Få succes med teksterne på din hjemmeside

Når du bygger et websted, vil du måske – som de fleste – opleve at have en tendens til kun at fokusere på hjemmesidens/webshoppens udseende, og at den fungerer optimalt. Og ja selvfølgelig er disse to aspekter repræsentanter for de væsentligste grunde til, at besøgende har lyst til at blive kunder.

Når det så er sagt, er det vigtigt at pointere, at selv de mindste detaljer (som måske virker mindre vigtige for dig), kan have den samme positive effekt på dine besøgende. Disse detaljer er blandt andet tekstindholdet, der er at finde på hele dit websted.

Godt tekstindhold kan betyde, at du undgår situationer, hvor den besøgende står tilbage med forvirring, ubeslutsomhed eller forkert antagelse af dit brand. Ved netop at fokusere på at lave det helt rette tekstindhold, vil du dermed kunne forbedre konverteringsfrekvensen betydeligt.

Men hvordan er det nu lige, at du kommer i gang med at lave gode hjemmesidetekster? Eller gode produkttekster? Og hvor lang skal en produkttekst være? 

Spørgsmålene til dette emne plejer at være mange – så fortvivl ej – alle, der går ind i SEO og udarbejdelsen af tekstindhold får grå hår og måske en smule vejrtrækningsbesvær til at starte med. For at tage toppen af dette, har vi gjort denne guide klar til dig. 

Det er ikke lavet som en klassisk “Sådan får du evig succes på Google”-guiden, men derimod har vi samlet en række fejl, som vi ser ofte hos vores kunder eller, når vi selv shopper rundt på nettet. 

Så er du klar til at komme i gang? 

 

Har du duplikatindhold på dit websted?

Duplikatindhold er tekstindhold, som du har kopieret fra en anden side – og det må man ikke, for så “straffer” Google dig med dårlig placering – men bare rolig det er en løsning på problemet, og det er at skrive din egen unikke tekst.

Duplikatortekst tekst kan være fra en forhandlerside, konkurrent eller lignende. For eksempel kan dette tekstlige indhold være beskrivelsen af ​​et produkt – altså en beskrivelse, som du kopierede fra producenten af ​​det pågældende produkt. Det er den “nemme” løsning, men ikke den perfekte, hverken for dig eller producenten.

At have klonet tekstindhold er et hyppigt og stort SEO-problem, som man ser ofte, da det ikke er alle, som er klar over at dette er et problem. Det giver altså dårlige resultater for din virksomhed, fordi Google og andre søgemaskiner viser webstederne med plagieret indhold nederst i søgeresultaterne. Den gode nyhed er, at hvis du udskifter de kopierede tekstblokke med dit eget originale indhold, kan dit websted gå op i Google-resultater – så det bare med at komme i gang.

Har du forhandlere af dine egne produkter, er det ligeledes vigtigt, at du får fortalt dine forhandlere, at de ikke må tage teksten fra din webshop. For hvem ønsker at konkurrere med sine egne forhandlere på Google? Ingen…

Hvor meget tekst skal der være i en produkttekst?

For at opnå den bedste kunderejse og samtidig få en optimal Google placering, er det en rigtig god idé at beskrivelsen af ​​et produkt eller en ydelse har mellem 300 og 400 ord. Det lyder måske af meget, men tænkt i stedet sådan:hvad kan jeg besvare af spørgsmål om dette produkt/denne ydelse for at personen, der sidder bag skærmen bliver overbevist om at købe det?”

Stil dig selv i kundens sted – hvad ville du have brug for af informationer? Forestil dig, at du er til messe og skal sælge produktet/ydelsen. Er man en god sælger, kan man sælge sand i Sahara, og det er netop der vi gerne vil hen med produktteksterne – bare uden at det skriger af salg, men i stedet fokusere på værdien produktet/ydelsen giver kunden. Dette kunne være:

  • Mere tid i hverdagen – brug den ekstra tid med familien
  • Øget velvære
  • Spare kræfter
  • Selvforkælelse

Osv, osv. You get the point.. Håber jeg.. 🙂

Herunder er det illustreret præcis hvordan 360 ord ser ud på en produktside.

Og et lille fif: Du kan altid spørge dine bedste kunder eller mest skeptiske kunder, om de synes, at de får svar på de spørgsmål, de måtte have, når de har læst dine produkttekster.

Vestjyske Delikatesser - Kanel produkttekst

Hvis du sælger noget teknisk udstyr, der er mere komplekst, kan længden af ​​teksten nå helt op til 600 ord eller mere. Dette giver dig mulighed for at præsentere produktet på den bedst mulige måde.

Teknisk udstyr er ofte ikke et impuls køb, og derfor har den besøgende måske allerede en masse viden fra tidligere besøg ved andre hjemmesider. Så det er nu, at du skal vise alt det, du ved om produktet, så personen ikke smutter videre.

I dette tilfælde er det blandt andet vigtigt at skrive, hvordan dit produkt eller din tjeneste kan hjælpe brugeren. Du har også brug for et mere teknisk afsnit, hvor du viser alle mulige funktioner såsom: målinger, garanti, funktionalitet osv.

Overvej at inkludere punkttegn (som overstående), da nogle personer ikke læser hele tekstblokkene og i stedet skimmer teksten igennem – især når de har andre faner åbne (dine konkurrenter) med lignende produkter eller tjenester.

Hvilken type sprog skal du bruge?

Den vigtigste ting at huske, når det kommer til sprog, er, at du ikke skal prøve at imponere, men istedet at uddanne. Derfor skal det anvendte sprog bruges med naturlige ord og udtryk, som du ville bruge i hverdagen. Det er dog vigtigt at påpege, at bestemmer hvilken tone din virksomhed skal kommunikere ud. Det kan være alt fra:

  • Jordnær
  • Humoristisk
  • Profesionel
  • Personlig
  • Informerende
  • … og lignende

Fortæl altid fordelene ved dit produkt eller din tjeneste, men du bør ikke overdrive eller rose det for meget. Lov ikke at det er det bedste i Damark/hele verden, eller at det bliver personens næste yndlings slik/parfume – skriv i stedet “måske din næste yndlings”.

SEO

Vidste du, at 68 % af alle online sessioner begynder ved en søgningmaskine? Det er vist ikke noget, hverken du eller jeg har lyst til at ignorere, når vi har en webshop eller en hjemmeside 😉 

Det er derfor måske på tide at få optimeret dit indhold på produkt- eller servicesiden? Specielt hvis du står i samme situation som overstående emner, altså har duplikeret eller for lidt tekst.

Ethvert produkt eller enhver tjeneste, du tilbyder, skal målrettes mod et eller få nøgleord. Det vil sige, at du skal undersøge øvrige nøgleord der knytter sig op af det primære nøgleord. Inkluder disse nøgleorde i både sidetitlen, metabeskrivelsen, tags, URL, produktbeskrivelsen og punktlister for at have en større chance for at blive vist højere i Google-søgningerne.

Hvis du ikke er helt inde i alle SEO reglerne (og egentlig ikke har det som mål indenfor de næste 3 måneder), så er du velkommen til at bestile en SEO rapport her. 

Og er du i tvivl om, hvad sådan en SEO rapport er? Og hvilken værdi du kan få ud af den? Så får du lige 5 bullet points her: 

En SEO rapport kan indeholde:

  1. Søgeordsanalyse, der viser, hvor du ligger på Google på en række søgeord på nuværende tidspunkt.
  2. Et helt generelt billede af, hvordan din hjemmeside/webshop egentlig har det. Her måles hastigheden også, så hvis din hjemmeside eller undersider kører langsomt, vil det blive afsløret her.
  3. Linkbuilding overblik – det er en liste, der viser, hvilke hjemmesider du linker ud til – og hvilke hjemmesider, der linker til din side.
  4. Trafikoverblikket viser, hvilke konkrete søgeord, der gav trafik ind til din hjemmeside. 
  5. Konkurrentanalyse, hvor du kan vælge op til 3 konkurrenter. Så kan vi afklare, hvordan du klarer dig mod dine største konkurrenter.

SEO arbejde, gode tekster og en hurtig hjemmeside eller webshop giver bare flere kunder og flere gensalg til besøgende. Så hvis du gerne vil i gang med at nå de næste mål, er du meget velkommen til at booke en times rådgivning. Send os blot en mail på info@offbeatmedia.dk.

Vi vender tilbage hurtigst muligt 🙂

 

 

Rohani
Team Offbeat media

Rohani Ozer

Rohani Ozer

Grafisk designer