighed for at fravælge app tracking. Dette betyder, at du mister adgangen til brugeren data, og dine data vil derfor være begrænset uanset hvad.

 

Hvad skal du så gøre nu?

Min opfordring er nu: dyk ned i de forskellige analyseværktøjer og udnyt den data du kan trække ud til netop at optimere kunderejsen og kundeoplevelsen.

Har du svært ved at komme i gang, eller mangler du lidt ekstra guidning? Måske du tænker ”jeg ved godt, at data er vigtig, men jeg har ikke tiden til det – kan I hjælpe mig?” – så er du kommet det helt rette sted. Hos Offbeat media er vi nemlig gode til at se muligheder i analytiske data. Du skal derfor ikke holde dig tilbage med at kontakte os!

 

Nanna
Team Offbeat media

 

Nanna Luttermann Poulsen

Nanna Luttermann Poulsen

Digital konceptudvikler