Få succes med influencer marketing

Flere og flere virksomheder bruger influencere til at markedsføre deres produkt – men hvordan kommer du godt i gang? Få vores indspark i blog indlægget.

Først af alt: Så er det vigtigt at sige, at der findes altid nogle virksomheder, der er blevet skuffet, når de har benyttet en influencer. Nogle gange er det virksomhedens egen skyld, andre gange har det været influenceren – men ligesom på alle områder, så findes der eksempler på både godt og skidt.

Og det skal siges, at langt de fleste samarbejder med bloggere, instagrammere og youtubere faktisk giver gevinst for virksomhederne.

HVAD ER DIT MÅL?

For at få succes med din markedsføring via influencere, er det vigtigste skridt på vejen, at du finder ud af, hvad dit mål er med samarbejdet.
Det kan fx være:

  • Flere følgere på Instagram
  • Få flere besøgende på din webshop
  • Skaffe varme leads
  • At få flere lokale til at besøge din fysiske butik
  • Nå en ny målgruppe
  • osv.

Når du har skrevet dit mål ned for kampagnen, så kan du også lave en konkret handleplan til influenten, så denne kender din målsætning, dine overvejelser, idéer og tanker i forhold til kampagnen.

 

VÆR REALISTISK

Vi har selv siddet og oprettet kampagner sammen med vores kunder og interviewet en del influencere efterhånden. Og en af de springende områder, for at samarbejdet lykkes eller mislykkes, handler om realisme.

Hvis du forventer, at influenceren kan sælge en måneds fortjeneste i din webshop, så er samarbejdet dømt til at mislykkes. De fleste virksomheder, vi har arbejdet med, tror desværre, at med lidt influencer marketing kan de genere et større salg fra dag 1. Men det er sjældent sådan, at det hænger sammen.

Kunden skal oftest se et brand flere gange, før de køber noget. Så selvom en influencer siger god for dit produkt i første omgang, og kunden går ind og snuser til webshoppen, så er det sjældent alene nok til at konvertere kunden.

Lav derfor aftaler med flere influenter, der rammer den samme målgruppe på samme tid. På den måde bliver kunden eksponeret for dit brand flere gange og vil få større og større tiltro og lyst til at købe dit produkt.

 

ET LILLE EKSTRA TIP

Når du har fået en influencer kampagne i gang, så er det en rigtig god idé at have sat en Facebook pixel på din hjemmeside eller webshop. Så kan du nemlig køre en annonce til de, der har været forbi din side og derved eksponerer dem endnu engang for dit brand.

Du kan sætte en række regler op for Facebook annonceringen bagefter. Det kan være, at du helt specifikt gerne vil ramme dem, der kommer fra Instagram over på din hjemmeside  – måske med en lille rabatkode – og alt det kan du gøre via Facebook Annonceadministrator.

Og ja, det koster selvfølgelig ekstra også at reklamere via Facebook. Men når du alligevel bruger penge på en influencer, så kan du ligeså godt udnytte det fulde potentiale af de forskellige markedsføringsplatforme.

 

HVAD KAN KOMME I VEJEN FOR MÅLET?

Vi ser ofte, at virksomheder har brug influencer marketing, men ikke nået deres målsætning. Og det kan skyldes en hel del forskellige parametre, som vi har samlet her.

Det kan være en god idé at tjekke listen igennem, inden du finder den rette influencer til din kampagne.

  • Hjemmesiden / webshoppen er ikke optimeret til mobilen
  • Det grafiske førstehåndsindtryk er rodet / uprofessionelt
  • Målet har været for ambitiøst i forhold til budgettet
  • Der mangler informationer om produktet på hjemmesiden
  • Rabatkoden virker ikke
  • Der er ikke opfølgning på de besøgende fra andre markedsføringskanaler
  • Kampagnen er for kort
  • Forventningsafstemningen har været begrænset

 

GENERER INFLUENCER MARKETING SALG?

Både ja og nej er det korte svar. Ja, fordi nogle varer er lettere at sælge end andre. Nogle virksomheder har også et bedre brand, som kunderne har større kendskab til. Ja, hvis du har en lækker webshop / fysisk butik, der lever op til den mulige købers forventninger.

Nej, fordi salg kommer sjældent af sig selv. Det koster penge at tjene penge. Og det er en lang række af forskellige markedsføringsaktiviteter fra din side, der er med til at få kunden til at købe noget hos dig.

De fleste virksomheder ser desværre influencer marketing som en salgskanal – og det er det ikke. Det er en markedsføringskanal, og deraf navnet “influencer marketing” – og ikke “influencer sales”.

 

HVOR FINDER JEG INFLUENCERE HENNE?

En google søgning gør jo selvfølgelig underværker, hvis du skal finde influencere, men vi har selvfølgelig et par steder eller 3, som vi vil anbefale.

En af dem er YoHype. Hos YoHype foregår kommunikationen med influenterne på en online platform. Her kan du både finde små og større influenter i forskellige prisklasser.

Bloggers Delight er også en god mulighed. Her er det et bureau, der beskæftiger sig med nogle af de største danske influenter. Hos dem skal dit budget være ret stort, men du kan komme ud til rigtig mange mennesker via influenter, der har en stor påvirkning på følgernes adfærd.

Den sidste, vi vil anbefale i denne omgang, er Bloggers By Heart. Det er et community med kvindelige selvstændige bloggere, der har forskellige størrelser følgerskaraer. Her kan du også komme i gang for et mindre budget, og du kan kontakte alle deres influenter på deres hjemmeside.

 

HAR DU BRUG FOR MERE VIDEN FOR AT FÅ SUCCES MED INFLUENCER MARKETING?

Så kan du tilmelde dig Mød en Blogger her, og du er også mere end velkommen til at kontakte os. Vi har nemlig en influencer, Emilie Pedersen, ansat i offbeat media, og hun hjælper også virksomheder til at få succes med influencer marketing.

 

Jane
Team Offbeat media

Jane Vennersdorf

Jane Vennersdorf

Digital konsulent