Digital markedsføring i 2022: tendenser og forventninger til 2023

Jeg (Maria, Marketing Client Manager) har været en tur rundt på kontoret og spurgt mine kollegaer om, hvad der har fyldt mest for dem inden for digital markedsføring i år 2022 – og hvad de tror, der vil ske i markedsføringsverdenen i år 2023. Vi har taget i kig ind i spåkuglen. ?

Det har været spændende, at høre teamets tanker og perspektiver på markedet, som det ser ud nu, og jeg vil gerne dele deres svar med jer i det her blogindlæg. Hvis du er nysgerrig på at vide, hvad der rører sig i markedsføringsbranchen – så læs med her!

Affiliate Marketing

Kenneth Storm/E-commerce konsulent og medejer af Offbeat Media

Kenneth ejer selv flere forskellige webshops herunder blandt andet Handelshuset Aulum, og dét der har fyldt, mest for ham har i år 2022 har været affiliate marketing. Affiliate marketing er ikke noget nyt begreb for Kenneth, men han synes klart, at der har været en tydelig vækst det sidste halve år, og hans egen succes med denne form for marketing har haft en meget positiv fremgang for hans egen virksomhed.

Som de fleste andre virksomhedsejere så synes Kenneth også, at det er træls at give penge til noget, hvor man ikke ved, om det virker. Så er det bedre at give penge til noget, hvor man ved, at det virker. Med affiliate marketing koster det kun penge, når du tjener penge. Konkurrencen er knap så hård, og man skal ikke selv gøre det hårde arbejde.

Han spår også en endnu større vækst i år 2023 i takt med, at udvalgte marketingkanaler bliver dyrere – for eksempel Googles priser, der stiger løbende i forhold til antallet af udbydere og efterspørgslen.
Især her efter Covid-19 hvor det er gået godt for mange virksomheder, og de nu er kommet op på et normalt niveau indenfor salg igen, så er der stigende efterspørgsel på de gode placeringer på Google.

Paid Advertising anno 2023

Rikke Carlsson/web- og grafisk designer

Rikkes tilbageblik på år 2022 handlede om det som mange, der arbejder med digital marketing, har haft sine udfordringer med. Det er nemlig de opdateringer, der har påvirket diverse privatlivspolitikker og har gjort det meget sværere for virksomheder at tracke data og få indsigt i sin målgruppes adfærd, og dermed ikke få det optimale ud af sine annoncekroner på Facebook.

I takt med denne udvikling spår Rikke, at vi i år 2023 kommer til at se mere push markedsføring igen, hvilket sætter store krav til at virksomhederne skaber engagerende indhold, der er værdifuldt og relevant. Derudover mener hun også, at vi vil se meget mere til e-mail markedsføring, da man selv vælger, hvilke virksomheders nyhedsbreve man ønsker at abonnere på, og at e-mails også kommer til at bliver mere personlige i fremtiden.  

Rikke er dog ret sikker på, at Meta nok skal komme med noget nyt i forhold til markedsføring i EU, når det kommer til privatlivspolitikken her, så Meta ikke taber den indtægtskilde i form af annoncekroner. Vi venter i spænding.

Hvis du også synes dette emne er interessant, har jeg skrevet et blogindlæg om det, som du kan læse lige her.

SEO skal handle om forbrugerne frem for søgemaskinerne

Emilie Ladekjær Høj/Projektleder

Når Emilie kigger tilbage på året, der er gået er hendes mening, at når vi snakker SEO, så er der alt for meget fokus på at man skal rangere højt på Google.

Det handler for meget om at skrive tekster, som fanger søgemaskinerne. Det er jo i endnu større grad kunderne og læseren, vi ønsker at fange med de tekster, vi skriver.

Men med Googles algoritme-opdatering ”The helpful content update”, er kunderne i fokus. Algoritmen sikrer, at forbrugerne bliver mødt af værdifuldt indhold frem for det indhold, der udelukkende har til formål at drive trafik og synlighed i søgeresultaterne.

Så Emilie tror på, at vi i år 2023 vil se meget mere til værdifuldt indhold, der henvender sig til forbrugerne frem for søgemaskinerne.

Det visuelle er i forandring

Rohani Özer/Grafisk designer og webdesigner

Rohani har taget et tilbageblik på år 2022 og kigget på, hvilke tendenser hun har set indenfor den grafiske verden. Efter hendes mening er brugen af grafik kommet lidt mere i baggrunden, da videoer mere og mere erstatter de gamle basale annonceindlæg, hvor man har et billede med en smule tekst og en illustration.

Indenfor det visuelle mener Rohani, at det i år 2022 har været meget minimalistisk med nedtonede støvede pastelfarver. Det har været enkle og rene visuelle identiteter og loger, hvor produkterne og brand-værdierne har været i fokus.

For den yngre generation oplevede hun, at alt gammelt og retro blev populært igen. Dog bare lidt mere nedtonet, så vintage blandet med minimalisme.

Det sidste som Rohani kom omkring er, at de grundlæggende lige og simple skrifttyper er ved at blive lidt gammeldags, og virksomhederne leder efter mere unikke og karakteristiske skrifttyper.

TikTok har vokseværk

Louise Laier/Marketing og tekstforfatter

Louise ser en tydelig udvikling på TikTok, når hun ser tilbage på år 2022. I løbet af det sidste år er mediet blevet endnu større, og det henvender sig ikke længere kun til børn og unge som det er set tidligere. Nu er mediet også for de lidt ældre unge, og derudover har platformen virkelig udviklet sig indenfor annoncering.

Louise kom selv på TikTok tidligere på året, og hun har set en stor udvikling af mediet, både indenfor den måde virksomheder bruger det til annoncer og indenfor blandt andet Influencer marketing.

I fremtiden tror hun på, at brugerne af mediet vil blive flere og flere ældre.
Yderligere ses der også en tendens til at TikTok bliver mere og mere en søgemaskine – ligesom Google, hvor brugerne finder inspiration og anbefalinger til restauranter, rejser, mad med mere.
Det er også blevet muligt at uploade længere videoer, så der kan laves længere og meget mere personligt indhold. Men Louise tror også, at jo mere personligt indholdet er, jo større succes vil det få og jo større reach kan man opnå – om du er privatperson eller virksomhed.

Vi har skrevet et andet blogindlæg her om TikTok, du kan læse, hvis du er nysgerrig på mediet og om det kunne være noget for din virksomhed. Det kan du finde her.

AI, PWA, AR og SPA

Tobias Nørbygaard/Webudvikler

I Tobias’ tilbageblik på år 2022, kommer han ind på nogle spændende emner indenfor teknologi og webudvikling.

Blandt andet progressive web apps (PWA), der i bund og grund er en måde, hvorpå man kan gøre en hjemmeside “downloadable”, og derefter bruge den på mobiltelefonen, som var det en almindelig app. Fordelene ved dette ifølge Tobias er, at det kræver ingen godkendelse af app i appstore, der er hurtig lancering, hurtig hjemmeside på telefonen og det kan bruges offline.

Derudover har Tobias set mere og mere brug af augmented reality eller WebAR som det hedder på hjemmesider. Han kommer med et eksempel fra Amazon, hvor man ved hjælp af AR teknologi via sin telefon kan se, hvordan et møbel vil se ud i ens eget rum.

Et andet meget relevant emne som Tobias kommer ind på, er Artificial intelligence (AI) hjælp, som vi alle kender fra for eksempel Siri, Google Assistent, Alexa med flere. Og nu også den meget omtalte ChatGPT, som der har været rigtig meget snak om.
Dette vil fortsætte ind i år 2023, og der er ingen grænser for udviklingen indenfor dette.  Man vil i stigende grad kunne begynde at benytte disse AI hjælpeværktøjer i sin hverdag, og via deres API’er vil vi se flere og flere virksomheder, der begynder at integrere dem på deres egne hjemmrsider/apps.

Et sidste emne Tobias kom ind på var Single Page Application (SPA), som er hjemmesider bygget primært på Javascript, hvor man i stedet for at loade alle sider separat fra en server, loader en SPA markup, og data kan derefter dynamisk rendere dette på en hjemmeside. Så selvom det ser ud til, at man skifter mellem flere sider som en normal hjemmeside, så skifter man faktisk bare data ud med andet data og markup, som allerede er loadet, og derfor vil siden virke enormt hurtig. Blandt de største SPA, der findes lige nu er for eksempel Gmail, Facebook og Twitter.

Tobias tror på, at vi vil se meget mere til disse i fremtiden, og udviklingen vil fortsætte. Hos Offbeat media vil vi følge med i udviklingen og sørge for, at vi er opdateret og uddannet til at hjælpe vores kunder på bedste vis.

Tone of voice og hastighedsoptimering

Bea Bødtker-Laudrisen/Marketing og tekstforfatter

Beas tilbageblik på år 2022 handler om, at der har været stor fokus på, at virksomhederne har skulle skabe troværdighed. Troværdighed og genkendelighed er en af de markedsføringsstrategier, der øger og fastholder forbrugernes købsinteresse. En måde at skabe troværdighed og dermed relevans for forbrugerne er at skabe en rød tråd i din virksomheds kommunikation, både visuelt og kommunikativt. Det er vigtigt, som virksomhed at have styr på sin visuelle identitet og tone of voice, hvilket er noget, der har fyldt meget for Bea i hendes arbejde i år 2022, og hun tror derfor på, at dette vil fylde mindst lige så meget i år 2023.

Desuden handler Beas tilbageblik også om den øgede udvikling, der har været indenfor webudvikling, og måden der drives virksomhed på i dag. Det er så vigtigt med teknologi, der virker, og tid er penge, da forbrugerne på ingen måde har tålmodighed til teknologi, der ikke virker eller er langsom. Dette er med til, at virksomhederne kaster flere penge efter hastighedsoptimeringer, som vi selv har oplevet med vores egne kunder i år 2022 – og med god grund, mener Bea. Slutkunderne forsvinder nemlig, hvis de skal vente for længe på loading af en hjemmeside. Og desuden er speedload på ens website også utroligt vigtigt i forhold til, hvor godt du rangerer på Google.

E-mail marketing og gamification

Jane Vennersdorf/Digital konsulent og ejer af Offbeat Media

Jane er slet ikke i tvivl om, hvad der har fyldt mest for hende i år 2022, og hvad der kommer til at vokse i år 2023. Det er nemlig e-mail marketing, hvilket der stadig ofte bliver nedprioriteret som en markedsføringskanal, hvilket undrer Jane. Hun mener, at e-mail marketing er kilden til at lave en utrolig mængde personlig markedsføring til forbrugerne, der ellers kan være svære at ramme på Instagram, LinkedIn, Messenger, Snapchat, Google med flere.
En stor fordel ved e-mail marketing er, at når først en person har tilmeldt sig dit nyhedsbrev, så koster det ikke mange penge at sende mails ud. Det koster tværtimod penge til diverse sociale medie platforme, hver gang du gerne vil pushe et budskab ud til dine følgere og finde nye følgere.

Desuden har Jane også set en stigning indenfor gamification i sammenhæng med e-mail marketing i sidste halvdel af år 2022. Her er et eksempel på, hvordan det kan bygges op:

  1. En mulig kunde modtager en annonce på de sociale medier med opfordring til, at man deltager i en konkurrence.
  2. Personen klikker på annoncen og kommer ind på en side, hvor man blot kan opgive sin e-mail og sit navn, og så kan man spinne på et hjul, deltage i vendespil eller en quiz og vinde for eksempel 20% i rabat eller få et gratis årsabonnement i konkurrencen.
  3. Når man har tilmeldt sig konkurrencen og måske endda vundet noget, så modtager den mulige kunde en e-mail kort efter, der enten opfordrer kunden til at bruge sin rabat, eller viser personen en lang række produkter, der er tilpasset til denne persons interesser.
  4. Herefter kan du som virksomhed løbende sende e-mails ud til dem, der har deltaget i konkurrencen med personificeret indhold.

Jane kommer desuden med et fun fact, der handler om, at hele 76% af de adspurgte forbrugere i en større undersøgelse, faktisk ønsker at modtage personificeret indhold, og her er e-mail marketing bare en genial løsning på den efterspørgsel fra dine kunders side.

Så ifølge Janes optik blev 2022 et år, hvor e-mail marketing igen rykkede endnu tættere ind i flere virksomheders markedsføring, og Jane håber, at endnu flere virksomheder ser de økonomiske muligheder i e-mail marketing i år 2023.

Omnichannel og content marketing

Maria Antonsen/Marketing og tekstforfatter

Efter at have snakket med mine kollegaer på kontoret om, hvad der har fyldt meget for dem det sidste år, synes jeg, at de alle er kommet ind på nogle meget spændende og vigtige emner.

Jeg vil gerne runde dette indlæg af med at komme med min vinkel på fremtiden, som indebærer omnichannel og værdifuldt indhold, hvilket er vokset de sidste år. Og jeg tror på at det vil vokse endnu mere i fremtiden. Omnichannel er med til at give kunderne en ensartet og konsistent kunderejse på tværs af alle kanaler. Og forbrugerne i dag forventer bare en “seamless” kundeoplevelse uanset, hvilken kanal de vælger at bruge.
Forbrugerne i dag bruger flere og flere kanaler i forbindelse med et køb, og inden de træffer deres beslutning, hvilket har været med til at øge efterspørgslen efter en ensartet kundeoplevelse på tværs af alle kanaler.

Dette sætter større krav til virksomhederne og deres kunderejser. Det kræver en god omnichannel strategi i fremtiden, for at imødekomme forbrugernes stigende forventninger. Det kræver også, at man som virksomhed kan skille sig ud, og at det indhold som forbrugerne modtager er anderledes, værdifuldt og ikke mindst problemløsende.
Forbrugerne forventer indhold, der er relevant og nyttigt for dem personligt, og som kan hjælpe dem med at forstå deres egne behov bedre. Det er vigtigt for virksomheder at levere dette værdifulde indhold på en måde, der er let at forstå og bruge, og som er tilgængelig på de kanaler, hvor deres målgruppe er aktive.

Afrunding

Så vi kan vist roligt sige, at verdenen for markedsføring, webudvikling og grafisk design er i rivende udvikling disse år – både når vi ser tilbage på år 2022 og kigger frem i år 2023.

Nu har vi hos Offbeat media i hvert fald sat ord på de største forandringer og udviklinger i år 2022, som vi har oplevet som et digitalt bureau – i en digital tidsalder! Og ikke mindst hvad vi spår for fremtiden.

Vil du følge endnu mere med hos vores midtjyske bureau, når vi ugentligt udgiver indhold med de nyeste tendenser, tips og tricks samt nyheder indenfor markedsføring og webudvikling, så tilmeld dig vores nyhedsbrev eller følg os på vores sociale medier, LinkedIn og Facebook.

Og så står hele teamet af specialister indenfor hvert sit respektive område selvfølgelig også klar til at vækste din virksomhed!

Kontaktinfo:

info@offbeatmedia.dk

Telefon: 2237 6647

Maria
Team Offbeat Media

Maria Antonsen

Maria Antonsen

Marketing Client Manager