Emojis i din markedsføring? – Undersøgelse viser: de har aldrig været mere populære end i dag

Hvis du også er vild med at bruge emojis, så er der her gode nyheder. Ja.. som du kan se ud fra overskriften, så er emojis i dag mere populære end nogensinde før.
Det viser en undersøgelse Adobe har lavet med 5000 respondenter i USA. Undersøgelsen belyser også, hvornår, hvorfor og hvordan, vi bruger emojis til selvudfoldelse, ligestilling og inklusion, dating og relationer, kommunikation på arbejdspladsen med mere.

Vi, mennesket, er sociale væsener, der i høj grad igennem kropssproget kommunikerer med hinanden. Men hvad så når vi ikke befinder os fysisk sammen, men istedet kommunikerer digitalt?
Her hjælper emojis os med at udfylde det “tomrum”, der kan opstå og gøre dét, som tekst på en skærm ikke kan – vise følelser, tone, kropssprog, ansigtsudtryk… og meget mere!

År efter år kommer flere emojis til, og deres alsidighed giver uendelige muligheder, betydninger og skaber inklusivitet samt ikke mindst bidrager til relationsopbygning og selvudfoldelse.
Emojis hjælper os med at forstå hinanden omend, det er i en arbejdsmail, dating-app besked, gruppechat med vennerne eller alt derimellem, så giver emojis os mulighed for at formidle mere præcist. Det er når ord alene ikke er nok!

Hvad respondenterne svarede?

  • 73% af respondenterne mener at folk, der bruger emojis, er mere venskabelige, sjovere og mere cool end folk, der ikke gør
  • 91% svarer, at emojis gør det nemmere at udtrykke sig
  • 88% svarer, at de føler sig mere empatisk overfor modtager ved at bruge emojis
  • 2 ud af 5 mener ikke, at deres identitet er repræsenteret i de nuværende emoji-muligheder (eksempelvis race, fysisk handicap, alder, kultur med mere)
  • 68% kan godt lide, når deres kolleger bruger emojis på jobbet

Og til den sidstnævnte kan siges, at det engang var sådan, at emojis blev opfattet som uprofessionelle, men dét tyder undersøgelsen på, at vi er på vej væk fra (især når det gælder yngre generationer).

Kilde: Adobes ’The Future of Creativity: 2022 U.S. Emoji Trend Report’.

Men betyder det her, at du skal bruge emojis i din markedsføring?

Du har måske bemærket, at emojis ikke kun bruges mere og mere i personlige sammenhænge med også af virksomheder. Og dét er detr en rigtig god grund til. Undersøgelser lavet af WordStream (kilde: SproutSocial) viser nemlig, at hvis du bruger emojis i dit Facebook post, så øger det gennemsnitligt antallet af delinger med 33% og interaktioner med 57%. På Twitter øges engagement gennemsnitligt med 25%, når der bruges emojis.

Og i tilføjelse til det, så viser Adobes undersøgelse også helt tydeligt, at emojis hjælper dig med (ligegyldig om du er en enkeltperson eller et brand), at gøre dig mere relatérbar, skabe kontekst og apellere til forbrugernes følelser. Og så er det med til at “menneskeliggøre” dit brand.

Men inden du kaster dig ud i brugen af emojis, så kræver det helt grundlæggende, at du kender din målgruppe og forstår dem. Som en genrel huskeregel kan det siges, at jo yngre målgruppe, jo flere emojis kan du tillade dig at bruge i din markedsføring.

Betyder den her undersøgelse, at du vil genoverveje emojis i din markedsførings Tone-of-Voice? ?

Louise
Team Offbeat media

Louise Laier

Louise Laier

Marketing & tekstforfatter