De 4 emotionelle kundetyper ➡️ Skab loyale kunder

Du har nok hørt om, at du kan inddele dine kunder i kundetyper. Men er det nødvendigt, hvad vil det overhovedet kunne gøre godt for, og hvordan gør man så det i praksis?

Dét, du måske har hørt om, er de fire emotionelle kundetyper, som er en videnskabelig metode, der giver dig konkrete værktøjer til, hvordan du tiltrækker loyale kunder.

For selvom du har fuldt ud styr på din målgruppe, hvem du vil sælge til og hvorhenne, hvilke kanaler du vil bruge – så er det allervigtigste hvordan, du vil gøre det. Og det kan de fire emotionelle kundetyper hjælpe dig med at definere. For det afgørende er nemlig, hvordan din kunde tænker, for dét definerer, hvordan du bedst henvender dig til dem for at skabe loyale kunder.

Alle mennesker kan grundlæggende inddeles i fire kundetyper – uanset demografi, socioøkonomi og geografi. Og hele teorien bygger på, at menneskets følelser ubevidst styrer vores købelyst. Det kan være, at din kunde ikke vender tilbage, da kunden:

  • Ikke føler sig forstået
  • Ikke kunne identificere sig med din virksomheds brand
  • Ikke var enig med sælger i, hvad der er vigtigt i forhold til produktet
  • Ikke havde tillid til sælgeren og så ham/hende utroværdig
  • Ikke forstod salgsargumenterne

… og mange flere grunde, som i bund og grund bygger på kundens følelser – for selvom sælgeren helt sikkert er kommet med mange rationelle og gode salgsargumenter, så henvendte de sig ikke til kundens følelser.

HVAD SKAL JEG BRUGER DE FIRE EMOTIONELLE KUNDETYPER TIL I PRAKSIS?

De fire emotionelle kundetyper er et værktøj, du kan implementere i dine markedsføring med det samme … eller lige efter du har læst det her indlæg.

Metoden handler om, hvordan du kan målrette din markedsføring, så du når ud til lige præcis din niche af kunder – og ikke mindst dermed får loyale kunder i din virksomhed.

Det vil gøre det nemmere for dig i dagligdagen, når du skal udarbejde dine markedsføringsaktiviteter.

Det vil helt konkret være, hvordan du fremover skal håndtere:

  • De rette salgsargumenter
  • Kommunikationen
  • Dine valg af markedsføringsaktiviteter – både hvordan og hvor
  • Din visuelle identitet
  • Dine grafiske elementer, skrifttype, billeder m.m. både i stil, udseende og farver
  • Dit design og strukturering af hjemmeside, nyhedsbrev m.m.
  • Din tekst heraf tekstlængde og valg af ord

HVAD ER DE FIRE EMOTIONELLE KUNDETYPER?

Selvom adfærdsmønstre er unikke og individuelle for alle mennesker, så er der visse ligheder i mønsteret.

David Merrill og Roger Reid har lavet en model for sociale stilarter, der grupperer mennesker efter deres adfærdsstile (måder, hvorpå vi opfører os, når vi interagerer med andre mennesker).
De baserede deres model på to kriterier: selvsikkerhed og lydhørhed.

Selvsikkerhed fortæller os, i hvilken grad vi påvirker andre (assertiv) eller i hvilket omfang, vi er den påvirkede part (submissiv).

Lydhørhed siger derimod noget om, hvordan vi udtrykker vores følelser, når vi kommunikerer med andre. Det handler om, om vi har meget fokus på mennesket og kommunikationen i et team eller om vi nærmere har mere fokus på opgaven og udførelsen deraf.

Det har resulteret i fire kundetyper:

Den røde kundetype – ”Zapper-typen”

Købsmotivation: stimuli

Den her type kunde har et stort behov for at være ”firstmover” og for stimuli. De vil gerne gå forrest og er også nysgerrige og passionerede. Han/hun vil være med på de nyeste trends, vil føle sig original og interesserer sig for design.
Den røde kundetype er beslutsom og tager ofte hurtige beslutninger. Der er ikke stor fokus på at analysere detaljerne, men de ser mere på ‘det store billede’ og deres vision med produktet.

For at sælge til den her kunde skal du overraske, underholde og fornye, da det her er en type kunde, der ønsker at produktet udvider hans/hendes horisont for eksempel med nye udfordringer, spænding eller nye metoder. Du skal være unik og skille dig ud fra de amdre virksomheder.

Den gule kundetype – ”Moder Teresa-typen”

Købsmotivation: velvære

Her er en kundetype, der ønsker balance i livet. Kunden her vil altid gerne vide hvem, der står bag brandet han/hun køber ved. Det er en kunde, der øsnker personlig kommunikation. Det er blandt andet, at du skriver personlige nyhedsbreve, en personlig ‘om’-siden på dig webshop og lignende.
Den her type har også stor fokus på detaljerne og er meget eftertænksom inden køb af produkt. Her handler det om kvalitet frem for kvantitet.

Her handler det også om, at skabe en relation mellem dig og kunden. Den her kunde kan godt lide at kommunikerer med virksomheden i alle steps i kunderejsen inden køb.
Og den her kunde vil også gerne kunne yde omsorg for sig selv eller for andre med sit køb. Det kan være ved, at du med dit produkt gør livet lettere for kunden eller gør det muligt for kunden at yde omsorg for andre.
Du skal også være klar til at besvarer detaljerede spørgsmål, og så skal du have tålmodighed, for den her kunde tænker længe inden køb.

Den blå kundetype – ”Jakkesæt-typen”

Købsmotivation: dominans og kontrol

Det her er en type, der vil have kontrol over situationen og samtidig have succes, med alt det han/hun gør. Derfor stiller den her type høje krav til dig som leverandør og til dit produkt og vil altid forsøge at opnå rabatter. Derfor er det her også en type, der gerne stiller spørgsmålstegn til dit produkt, og hvad det kan gøre for ham/hende.
Det er også en type, der agerer meget professionelt og derfor skal du som virksomhed også have en professionale hjemmeside med flotte billeder og uden stavefejl på siden.

Her handler det om, at levere en vare, der sikrer, at din kunde opnår succes.

Den grønne kundetype – ”Som-jeg-plejer-typen”

Købsmotivation: sikkerhed og tryghed

Den grønne kundetype er rolig, velovervejet og grundig. Han/hun vil helst købe lokalt og er generelt en meget loyal kunde.

Her skal du sikre, at købsprocessen er ligetil og nem, da den grønne kundetype hurtigt vil bekymre sig. Det betyder, at der eksempelvis skal være styr på købsbetingelserne, leveringsbetingelser og lignende, så den her kunde kan føle sig tryg i handlen med dig.
Det er også en kundetype, der ikke kan lide overraskelser og ønsker en tillidsskabende og ærlig relation. 

Kan du genkende din typiske kunde i én af det ovenstående typer? Så handler det om, at gå konsekvent efter dén type kunde og ikke efter alle fire – selvom du måske tænker, at det bare vil skabe flere kunder at gå efter alle typer, så er det ikke sandheden i praksis.

Og hvorfor så ikke det?

HVORFOR MÅ DU KUN HENVENDE DIG TIL ÉN KUNDETYPE?

  1. Du vil tiltrække flere loyale kunder
  2. Det bliver nemmere, at udføre markedsføringsaktiviteter, fordi du ved præcis, hvordan du skaffer dine kunder – og hvordan de tænker, så du kan øge deres købelyst.
  3. Du undgår fejlinvestering, da du ikke vil være i tvivl om, hvilke markedsføringstiltag, du skal investere ikke bare din penge i men også din tid i.

Og selvom du kun henvender dig til én kundetype, så vil det ikke skræmme de andre tre kundetyper væk. Men du vil helt automatisk opnå overvægt af dén kundetype, du vælger, da du ganske enkelt fokuserer mere på dem, og dermed vil tiltrække flere af dem.

Og husk, at der er så mange af alle fire kundetyper derude, så lige meget hvilken kundetype du henvender dig til, vil der være masser af kunder at generere. Men ved at henvende dig til én kundetype fjerner du samtidig alt det ”støj”, som ikke tiltaler den her type. Og det sikrer flere kunder ved at appellere til en niche af yderst loyale kunder frem for at gå for bredt og ikke rigtigt skabe loyale kunder, men derimod ’engangskunder’.

Hør Jannie (direktør og partner i Emotionelle Kundetyper) fortælle, hvorfor du kun må henvende dig til én kundetype i videoen herunder.

Vi håber, at du kan se, hvilken kundetype du vil henvende dig til og får succes med din markedsføring, som forhåbentligt vil sikre yderst loyale kunder i fremtiden.

Held og lykke med det!

Louise
Team Offbeat media

Louise Laier

Louise Laier

Marketing & tekstforfatter