fbpx

Den ultimative liste til iværksættere og selvstændige

af | maj 20, 2019 | Iværksætteri, Markedsføring | 0 Kommentarer

Der er ret mange ender, der skal spille sammen, når man vil starte virksomhed op. Vi hjælper mange iværksættere og selvstændige med forretningsudvikling, og her får du vores samlet liste med alt, du kan overveje, når du starter.

 

Koncept og forretningsmodel

Dit koncept og din forretningsmodel skal bare være knivskarp. Bum basta. Det er det korte svar, men desværre er det faktisk et af de områder, der volder iværksættere de største problemer.

For at vinde indpas hos kunderne, gælder det om at have et letforståeligt koncept, som du hurtigt kan forklare UDEN at skulle uddybe i 10 minutter bagefter.
Det kan være en stor fordel at sætte familie og venner i stævne, hvor du forklarer dit koncept på 1 minut.

1. Hvilken værdi sælger du?
2. Hvilke behov opfylder det?
3. Hvad sælger du?
4. Hvordan køber man det?
5. Hvem er din målgruppe?

Værdiskabelse

Værdiskabelsen er også et område, der giver mange selvstændige grå hår. De fleste sælger jo et produkt eller en service – men hvilken værdi giver dette for kunden?
Mange gange handler en kundens køb nemlig om, at du sælger værdien af dit produkt og ikke selve produktet. Hos offbeat media sælger vi fx markedsføring og hjemmesider. Men den værdi, vi sælger, er mere frihed til virksomheder, så de kan gøre det, de er bedst til og overlade resten til os.

Årstiderne sælger jo kasser med mad. Det er selve produktet. Men den værdi, de sælger, er tid. Tiden, der skulle være brugt på madplaner, indkøb og opskrifter bliver i stedet udskiftet med at have tid til børnene, fordi det hele bliver leveret klar på din adresse til aftenens madlavning.

Hvis du er i tvivl om, hvilken værdi, dit produkt eller service har, så kig på dine konkurrenter, interview dine tidligere kunder og gå i brainstormmode. Så bliver det også meget nemmere at markedsføre dit produkt, når du ved, hvilken værdi, du skal slå på i markedsføringen.

Målgruppe

Husk at få styr på din målgruppe – ikke bare, hvem du tror, at det er – men lav decideret interviews og tests, hvor du finder frem til den rette målgruppe. Nogle målgrupper er mere indlysende end andre, men ofte finder du ind til nogle helt nye nichemålgrupper, der kan genere en større indtægt for din virksomhed.

Vi oplever mange, der kun tænker på målgruppen ud fra deres egen verden og kendskab. Og det er også helt logisk, men hvis du ikke undersøger og er nysgerrig på at finde andre målgrupper, så går du glip af en potentiel stor indtægtskilde.

Kundens rejse i din virksomhed

Nu stiller jeg et spørgsmål, og så må du meget gerne tage et stykke papir og kuglepen frem og gøre dig klar til at tegne / skrive, inden du læser videre.

Hvor møder din kunde dig første gang?
Hvor møder de dig anden gang?
Hvornår begynder kunden at overveje at købe dit produkt?
Hvad har de set / oplevet inden, at de køber hos dig?
Hvordan køber kunden dit produkt?
Hvordan er selve købsrejsen på din hjemmeside / butik?
Hvordan evaluerer kunden på sit køb hos dig?
Hvordan laver du gensalg til kunden?

Denne øvelse er virkelig vigtig at lave – ikke bare nu, men også i fremtiden. For mange tror desværre, at kunden bare rent tilfældig søger på Google, og så har man succes. Men sådan ser det sjældent ud. Vi søger på Google og finder måske 2-10 forretninger, vi overvejer at købe hos. Derefter læser vi måske et par blogindlæg om produktet. Vi glemmer det lidt igen, og så wups! Så var der lige en Facebook annonce, der ramte os og fortæller, at vi får 10 % rabat, hvis vi køber i dag.

Måske klikker kunden – måske klikker kunden ikke på opslaget. Og hvad skal der så ske derefter?

Hele denne rejse er vigtig for dig at klarlægge, for så ved du også, hvor du skal sætte ind henne med markedsføring.

Konkurrenter

Husk at dykke ned i konkurrenterne ofte! Det er virkelig et af vores bedste råd. Hvad gør konkurrenterne? Hvad virker? Hvad virker ikke? Har de noget nyt i støbeskeen, der kan true din forretning? Og hvad kan du så gøre for at komme dem i forkøbet?

Denne analyse bør man lave 1-2 gange om året for at sikre sig, at ens produkter eller services stadig er relevante i forhold til, hvad konkurrenterne udbyder.

Positionering

Positionering handler om, hvordan du adskiller dig fra konkurrenterne. Det er her, hvor innovationen begynder. For når vi gerne vil gøre noget anderledes (læs: bedre) end konkurrenterne, så sætter vi vores hjerner til at tænke kreativt.

Det kan være, at du har en mere gennemsigtig forretningsmodel, en mere person service, mere værdiskabende markedsføring, kundeklubber, events eller noget helt andet. Men på de områder, hvor du skiller dig ud fra konkurrenterne, er også de områder, du skal fremhæve i din markedsføring. Så bliver kunderne også opmærksom på, hvorfor de skal vælge dig fremfor andre.

Markedsføring / salg

Markedsføring og salg er bare to helt centrale områder, når det gælder succes som selvstændig eller iværksætter. Der er ingenting at gøre – og ja, det koster penge at tjene penge!

Du kan have verdens lækreste produkt eller den bedste service. Men hvis kunderne ikke ved det, hvordan skal de så finde frem til din virksomhed, hvis du intet gør for det?

Og vi må også sige, at to opslag på Facebook om måneden ikke er markedsføring. Det er en form for brandslukning på den dårlige samvittighed, der ikke giver flere kunder i butikken. Desværre.

Markedsføring skal tages seriøst, hvis du vil have en seriøs virksomhed, og hvis du har brug for lidt viden for at komme i gang, så kan du læse med her i blogindlægget om markedsføringstjeklisten til startups.

Hvis du køber hjælp til markedsføringen, så sørg for at være opmærksom på, at du ikke bliver bundet til store aftaler i flere år frem i tiden. Dette gælder både i forhold til annoncering og udarbejdelse af hjemmeside.
Vi har desværre også oplevet kunder, der har brugt 40.000.-60.000. kr. på hjemmesider og webshops, som kunne være lavet til det halve af prisen – så du kan spare ret mange penge, hvis du indhenter tilbud fra flere forskellige.

Men én ting er markedsføring – et område er salg. Og her kan du med fordel lave samme øvelse som under kundens rejse og dykke ned i selve salgsprocessen. På den måde får du måske også øje på nogle områder, der skal laves om, så det er lettere for kunden at købe dit produkt.

Samarbejdspartnere / netværk

Når du skal i gang med at sælge produkter eller services, så tøv ikke med at bruge dit netværk. Det er ofte her, de fleste finder deres første kunder, og derefter spreder ordet sig.

Samtidig kan det også være, at der er nogle mulige partnerskaber, som du drage nytte af.

Vi laver ofte et netværkskort, når vi går i gang med at lancere nye koncepter. Simpelthen et godt gammeldags stamtræ, hvor vi skriver ind, hvem vi kan bruge i vores netværk – og hvem vi kender, der kender dem, vi gerne vil benytte. Og vi ved af erfaring, at det ofte er her, de første salg er gemt.

Økonomi / regnskab

Det sidste område, som er et must for nye iværksættere, er noget så sexet som økonomi og regnskab. Og uanset om du elsker tal eller hader dem som pesten, så kommer du længst, hvis du ved, hvad du har brug for hver måned. På den måde får du også nogle mål, du kan gå efter i starten.

Men en anden fordel med at få styr på budgetterne er, at du ved, hvor mange penge, du kan investere i din virksomhed. For hvis du skal godt fra start, så vil det alt andet lige koste lidt.

Vi har fx forskellige pakkeløsninger til iværksættere, hvor man får lidt af hvert med alt efter, om man er butiksejer, konsulent eller vil have en webshop. På den måde ved du, hvad det vil koste på forhånd at starte op, og så bliver det lettere for dig at få en nem start uden for mange grimme overraskelser.

Du kan downloade et hav af budgetskabeloner på Startvækst.

Vi håber, at du har fået idéer og inspiration til at starte din virksomhed op efter dette blogindlæg. Og ja, der er en del ting, der skal være styr på, men vi kan alle her på kontoret garanterer for, at det er det hele værd, når du første gang udbetaler din egen løn til dig selv igennem dit helt eget firma.

Hvis du har brug for sparring eller en times rådgivning, så er du velkommen til at kontakte os på info@offbeatmedia.dk.

God arbejdslyst!

 

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *