fbpx

E-mail marketing ordbog – for begyndere

Opdateret: 17. august 2020

E-mail marketing har mange forkortelser, og derfor har vi lavet en ordbog til dig, hvor vi samler nogle af ordene fra marketingterminologi for at hjælpe dig i fremtiden. 

De fleste har hørt et akronym eller et udtryk, som de ikke har nogen idé om, hvad det betyder. Samtidig skal der tages stilling til, hvilket mailsystem, du vil benytte til at sende e-mails ud til dine kunder.
Når det gælder e-mail marketing, så skal du i første omgang have fundet det system, der passer dig bedst. Der er mange løsninger, der tilbyder at håndtere din e-mail marketing, men det kommer vi tilbage til i slutningen af indlægget.

Nu fordyber vi os i e-mail marketing ordbogen:

De mange forkortelser 

CTA, CPC, ROAS og mange flere. Nu skal vi i gang, så du har en lille chance for at kunne ryste lidt ud af ærmet næste gang, du skal snakke med dit markedsføringsbureau eller prale lidt i netværket. Og ja, vi er med på, at det måske godt kan føles lidt uoverskueligt – men selvom du tager dig til hovedet, så brug lidt tid på at lære det. Det giver nogle gode muligheder for at få en bedre forståelse af mulighederne i e-mail marketing – og hvordan du finder ud af, hvilken effekt dine forskellige tiltag har.

A/B test

Det er en testmetode, der viser læseren versionen (A) eller versionen (B) og sporer brugerens adfærd, baseret på den version, de så. Normalt er version (A) det eksisterende design og version (B) er testdelen, der indeholder et ændret element, såsom: et afsnit af teksten, titlen og andre. A / B-test kan bruges til et nyhedsbrev til at bestemme, hvilken mulighed der er bedst.

Automation e-mail

Automation eller et e-mail flow, er en bestemt rækkefølge, som modtageren får af e-mails fra dig, når de har tilmeldt sig dit nyhedsbrev. Det kan fx være, at man tilmelder sig dit nyhedsbrev og modtager din e-bog med opskrifter i første mail. 5 dage efter første e-mail, har du så sat nr. 2 e-mail op, der fortæller nærmere om din blog og henviser til 4 udvalgte produkter i shoppen.

I automation kan du derfor sætte en række e-mails op, der ikke kommer på en bestemt dato og klokkeslæt. Derimod kommer de automatisk ud i et flow med tidsintervaler, som du bestemmer på forhånd.

Bounce rate for en e-mail

Afvisningsfrekvensen viser, hvilken procentdel af e-mails der ikke blev leveret til modtagerens indbakke. En høj afvisningsprocent betyder, at mange adresser i din database ikke længere er gyldige, eller de har valgt at markere dine mails som spam.

CR – Konverteringsfrekvens

Procentdelen af ​​mennesker, der foretog en handling, du ville have på et webside som svar på en opfordring til handling (CTA). Konverteringskursen kan måle en kampagnes succes. Hvis ud af 100 besøg på websitet resulterer i 25 ordrer, så har vi en konverteringsfrekvens på 25 %.

CPC 

CPC står for Cost per Click – altså den pris du betaler for hvert klik på fx en Facebook annonce. Facebook annoncering kan du også bruge til at få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev igennem lead generering.

CTA

En tekst, knap, billede eller enhver anden type link, der opfordrer læseren til at tage handlingen. Fx. at besøge et webside, udfylde en formular eller downloade et dokument. CTA-knappen kan placeres i en e-mail eller på en landing side.

CTR

CTR står for Click Through Rate, hvilket betyder klikrate. Klikrate er egentlig et begreb, der dækker over, hvor mange % af de, der har set din annonce / e-mail, der klikker videre.

 

Dobbelt opt-in

En bruger har valgt at abonnere på et nyhedsbrev, og denne bekræftelse gøres også ved at åbne et link, der igen bekræfter deres mulighed for at abonnere. Grundlæggende foretages en dobbeltkontrol af den person, der accepterer at få e-mailen føjet til din database. Det er et abonnement med bekræftelse.

E-mail-marketing

Det er en kommerciel meddelelse sendt til en gruppe mennesker. Hver e-mail, der sendes til en potentiel kunde eller en eksisterende kunde, kan betragtes som e-mail-marketing. Det bruges til at sende reklamer, tilbud eller promovere produkter eller tjenester for at holde kontakten med kunderne, men også for at øge brand loyalitet og tillid.

Inbound marketing

Det er processen med at tiltrække potentielle kunder til din virksomhed gennem konkrete handlinger, såsom at oprette indhold til brugere og distribuere det på forskellige kanaler – herunder e-mail marketing. Det sigter mod at generere så mange kundeemner til din virksomhed, som senere kan blive til kunder. Det er en af ​​de mest omkostningseffektive markedsføringsmetoder.

Kampagne e-mails

En kampagne e-mail er en mail, der sendes ud 1 gang i forbindelse med en kampagne / digital event, som du har planlagt. En kampagnemail sendes ud på et bestemt tidspunkt, som du har bestemt på forhånd. Det kan fx være en mail, der skal ud til Black Friday kl. 8.00. eller op til virksomhedens fødselsdag den 29. marts kl. 18.00. 

Dette er e-mails, som er en del af en fastlagt kampagne, hvor der ønskes et fastlagt tidspunkt, modtageren får mailen på – og deraf navnet kampagne e-mail.

Lead

Det er en potentiel kunde, som du tiltrækker din virksomhed gennem forskellige kanaler. Ikke alle kundeemner bliver nødvendigvis til kunder, men jo bedre strategien for at få disse kundeemner (målretning, valg af de rigtige kanaler), desto større chance for at opnå succes har du. Det er altid godt at sikre efter at have mange kvalificerede leads, så din målgruppe er så stor så muligt.

Lister

Listerne er en opdeling af de, der tilmelder sig dit nyhedsbrev. Du kan fx have en liste til de, der tilmelder sig nyhedsbrevet på din hjemmeside og en anden liste til de, der tilmelder sig din e-bog eller via din lead annonce.

Så listerne er samlingen er e-mails og navne, så du kan bestemme hvem, du vil sende ud til.
Lister er gode at benytte til opdeling af dine private kunder (B2C) eller dine forhandlere (B2B) kunder.

Nyhedsbrev

E-mail sendt til databasen (B2B eller B2C) på et bestemt tidspunkt, der indeholder nyheder, information eller kampagner i abonnenternes interesse. For en mere effektiv målretning anbefales det at segmentere databasen.

Open rate

Procentdelen af ​​e-mails, der åbnes i en e-mail-marketingkampagne.

Opt-In (Tilmeld)

Kundens mulighed for at modtage oplysende e-mails eller kampagnetilbud fra dit websted ved at angive deres e-mail-adresse. Der sendes ingen e-mail til bekræftelse af registrering, og kunden behøver ikke tage nogen yderligere handling for at blive inkluderet i e-mail-listen.

Opt-out (afmeld abonnement)

En kundes mulighed for ikke at modtage e-mails fra afsenderen og anmoder om fjernelse af e-mail-adressen fra den liste, som de blev abonneret på. Hvert nyhedsbrev skal indeholde et link til afmelding.

Segmentering af liste

Ved at segmentere databasen vil abonnenter modtage e-mails med information og kampagner, der er relevante for dem. Dette hjælper dig med at øge deres aktivitet og mindske afmeldings- eller spamrapporter. Segmenteringen udføres i henhold til præferencer, placering, køn osv. Du kan sætte segmentering op på dine lister, så du kan sende endnu mere målrettet indhold ud på denne måde.

Spam

Her sender e-mails til personer, der ikke har givet deres samtykke til at modtage oplysninger fra dig. Dette er dog ret ulovligt, og det kan medføre bøder.

Nu er du igennem ordbogen, og så vil vi lige slutte af med at give dig anbefalinger til valg af system.

Vi er nemlig rigtig glad for e-mail systemet Heyloyalty.

Det er dansk e-mail software, hvor alt er skrevet på dansk, alle artiklerne og bloggen er på dansk – og ikke mindst: Supporten er dansk. Samtidig har Heyloyalty en masse funktioner, som er gennemarbejdet og nemt at håndtere, hvis du gerne vil tjene penge på det.

Hvis du bruger Heyloyalty, kan du også trække dit produktfeed fra din webshop ind i Heyloyalty, og så ser brugeren de produkter, som de har været inde og kigge på før uden at købe – eller nogle tilsvarende produkter til det, de har købt før. Det fungerer rigtig godt i automations, og netop Heyloyalty har nogle gode automation muligheder, hvor systemet automatisk sender en besked ud, hvis brugeren er signet op til nyhedsbrev men afbryder et køb. Derefter får brugeren en mail om, at de har glemt en vare, og du faktisk kan tilbyde fri fragt, når de køber for X antal kroner eller lignende. 

Du bestemmer helt selv, hvordan mailene skal se ud, og hvilket indhold der skal være i dine automations, men det giver gode muligheder for at nå ud til varme leads, der ikke gennemføre selve købet. 

Du kan læse meget mere om Heyloyalty her, og så håber vi, at denne artikel vil hjælpe dig med at forstå de vigtigste markedsføringsbetingelser og gøre det lettere for dig at anvende i praksis. Hvis du gerne vil have hjælp til at opsætte dine kampagner eller automations, så er du altid velkommen til at kontakte os på info@offbeatmedia.dk.

Du kan også se, hvordan vi arbejder med marketing og ikke mindst e-mail marketing her.

God arbejdslyst!

 

 

Jane & Rohani
Team Offbeat Media

Jane Vennersdorf

Jane Vennersdorf

Indehaver

Rohani Ozer

Rohani Ozer

Grafisk designer

aug 17, 2020

Tilmeld nyhedsbrev

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *