E-COMMERCE OM 10 ÅR?

I dette blogindlæg har vi fået fint besøg af Kenneth Storm, ejer af 3 webshops. Han giver her sit bud på, hvordan e-handel ser ud om 10 år. God læselyst!

For at præsentere mig selv meget kort – Mit navn er Kenneth Storm Jessen. Jeg er 25 år og driver mine egne virksomheder Handelshuset Aulum (www.handelshusetaulum.dk), Battleground Events (www.battlegroundevents.dk) og Armytags (www.armytags.dk). Vi har Danmarks største airsoftforretning, hvor vi sælger geværer og pistoler, der skyder med plastickugler sammen med luftgeværer og outdoor. Derudover er der Battleground Events, hvor man kan komme ud og skyde med de her geværer til events, polterabends, firmaarrangementer og åbne spildage. Sidst men ikke mindst er der Armytags, hvor vi laver dogtags. Dem kendt fra militær og film med egne personlige tekster i forskellige former, farver og størrelser. – Vi laver også logotags til virksomheder, der ønsker en anderledes men cool måde at markedsføre sig på!

Nå men vi skal i gang! Jane spurgte mig, om jeg kunne tænke mig at skrive dette indlæg til offbeat medias blog om, hvordan jeg tror e-commerce ser ud om 10 år – og det havde jeg selvfølgelig lyst til. Velkommen til mit bud på fremtiden e-handel.

10 år er virkelig ikke ret lang tid. E-handel med dankortet fejrede d. 9/4 faktisk 20 års jubilæum, dengang i 1999 havde under 1/3 adgang til internettet, og der blev i 1999 kun lavet 87.688 transaktioner på et år. I 2018 var tallet på 128,1 millioner transaktioner. Det er meget tæt på at være en 1500-dobling af transaktioner på 20 år. Det er ret vildt, men prøv at forestil dig, hvordan det så ser ud om 10 år, når man kan nå disse resultater på 20!

Udviklingen indenfor e-handel og generelt teknologi går hurtigere end nogensinde før. Ifølge Lars Tvede og bogen ”Det kreative samfund”, fordobler vi lagringen og hastighed hurtigere og hurtigere. Som i dobbelt så meget dobbelt så hurtigt!

Jeg tror på, at der kommer til at være nogle få men meget, meget vigtige pointer frem mod de næste 10 år.  Dem til jeg prøve at gennemgå kort. Nogle af dem overlapper lidt, men jeg har forsøgt ikke at gentage for meget. De 3 pointer, jeg har valgt, er herunder: 

  1. Tilgængelighed
  2. Virtuelle Assistenter
  3. Personalisering / Unikke oplevelser

 

TILGÆNGELIGHED

Vi ser allerede tendensen nu. Kunder forventer mere og mere af e-commerce og detail. Prøv at tænk bare 8 år tilbage, dengang kunne der snildt gå 2,3,4 dage, inden en pakke købt på nettet blev leveret! I dag bliver man ganske utålmodig, hvis ikke pakken i det mindste er fremme dagen efter. De første store spillere på markedet er endda begyndt at tilbyde daglig levering. Det samme gælder kundeservice, det skal gå hurtigt og være effektivt, ellers finder vi bare et andet sted at handle.

Om 10 år vil det være normalt at få leveret indenfor 2-3 timer samt man forventer et svar på et spørgsmål indenfor ganske få minutter, ellers finder man bare en anden leverandør til samme produkt, også selvom den måske er nogle få kroner dyrere (Hvis prismatch findes til den tid, det er sku nok bare automatiseret så alle har samme pris)! Meget af tilgængeligheden tror jeg dog er automatiseret til den tid, både kundeservicedelen (Kommer jeg til under Virtuelle Assistenter også) samt logistikdelen med droner, selvkørende varevogne osv., hvilket giver meget bedre mulighed for, bogstaveligt talt, lynhurtig levering.

 

VIRTUELLE ASSISTENTER

Når jeg snakker om virtuelle assistenter er det ikke ”dumme” assistenter som Google Home osv., men derimod en reel virtuel assistent, der har lært dig som kunde at kende! Det betyder at din virtuelle assistent ved, hvilke produkter du bruger, hvornår du skal bruge nye og meget mere! Det her går virkelig stærkt. Matas lancerede sammen med Google Home’s indtræden i Danmark i 2018, at man kunne snakke med Matas og bestille via en virtuel assistent. Google fremviste også i 2018 på deres Tech Konference, at deres amerikanske assistent allerede nu kunne ringe op til en frisør og bestille en tid til nogle dage senere på et bestemt tidspunkt.. Yes en computer ringede op og snakkede med en levede person for at booke en frisørtid!

Thomas Nørgaard, Head of AI Practices, Intelligence A/S viste på FDIH’s konference E-handel Danmark i 2019, at de har udviklet en Virtuel Assistent som ligner et rigtigt menneske, som viser ansigtsmimik og kan reagere på svar omkring et lært emne. Han tog et eksempel med Kia, som har sådan en assistent. Assistenten her, Mia, ved ALT om Kia biler, og når man snakker til ”skærmen”, hvor AI’en er, svarer den og viser dig film osv.

Prøv at forestil dig, hvordan dette er om 10 år. Det betyder at din virtuelle assistent ved alt om dine hobbyer, dine madvaner, din kalender og så meget andet. Den kommer til at hjælpe dig med at købe varer, lave abonnementer på det, du ønsker. Udover dette er den garanteret en så integreret del af dit liv, at den styrer din bil, hjælper med husholdningen og meget andet. Du vil selvfølgelig kunne snakke til den og købe varer online eller bestille tid hos frisøren ol.

 

PERSONALISERING / UNIKKE OPLEVELSER

Én af mine sidste bud er at Personalisering bliver mange gange bedre, end de er i dag. I dag er personaliseringen stor med at kunne vælge produkter, services osv. – ud fra hvad man tidligere har set/lavet.

Jeg tror personligt på, at personalisering – og det at skabe unikke oplevelser – bliver meget mere vildt og interessant end i dag. Prøv at forestil dig en hjemmeside/webshop, der skifter fonte, billeder, farver, opbygningsmåde mv., lige ud efter hvad den ved du læser/kigger på! Det tror jeg, der bliver standard om ikke en så lang fremtid.
Jeg kan komme med et eksempel – Jeg kan godt lide blå, gode priser, ikke alt for meget salgstekst og at varen leveres hurtigt (så kan jeg godt overleve at give lidt mere for varen). Det kender min virtuelle assistent og shoppen/databasen, jeg køber ved. Derfor får jeg fremvist en flot shop i blå nuancer, med korte og præcise tekster med fremhævede priser, og at der er hurtig levering.

Jane derimod kan godt lide magenta farven, lidt mere dybdegående information, laveste pris og at varerne er bæredygtige. Når Jane besøger samme shop er farverne helt anderledes med en måske mere feminin skrifttype med masser af vigtig og god information – og så har den selvfølgelig personaliseret, at det primært er de bæredygtige produkter, hun ser?

 

AFSLUTTENDE KOMMENTARER

Jeg er bestemt ikke nogen ekspert i noget af det her. Jeg har mine ideer og tanker om, hvordan e-commerce bliver om ikke så lang tid. Tingene går mega stærkt, og det kommer de til at fortsætte med, hvilket er vildt spændende og interessant! Det vigtigste at tænke på, at man hver dag skal tænke på at gøre tingene så lette for kunderne/forbrugerne som muligt. Alt interferens skal fjernes, for så opnår man de bedste konverteringer.
Derudover tror jeg, at det er vigtigt, at man som virksomhed har lysten til at tænke, hvordan tror jeg det bliver om 10 år? At man tør at tænke tankerne, hvilket fremtidsforsker Anne Skare Nielsen fortalte til FDIH’s E-handels konference, nemlig at man tænker ”Hvad nu hvis?”

 

Jane
Team Offbeat Media

Jane Vennersdorf

Jane Vennersdorf

Digital konsulent