E-mail marketing ordbog – for begyndere

E-mail marketing har mange forkortelser, og derfor har vi lavet en ordbog til dig, hvor vi samler 24 ord og begreber fra marketingterminologi.

De fleste har hørt et akronym eller et udtryk, som de ikke har nogen idé om, hvad det betyder. Samtidig skal der tages stilling til, hvilket mailsystem, du vil benytte til at sende e-mails ud til dine kunder.
Når det gælder e-mail marketing, så skal du i første omgang have fundet det system, der passer dig bedst. Der er mange løsninger, der tilbyder at håndtere din e-mail marketing, men det kommer vi tilbage til i slutningen af indlægget.

Nu fordyber vi os i e-mail marketing ordbogen:

DE MANGE FORKORTELSER 

CTA, CPC, ROAS og mange flere. Nu skal vi i gang, så du har en lille chance for at kunne ryste lidt ud af ærmet næste gang, du skal snakke med dit markedsføringsbureau eller prale lidt i netværket. Og ja, vi er med på, at det måske godt kan føles lidt uoverskueligt – men selvom du tager dig til hovedet, så brug lidt tid på at lære det. Det giver nogle gode muligheder for at få en bedre forståelse af mulighederne i e-mail marketing – og hvordan du finder ud af, hvilken effekt dine forskellige tiltag har.

A/B TEST

Det er en testmetode, der viser læseren versionen (A) eller versionen (B) og sporer brugerens adfærd, baseret på den version, de så. Normalt er version (A) det eksisterende design og version (B) er testdelen, der indeholder et ændret element, såsom: et afsnit af teksten, titlen og andre. A / B-test kan bruges til et nyhedsbrev til at bestemme, hvilken mulighed der er bedst.

AUTOMATION E-MAIL

Automation eller et e-mail flow, er en bestemt rækkefølge, som modtageren får af e-mails fra dig, når de har tilmeldt sig dit nyhedsbrev. Det kan fx være, at man tilmelder sig dit nyhedsbrev og modtager din e-bog med opskrifter i første mail. 5 dage efter første e-mail, har du så sat nr. 2 e-mail op, der fortæller nærmere om din blog og henviser til 4 udvalgte produkter i shoppen.

I automation kan du derfor sætte en række e-mails op, der ikke kommer på en bestemt dato og klokkeslæt. Derimod kommer de automatisk ud i et flow med tidsintervaler, som du bestemmer på forhånd.

Du kan læse meget mere om e-mail automation lige her.

BOUNCE RATE FOR EN E-MAIL

Afvisningsfrekvensen viser, hvilken procentdel af e-mails der ikke blev leveret til modtagerens indbakke. En høj afvisningsprocent betyder, at mange adresser i din database ikke længere er gyldige, eller de har valgt at markere dine mails som spam.

CR – KONVERTERINGSFREKVENS

Procentdelen af ​​mennesker, der foretog en handling, du ville have på et webside som svar på en opfordring til handling (CTA). Konverteringskursen kan måle en kampagnes succes. Hvis ud af 100 besøg på websitet resulterer i 25 ordrer, så har vi en konverteringsfrekvens på 25 %.

CPC 

CPC står for Cost per Click – altså den pris du betaler for hvert klik på fx en Facebook annonce. Facebook annoncering kan du også bruge til at få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev igennem lead generering.

CTA

En tekst, knap, billede eller enhver anden type link, der opfordrer læseren til at tage handlingen. Fx. at besøge et webside, udfylde en formular eller downloade et dokument. CTA-knappen kan placeres i en e-mail eller på en landing side.

CTR

CTR står for Click Through Rate, hvilket betyder klikrate. Klikrate er egentlig et begreb, der dækker over, hvor mange % af de, der har set din annonce / e-mail, der klikker videre.

DOBBELT OPT-IN

En bruger har valgt at abonnere på et nyhedsbrev, og denne bekræftelse gøres også ved at åbne et link, der igen bekræfter deres mulighed for at abonnere. Grundlæggende foretages en dobbeltkontrol af den person, der accepterer at få e-mailen føjet til din database. Det er et abonnement med bekræftelse.

E-MAIL-MARKETING

Det er en kommerciel meddelelse sendt til en gruppe mennesker. Hver e-mail, der sendes til en potentiel kunde eller en eksisterende kunde, kan betragtes som e-mail-marketing. Det bruges til at sende reklamer, tilbud eller promovere produkter eller tjenester for at holde kontakten med kunderne, men også for at øge brand loyalitet og tillid.

Gamification

Gamification er egentlig et gammelt udtryk i marketingverdenen, men det har for alvor vundet ind under coronakrisen i 2020 og 2021. Her har vi nemlig stillet større krav til vores egne kundeoplevelser på digitale- og sociale medier end bare at opgive vores e-mail for at få en rabatkupon. Nu skal vi helst kunne vinde noget, deltage i en konkurrence eller spinde på et hjul – og så blev gamification igen en del af ordbogen. 

Gamification betyder blot, at der indsættes et element af et spil i forbindelse med din markedsføring. Det kan være, at man kan spinne på et hjul og vinde forskellige størrelser rabatkoder. Gamification kan også være, at man kan deltage i lodtrækningen i en tombola, signe up til en konkurrence eller vende låger i en julekalender. Mulighederne er mange, og formålet er ganske klart: Du skal kunne indsamle leads, der skriver sig op til et nyhedsbrev og have meget større succes med pop ups på din hjemmeside eller webshop.

Hvis du gerne vil have sat gamification op, så kontakt os endelig. Vi bruger software fra det danske firma Sleeknote til at varetage gamification for vores kunder.

INBOUND MARKETING

Det er processen med at tiltrække potentielle kunder til din virksomhed gennem konkrete handlinger, såsom at oprette indhold til brugere og distribuere det på forskellige kanaler – herunder e-mail marketing. Det sigter mod at generere så mange kundeemner til din virksomhed, som senere kan blive til kunder. Det er en af ​​de mest omkostningseffektive markedsføringsmetoder.

KAMPAGNE E-MAILS

En kampagne e-mail er en mail, der sendes ud 1 gang i forbindelse med en kampagne / digital event, som du har planlagt. En kampagnemail sendes ud på et bestemt tidspunkt, som du har bestemt på forhånd. Det kan fx være en mail, der skal ud til Black Friday kl. 8.00. eller op til virksomhedens fødselsdag den 29. marts kl. 18.00. 

Dette er e-mails, som er en del af en fastlagt kampagne, hvor der ønskes et fastlagt tidspunkt, modtageren får mailen på – og deraf navnet kampagne e-mail.

LEAD

Det er en potentiel kunde, som du tiltrækker din virksomhed gennem forskellige kanaler. Ikke alle kundeemner bliver nødvendigvis til kunder, men jo bedre strategien for at få disse kundeemner (målretning, valg af de rigtige kanaler), desto større chance for at opnå succes har du. Det er altid godt at sikre efter at have mange kvalificerede leads, så din målgruppe er så stor så muligt.

Leadgenerering

Leadgenerering betyder, at man laver aktiviteter, der får flere mennesker til at blive til leads på ens nyhedsbrev. 

Leadgenerering for b2C virksomheder kan oftest være med sign up til nyhedsbrev mod, at du giver kunden en rabatkode, gratis session, lydfil eller en helt fjerde aktivitetet, der er med til at give den potentielle kunde en oplevet følelse af værdi.

For B2B virksomheder giver leadgenerering endnu større mening, da forskellige typer af software i dag giver en række nye muligheder for at indsamle relevante oplysninger om nye potentielle kunder og tidligere kunder. 

Hvis du gerne vil læse mere om leadgenerering, og alle de muligheder, der er for B2B virksomheder, så kig med her.

LISTER

Listerne er en opdeling af de, der tilmelder sig dit nyhedsbrev. Du kan fx have en liste til de, der tilmelder sig nyhedsbrevet på din hjemmeside og en anden liste til de, der tilmelder sig din e-bog eller via din lead annonce.

Så listerne er samlingen er e-mails og navne, så du kan bestemme hvem, du vil sende ud til.
Lister er gode at benytte til opdeling af dine private kunder (B2C) eller dine forhandlere (B2B) kunder.

NYHEDSBREV

E-mail sendt til databasen (B2B eller B2C) på et bestemt tidspunkt, der indeholder nyheder, information eller kampagner i abonnenternes interesse. For en mere effektiv målretning anbefales det at segmentere databasen.

OPEN RATE

Procentdelen af ​​e-mails, der åbnes i en e-mail-marketingkampagne.

OPT-IN (TILMELD)

Kundens mulighed for at modtage oplysende e-mails eller kampagnetilbud fra dit websted ved at angive deres e-mail-adresse. Der sendes ingen e-mail til bekræftelse af registrering, og kunden behøver ikke tage nogen yderligere handling for at blive inkluderet i e-mail-listen.

OPT-OUT (AFMELD ABONNEMENT)

En kundes mulighed for ikke at modtage e-mails fra afsenderen og anmoder om fjernelse af e-mail-adressen fra den liste, som de blev abonneret på. Hvert nyhedsbrev skal indeholde et link til afmelding.

pop-up

En pop-up har du med garanti selv set, hvis du har besøgt en webshop uden at foretage et køb. Pop-uppen indeholder (næsten) altid en rabatkode og en formular, hvor du skal udfylde e-mail og navn. Hvis man vil lave sin pop-up mere personlig rettet, kan webshoppen også anmode om fødselsdag eller andre relevante oplysninger om dig. Det gør de højst sandsynligt for at tilsende dig en “fødselsdagsgave”, der fx indeholder rabat på udvalgte varer eller hele shoppen-

På B2B hjemmesider er rabatkoden ofte skiftet ud med en e-bog, white paper eller lignende (kært barn har mange navne), og disse triggers på webshops til private og B2B hjemmesider har alle til formål at få fat i kundernes e-mail adresser mod, at kunden får en form for oplevet værdi retur.

ROI

ROI betyde “Return of Investment”, og oversat til dansk betyder det blot, at man beregner, hvor stort afkastet bliver af ens investering. 

ROAS

ROAS betyder “Return of Advertising Spend”, og oversat til dansk: hvor meget har du tjent på den enkelte annonce. 
Helt forsimpelt kan regnestykket laves således: 

Der er brugt 1000 kr. på at generere leads via en Facebook kampagne. Dette har resulteret i omsætning på 5.000. kr. 

Det giver: 5000 kr. : 1.000. kr = 5 kr. = en ROAS på 500 %.

Det vil sige, at annoncen har givet 500 % i afkast i forhold til udgiften ved annoncen.

SEGMENTERING AF LISTE

Ved at segmentere databasen vil abonnenter modtage e-mails med information og kampagner, der er relevante for dem. Dette hjælper dig med at øge deres aktivitet og mindske afmeldings- eller spamrapporter. Segmenteringen udføres i henhold til præferencer, placering, køn osv. Du kan sætte segmentering op på dine lister, så du kan sende endnu mere målrettet indhold ud på denne måde.

SPAM

Her sender e-mails til personer, der ikke har givet deres samtykke til at modtage oplysninger fra dig. Dette er dog ret ulovligt, og det kan medføre bøder.

Nu er du igennem ordbogen

….. og så vil vi lige slutte af med at give dig anbefalinger til valg af system.

Vi er nemlig rigtig glad for e-mail systemet Heyloyalty.

Det er dansk e-mail software, hvor alt er skrevet på dansk, alle artiklerne og bloggen er på dansk – og ikke mindst: Supporten er dansk. Samtidig har Heyloyalty en masse funktioner, som er gennemarbejdet og nemt at håndtere, hvis du gerne vil tjene penge på det.

Hvis du bruger Heyloyalty, kan du også trække dit produktfeed fra din webshop ind i Heyloyalty, og så ser brugeren de produkter, som de har været inde og kigge på før uden at købe – eller nogle tilsvarende produkter til det, de har købt før. Det fungerer rigtig godt i automations, og netop Heyloyalty har nogle gode automation muligheder, hvor systemet automatisk sender en besked ud, hvis brugeren er signet op til nyhedsbrev men afbryder et køb. Derefter får brugeren en mail om, at de har glemt en vare, og du faktisk kan tilbyde fri fragt, når de køber for X antal kroner eller lignende. 

Du bestemmer helt selv, hvordan mailene skal se ud, og hvilket indhold der skal være i dine automations, men det giver gode muligheder for at nå ud til varme leads, der ikke gennemføre selve købet. 

Hvis du gerne vil have hjælp til at opsætte dine kampagner eller automations, så er du altid velkommen til at kontakte os på info@offbeatmedia.dk.

Du kan også se, hvordan vi arbejder med marketing og ikke mindst e-mail marketing her.

God arbejdslyst!

 

 

Jane & Rohani
Team Offbeat Media

Jane Vennersdorf

Jane Vennersdorf

Digital konsulent

Rohani Ozer

Rohani Ozer

Grafisk designer