Din guide til affiliate marketing – og hvordan du implementerer det i din markedsføring

Her er din go-to guide til affiliate marketing, hvor jeg vil komme omkring, hvad det er, hvordan det fungerer, og hvilke affiliate netværk der findes på det danske marked, som du kan bruge.

Hvad hvis jeg siger, at med affiliate marketing kan du tjene penge til enhver tid, hvor end du er – … ja, selv når du sover! Læs med her og find ud af, hvordan du opsætter din affiliate marketing.

Så hvad er affiliate marketing helt konkret?

Affiliate marketing er processen, når affiliate partneren med et affiliate link indtjener en kommission for at markedsføre én virksomheds produkt. Affiliate partnere promoverer simpelthen et produkt og får en kommission for hvert køb, der laves af kunder igennem dem. Det trackes med et affiliate link fra en hjemmeside til en anden.

For at lave affiliate marketing, skal tre parter altså indgå:

1.      Sælger/affiliate annoncør

Det kan både være alle typer af virksomheder lige fra solo-iværksætteren til store virksomheder med stærke brands. Produktet kan både være et fysisk produkt som en træningsmåtte eller en service som makeup tutorials.

2.     Affiliate partner

Her kan det både være en person eller en virksomhed, som udfører affiliate marketing for andre virksomheder.

Her promoveres affiliate produktet for at overbevise forbrugerne om, at det er værdifuldt eller gavnligt for dem og forhåbentligt gøre, at de køber produktet. Hvis forbrugeren ender med at købe produktet, modtager affiliate partneren en kommissionsdel af indtægterne.

3.     Kunden

Og til sidst skal der selvfølgelig også være en kunde, der køber produktet, som markedsføres igennem affiliate. Det kan være et køb, der sker igennem et link på sociale medier, en blog eller en YouTube-video, og hvis forbrugeren anser produktet for værdifuldt, så kan de følge affiliate linket og komme direkte ind til køb på forhandlerens hjemmeside. Hvis kunden køber produktet, vil den førnævnte affiliate partner modtage kommission af forhandlerens indtægter på produktet.

Så det betyder også, at du som virksomhed både vil kunne agere sælger/affiliate annoncør samt affiliate partner. Det kommer jeg mere ind på senere.

Så hvorfor skal jeg som virksomhed benytte mig af affiliate marketing?

Det kan ikke gøres mere kort og tydeligt end, at du sikrer dig:

Som affiliate partner:

  • Passiv indkomst
  • Ingen brug for kundeservice
  • Lave omkostninger
  • Fleksibelt
  • Performancebaseret belønning

Som affiliate annoncør:

  • Øget brandkendskab
  • Lave omkostninger
  • Social Proof
  • Høj ROI
  • Lav risiko

Det lyder ret godt ikke? Hvis du stadig er interesseret, så går vi mere i dybden og mere detaljeret til værks herfra. Nu bliver det nemlig lidt mere kompliceret.

Typer af affiliate marketing

  1. Utilknyttet

Ved den utilknyttede forretningsmodel har afilliate partneren ingen relation til produktet eller servicen, de promoverer. De har ingen ekspertise eller autoritet indenfor produktets niche, og de kan heller ikke fremsætte påstande om dets brug.

Typisk vil en utilknyttet affiliate køre PPC (pay-per-click) marketingkampagner ved at bruge et affiliate-link i håb om, at kunder vil klikke på det og foretage et køb på egen hånd.

Det kan eksempelvis være et banner ude i siden på en hjemmeside, der sælger produkter, der ingen relation har til annoncen.

  1. Relateret

En relateret forretningsmodel indenfor affiliate marketing er for dem, der ikke nødvendigvis bruger produktet eller tjenesten, men som på en eller anden måde er relateret til nichepublikummet. Disse tilknyttede personer/virksomheder har ofte en eller anden form for indflydelse i nichen og en etableret følgerskare og kan derfor tilbyde en vis autoritet.Det kan eksempelvis være en influencer, der promoverer et tøjmærke, de måske aldrig har brugt før, men de har et publikum indenfor nichen eksempelvis igennem en modeblog eller en YouTube-kanal, som gør, at de med deres følgerskare kan sælge produktet til eksempelvis deres store målgruppe af unge piger.

  1. Involveret

Som navnet antyder, beskriver involveret affiliate marketing dem, der er tæt knyttet til det produkt eller den service, de promoverer. De har prøvet produktet selv, stoler på, at det vil give en god oplevelse og har autoritet til at fremsætte påstande om dets brug.Det kan eksempelvis være i relation til førnævnte influencer. Men denne gang har influenceren testet produktet over en længere periode og er glad for produktet – og dermed mere involveret i dét og virksomheden, der sælger det.

Hvordan bliver affiliate partnere betalt?

Her bliver det også lidt kompliceret. For kunden behøver faktisk ikke altid købe produktet, for at affiliate partneren kan få kommission.
Afhængigt af affiliate  programmet (dem kommer vi mere ind på senere) vil affiliate partnerens bidrag til sælger/affiliate annoncørs salg blive målt forskelligt.

Her er de flere forskellige muligheder, hvorpå affiliate-partneren kan blive betalt:

  • Pay per sale

Her betaler leverendøren til affiliate partneren med en procentdel af salgsprisen for produktet, efter at kunden har købt produktet som et resultat af affiliate marketingtiltagene.

  • Pay per lead

Pay per lead affiliate programmer kompenserer affiliate partneren baseret på konverteringen af ​​leads.Her skal affiliate partneren overtale forbrugeren til at besøge forretningens hjemmeside og gennemføre den ønskede handling – uanset om det er at udfylde en kontaktformular, tilmelde sig en prøveversion af et produkt, abonnere på et nyhedsbrev eller downloade software eller filer eller noget helt femte.

  • Pay per click

PPC affiliate programmer (pay-per-click) fokuserer på at motivere affiliate partneren til at omdirigere forbrugerne fra affiliate partnerens marketingplatform til forhandlerens websted. Affiliate komissionen betales baseret på stigningen i webtrafik hos forhandleren.

Typiske affiliate kanaler 

  • Sociale medier
  • Blog
  • Paid search-fokuserede mikro hjemmesider
  • E-mail
  • Store hjemmesider – eksempelvis affiliate hjemmeside

Så hvordan kommer jeg i gang?

Som affiliate partner:

  • Opret dig på et affiliate netværk
  • Lav guides til dine kunder på dine marketingkanaler (brug gerne flere kanaler)
  • Gør det personligt
  • Anmeld produkter og services indenfor din branche
  • Følg tidens trends

Som affiliate annoncør:

  • Sæt dig nogle mål (Hvor mange salg eller besøg forventer du at få? Hvilke typer affiliate partnere og kanaler kan være relevante for dig, og hvor meget vil du betale i kommission til dine affiliate partnere?)
  • Undersøg konkurrenterne (Har de affiliate marketing og har de succes med det?)
  • Opret dig på et affiliate netværk og fastsæt kommission til dine affiliate partnere

Vores bud på affiliate netværk og programmer, som du kan bruge i din affiliate marketing

Vi har samlet de mest udbredte affiliate programmer og netværk i Danmark. Husk også at du sagtens kan have konto på flere netværk, da de forskellige netværk har både fordele og ulemper, og det derfor kan være en fordel med flere konti.

    • Partner-Ads

    Partner-Ads er et dansk affiliate netværk, men de har store annoncørvirksomheder fra både ind- og udland.

    • Adservice

    Adservice er et kampagnebaseret netværk, der har annoncører som Viasat og Telia. Oftest findes deres kampagner dog også på flere af de andre netværk.

    Det er et dansk affiliate netværk, der findes over det meste af norden. 

    • TradeTracker

    nTradeTracker dækker primært Europa, men har både store og små internationale brands. Hvis du især vil lave affiliate marketing indenfor mode, så er TradeTracker det oplagte valg, da de har mange kampagner netop indenfor mode og tøj.

    • Tradedoubler

    Tradedoubler er et svensk affiliate netværk, der dog har mange store danske virksomheder i deres netværk samt også har dansk kundesupport.

    Her skal affiliate partnere anmode om at annoncere for virksomheder, inden de kan placere deres links og bannere på sin hjemmeside eller anden affiliate kanal.

    • Google Adsense

    Det muligvis mest udbredte affiliate netværk i verden er Google Adsense.

    Google Adsense fungerer på en lidt anden måde end de ovenstående netværk. Den kan nemlig vise annoncer på affiliate partneres hjemmeside, som er unikt udvalgt til kunden, der befinder sig på siden. Hvis kuden eksempelvis for nyligt har søgt på høretelefoner på Google, så er det annoncer for høretelefoner, der kommer frem på hjemmeside.

    Det betyder også, at med Google Adsense kan man ikke selv bestemme annoncerne, så de måske passer bedre ind med indholdet på affiliate partnerens hjemmeside.

    Jeg håber, at du føler dig bedre rustet nu til at give dig i kast med det der affiliate marketing, som så mange snakker om. Undersøg de ovennænte affiliate netværk og find dét, som du synes passer bedst ind i dig og din virksomheds markedsføring og service.

    Og så ønsker jeg dig alt held og lykke med din kommende affiliate marketing omend du er affiliate partner eller annoncør … eller begge!

    Louise
    Team Offbeat media

    Louise Laier

    Louise Laier

    Marketing & tekstforfatter