Sådan arbejder du med e-mail automations

E-mails er stadig en af ​​de mest rentable salgs- og reklamekanaler. E-mailmarketing har mange år på bagen, men det gør den ikke mindre effektiv og attraktiv. Tværtimod. Lad os derfor tage imod e-mailmarketing med åbne arme og give den lidt kærlighed – det synes vi den fortjener.

Det kan dog tage lidt tid at sætte sig ind i, hvordan god e-mailmarketing fungerer, og kræver samtidig energi, når der hver uge skal skrives tekster. Der er dog ingen grund til bekymring, da vi nu vil dykke ned i, hvordan vi med det rigtige værktøj, kan løfte disse opgaver fra dine skuldre.

 

E-mail automations med personlighed

Lad os først dykke ned i, hvad e-mail automations er.

Automations ligger i ordet “automatisering” og betyder, at mails bliver sendt ud automatisk – altså uden at du behøver gøre andet end forarbjedet. Med automation e-mails kan du lave personaliseret og adfærdsbaseret mails til dine eksisterende og nye tilmeldte til dine mailliste.

Det sparer dig derfor for en masse tid foran skærmen – det kan man vidst ikke sige nej til, vel?

Når det kommer til e-mail automations, bør kommunikationen til de pesoner, der er tilmeldt din e-mail liste, være så interessant som muligt. Massekommunikation er ikke effektiv – vi vil alle sammen have personlighed.

E-mails skal tilpasses så meget som muligt til den enkelte person for at kunne vække interesse. Ideelt set bør en webshop eller hjemmeside udvikle en række e-mails i forskellige automations flows:

  • Velkomstmails med de mest populære produkter eller produkter i en kategori af interesse for brugeren
  • Sæsonbetonede salgskampagner
  • Gratis forsendelse eller unik rabat som tak for at følge med
  • Mersalg med relateret produkter
  • Unik rabat til personer der har forladt kurven
  • Fødselsdagspåmindelser med en gave eller rabatkode
  • Produktanmeldelse af et nyligt bestilt produkt

Disse typer e-mails er yderest effektive og kan hjælpe med at øge din konverteringsrate.

For at gøre dine mails så personlige som muligt, kan du med fordel bruge personens fornavn. Vi anbefaler altid at fjerne inaktive brugere fra din liste, da det ellers kan have negativ påvirkning – du kan nemlig risikere, at din mail ender i spam. Selv den smukkeste og personlige e-mail vil være helt ubrugelig, hvis den ender i spam. Lad os endelig undgå det.

 

Mobilvenlige mails

Du bør helt sikkert tage i betragtning, at fra nu af er et ikke-mobilvenligt nyhedsbrev ikke længere en mulighed, men et “must have”.

Vi kan lige så godt se i øjene, at mobilvenlighed skal overholdes. Over 50 % af alle e-mails bliver åbnet fra en mobilenhed. Det betyder derfor også, at når det kommer til mobiloptimering, så skal brugeroplevelsen være behagelig uanset kommunikationskanalen – et responsivt nyhedsbrev hjælper ikke med at konvertere kunden, hvis din webshop endnu ikke også er optimeret til mobil. Det handler derfor om, at alle dine kanaler skal være mobiloptimeret.

 

Vær opmærksom på IOS 15 opdateringen

Det forventes at 4 ud af 5 vælger at aktivere “Mail Privacy Protection”, hvilket betyder at tracking af brugerens adfærd ved en given mail forsvinder, eftersom Apple omdirigerer alle mails inden personen selv har mulighed for at se og åbne denne mail.

Hvad betyder dette så helt konkret for dig og din e-mail marketingstrategi? Det betyder, at du skal finde frem til andre mål i forhold til, hvad du analyserer på ved dine afsendte nyhedsbreve. Når Apple omdirigere en mail, vil denne fremstå som værende åbnet, og derfor vil statistikken over dine afsendte nyhedsbreve fremstå positive med en høj åbningsrate. Af den grund anbefaler vi, at du i stedet måler på eksempelvis klikraten. 

Når du arbejder med automations, er det samtidig vigtigt at du tager et kig på flowets triggers/actions. Er en mail i flowet sat til at blive afstend, hvis mailen er blevet åbnet, så vil den næste mail i rækken blive sendt selvom personen måske i realiteten ikke har åbnet mailen. Her anbefaler vi derfor også, at undersøge hvilke andre triggers du kan arbejde med. Dette kunne eksemplvis være “sidste klik” 

 

Nå flere potentielle kunder

Er du i tvivl om, hvordan du får flere tilmeldte til dine nyhedsbreve? Eller måske du ikke helt ved, hvordan du kommer i gang med disse automations flows? Offbeat media kan hjælpe dig med at nå flere potentielle købere og vokse din virksomhed ved hjælp af e-mail automations. Vores team af eksperter giver dig værktøjerne til at oprette, sende og automatisere dine e-mails.

Vi mener, at enhver online forretning kan forbedre sine konverteringer gennem attraktive e-mailkampagner med værdifuldt indhold. At vælge det rigtige team er afgørende for at udvikle din virksomhed, og vi ved, at dette ikke er let, hvilket også er grunden til, at vi altid tilbyder en uforpligtende samtale, inden du tager dit valg.

Vi kan lave en komplet løsning til dig:

  • Oprettelse af visuelt og tekstmæssigt indhold
  • Etablering af mål i din e-mailkommunikation (fx branding, større følgerskare, salg osv.)
  • Udvikling af dine automatiserede e-mails (fx velkomstmail, e-mailpåmindelse osv.)
  • Forbinde e-mailmarkedsføringsplatformen med andre rapporteringsværktøjer (fx Google Analytics) og dine sociale medier
  • Analysere og rapportere for derved at optimere på resultaterne

Du kan læse mere om vores e-mail marketing løsninger herunder eller sende os en mail her.

Rohani Ozer

Rohani Ozer

Grafisk designer