Corona har ændret vores præferencer indenfor e-handel

Det var ikke umiddelbart til at forudse, at e-handlen i Danmark i 2021 ville stige med hele 11% sammenlignet med år 2020 – pandemies første år. Her er det på tværs af både rejser, tjenester og fysiske varer. Men selvom Corona stadig spillede en stor rolle i vores hverdag med hjemmearbejdsdage og færre arrangementer, så blev restriktionerne også lempet i år 2021.

Og helt tydeligt er det, at danskernes rejsefeber, oplevelsestrang og streamingtræthed kan ses i tallene for e-handlen i 2021. Der blev købt 25% mere indenfor kategorien rejser, 7% flere fysiske varer og 5% mere indenfor tjenesteydelser.

Og i Nets’ e-handelsrapport 2021 lyder den allerførste sætning: ”Der har aldrig været et bedre tidspunkt end nu at have en webshop i Danmark”. Og det er stort set på tværs af alle brancher.

For selvom restriktionerne i 2021 lempes og fysiske butikker åbnede igen, er der alligevel en stigning i e-handlen, og det viser en tydelig tendens blandt danskerne efter Corona, hvor vi alle blev tvunget ind i den online handelsverden – men måske har vi lært at elske den? Danskerne har i hvert fald valgt at bevare den øgede online aktivitetsgrad.

Og hvorfor vælger vi så aktivt fysiske butikker fra og e-handel til?

Corona har påvirket vores købsadfærd markant. I 2019 handlede vi online for at spare penge og sammenligne priser. Men nu er det helt andre faktorer, der gør, at vi shopper online.

Kilde: Nets Danmark E-handelsraport 2021

Corona har nemlig spillet en stor rolle, når det kommer til bekvemmelighed, hvor danskerne nu prioriterer bekvemmelighed over pris. Men hvad betyder det for din hjemmeside?

5 råd til din webshop

Dét, der er afgørende for, om kunderne foretager et køb på din hjemmeside er altså:

1. Design din webshop så det bliver en oplevelse

En flot hjemmeside vil tiltale kunderne, men også en enkelt, overskuelig og brugervenlig hjemmeside vil gøre købet til en god oplevelse.

Sørg for at din hjemmeside er enkel med overskuelig layout, produktkategorier, filtreringer, søgefunktion og uden unødige distraktioner. Forsøg også at gøre købsprocessen så nem og overskuelig som muligt med færrest mulige klik frem til kunden finder sit ønskede produkt. Jo flere klik frem til at finde produkt og foretage køb, jo større er risikoen for at miste kunden undervejs.

2. Gør check out nem og hurtig

Jo bedre betalingsløsning, jo tættere på høj indtjening. Det betyder altså, at du skal gøre det nemt for dine kunder, at bruger penge – for så vil de bruge flere af dem.

E-handelsrapporten har også svar på hvilke betalingsmetoder, der især vil kunne sikre dette. Hele 85% af danskerne foretrækker nemlig at betale på nettet med enten MobilePay eller kort. Og tilbyder du begge løsninger, så dækker du størstedelen af den danske befolknings foretrukne betalingsmetode!

Kort er stadig den mest populære betalingsløsning i Danmark (51% af danskerne foretrækker kort i 2021), men MobilePays popularitet er stødt stigende (34% foretrækker MobilePay i 2021) og MobilePay nærmer sig kortets popularitet. Det er især fordi, du altid har telefonen ved hånden, men ikke altid dit kort. Derfor er MobilePay hurtigt og nemt – og det er som tidligere nævnt nøgleordene i dette års e-handelsrapport.

3. Optimér din webshop til flere enheder

Desktop og mobilen er de mest brugte enheder til køb på nettet. Derfor er det vigtigt, at din hjemmeside er optimeret til ikke kun desktop, men også især mobil og muligvis også tablet (som dog er det mindst brugte device til køb).

Er det ikke til at finde rundt på din hjemmeside, fordi den ikke er optimeret til mobilens format, så distraherer det kunden og besværliggør købsprocessen – og det kan betyde, at du mister dyrebare kunder, der finder alternative mere brugervenlige hjemmesider.

4. Udfyld formularer på forhånd

Brug formularer der udfylder på forhånd, så dine kunder ikke skal finde kortet frem eller manuelt indtaste navn, adresse, e-mail, telefon med mere. Det er alt for besværligt og langsommeligt.

Og selvom 63% af danskerne svarer, at de ikke føler sig trygge ved, at gemme kortoplysninger i en onlinebutik, så svarer 42% også, at de har gemt kortoplysninger mindst én gang på en webshop.

Det viser også, at forbrugerne er villige til at føle sig en smule usikre, hvis det derimod gør livet mere bekvemt og enkelt.

5. Brug enkle sammenligninger

Gør det nemt for dine kunder at sammenligne flere produkter på din hjemmeside. Det kan du gøre i kurven, under produktkategorierne eller ved at vise alternative produkter i bunden af siden, når kunderne klikker ind på ét produkt.

Men selv hvis du opfylder alle de her råd. Hvad er det så der gør, at du mister kunden undervejs?

Der er tre primære grunde ifølge Nets’ e-handelsrapport:

1. Forsendelse

28% af alle køb afbrydes, fordi at den samlede pris inklusiv levering bliver for høj. Der er ikke meget, vi kan gøre ved, at levering koster penge. Men du kan fortælle dine kunder tidligere i bestillingsprocessen, hvilke omkostninger der er forbundet med levering.
Det gør, at dine kunder ikke får en ubehagelig overraskelse til sidst i processen, hvor de allerede har valgt deres varer, men derimod kan indtænke leveringspris undervejs i købs- og udvælgelsesprocessen af dine varer på din side.

2. Fleksibilitet

17% svarer, at de har afbrudt købet, fordi webshoppen var ufleksibel. Det vil sige, at der ikke var tilstrækkelige nok betalingsløsninger og leveringsmuligheder. Det handler om, at dække så mange kunders ønskede betalingsløsninger og leveringsløsninger som muligt – og ikke være stædig med kun få udvalgte muligheder (som måske er dine farvoritter – for er det også din kundes? Nej, ikke altid).

3. Enkelhed

15% afbryder derudover købet på grund af vanskeligheder med at registrere personoplysninger, forstå betalingsprocessen eller bare ikke kunne få teknikken til at fungere.

Det betyder, at e-handelsbutikkerne så vidt muligt skal gøre processen så nem den overho0vedet kan blive – for kunden vil ikke tænke, de vil bare købe.

Kilde: Nets Danmark E-handelsraport 2021

Er du blevet klogere på din egen webshop og har måske opdaget nogle fejl og mangler i købsprocessen på din shop?

Så må du endelig gerne kontakte os, og vi vil kigge på din webshop og hjælpe dig med en optimering.

Jane
Team Offbeat media

Jane Vennersdorf

Jane Vennersdorf

Digital konsulent