Alt hvad du behøver at vide om content marketing

Content marketing er en af de mest effektive former for markedsføring indenfor digitale marketingtjenester. I denne artikel, har vi samlet de mest essentielle informationer til dig, så du kan blive en haj indenfor content marketing.

Her finder du alt, som du har brug for at vide om begrebet ’content marketing’,  og hvordan det kan gavne lige netop din virksomhed. Og vi lover, at når du er færdig med at læse artiklen, vil du være glad for at du investerede din tid i at læse den.

Vi skal i dag kigge på:

Lad os gå i gang, så du kan blive klogere på, hvordan du udnytter det enorme potentiale, som content marketing besidder.

Hvad betyder content marketing?

Content marketing er indholdbaseret marketing, som adskiller sig fra andre digitale marketingtjenester ved essensen bag: stimulering af behovet for forbrug, ved at skabe og distribuere indhold til målgruppen.

Som de skriver ved Content Marketing Institute:

“A strategic marketing approach, focused on creating and distributing valuable, relevant and consistent content, to attract and retain a clearly defined audience, with the ultimate goal of stimulating profitable actions.”

Det handler om at skabe og vedligeholde de langvarige og målbare relationer gennem værdifuldt indhold. Målet med content marketing er altså at få nuværende kunder og potentielle kunder til handle.

Læs mere om content marketing her.

content marketing

Hvordan virker content marketing?

I modsætning til andre marketing greb vil content marketing tage udgangspunkt i at skabe værdi brugerne/følgerne/kunderne.

Der skabes en naturlig nærhed mellem virksomheden/brandet og de potentielle kunder, og i forhold til salg, giver det nogle ekstremt vigtige fordele:

  • Synlighed
  • Tillid
  • Loyalitet
  • Autoritetstro positionering
  • Konkurrencefordele
  • Mund-til-øre markedsføring

Content marketing strategi vs. Indholdsstrategi

Der sker ofte en forveksling mellem content marketing strategi og en indholdsstrategi.

Selvom de ved første øjekast ser ud til at repræsentere det samme, så er det ikke det samme. De komplimenterer dog hinanden, som du kan læse mere om her:

Indholdsstrategien repræsenterer den overordnede plan for brug af indhold i alle dets former i alle aspekter af en virksomhed. For at forstå det bedre, kan du forestille dig indholdsstrategien som en skitse af et hus – planlægningen sker på papir. Her fremgår det, hvordan indholdet i huset vil blive brugt til at opfylde sine formål.

En god indholdsstrategi svarer, men begrænses ikke til følgende spørgsmål:

  • Hvorfor har vi brug for at lave indhold?
  • Hvor offentliggør vi dette indhold?
  • Hvordan finder publikummet os?
  • Hvornår skal vi distribuere indholdet ud til publikum?
  • Hvilket publikum ønsker vi, der skal læse vores indhold?
  • Hvilke reaktioner ønsker vi at få af dette?
  • Hvilken typer indhold foretrækker publikummet?
  • Hvem opretter, offentliggør og distribuerer indholdet?
  • Hvor ofte offentliggør vi indhold?

På den anden side repræsenterer content marketing strategien en ’soft-sales’ tilgang for at tiltrække og fastholde kunder i din virksomhed. Det gøres ved at skabe og distribuere kvalitetsindhold. Dybest set er det en kombination af salgsteknikker og organisk markedsføring eller inbound marketing, som vi kommer ind på senere i artiklen.

Essensen af content marketing strategien er at skjule salgsindsatsen bag indholdet, der leveres. Således bemærker målgruppen ikke bevidst salgsprocessen, men føler sig derimod godt informeret i stedet. Det kan tage udgangspunkt i blogindlæg, case studier, PR, social mediemarketing, inbound marketing, betalt pr. klik marketing, SEO og andre marketing tjenester afhængigt af formålet.

Læs også vores artikel om markedsføringsstrategi lige her.

Hvordan defineres kvalitetsindhold?

Det er et spørgsmål mange stiller sig selv, når de planlægger salgsfremmende strategier gennem indhold. For at afklare dette spørgsmål, har vi lavet en definition på det herunder.

Med kvalitetsindhold menes der indhold som er:

1. Informativt

Det skal besvare de spørgsmål, som potentielle kunder stiller.

2. Nemt at forstå

Informationen er nødsaget til at være forståelig.

Naturligvis kan man sige, at indhold i nicher er defineret af kompleksitet. Her er det vigtigt at huske på, at publikum skal kunne forstå informationerne og bruger dem på den rigtige måde, så man er garanteret succes.

3. Unikt

Det er vigtigt at være defineret af fantasi og drage fordel af et ensartet niveau. Ingen sætter pris på plagieret indhold.

4. Værdifuldt

Indholdet, der bliver skabt, skal give folk noget ekstra. Det må gerne løse problemet for publikummet på en effektiv måde ved at tilbyde ny information, som konkurrenterne ikke tidligere har tilbudt det.

5. Tilpasset

Personalisering i dit indhold definerer den unikke kvalitet samtidig med den angiver din personlighed. Herudover bidrager det også i vid udstrækning til definitionen af det originale brandimage, som du gerne vil at din virksomhed har.

Steps i en content marketing strategi

For at gøre det nemt og overskueligt, skal din content marketing strategi indholde følgende steps.

1. Sæt dig mål og KPI’er (Key Performance Indicator)

Det kan være mål så som at opnå: bedre band synlighed, god positionering som nichevirksomhed, SEO optimering eller vækst i salget.

Med hensyn til KPI’er, så er det nok noget du har hørt om før, men hvad er det nu lige det er igen? KPI’er er de konkrete mål, som du sætter. Det kan eksempelvis være at du har et mål om at øge trafikken til din virksomheds hjemmeside. Således vil KPI’en være at øge trafikken til hjemmesiden via målinger på udvalgte parametre i Google Analytics.

2. Etablering af målgruppen

At finde den rigtige målgruppe, er en af de vigtigste ting i strategien. Udarbejdelsen af en klar persona, vil påvirke de andre steps, der skal følges i strategien, såsom hvilken type indhold, distributionskanaler, indholdskanaler og hvilken købstragt der skal benyttes.

Læs mere om hvordan du lære din målgruppe at kende her.

3. Revidering af indhold til forretningsplatforme

Revidering af indhold indebærer at analysere indhold, der allerede findes på virksomhedens platforme, find eventuelt manglende emner, finde indhold der klarer sig godt, forbedre dårligt indhold eller få nogle værdifulde kampagner.

4. Konkurrent analyse

Konkurrent analysen indebærer også analyse af indhold, men denne gang konkurrenternes indhold. Find ud af hvad der virker for dem, hvad du kan lave, og hvordan du kan udvikle det indhold, som allerede er lavet af dem.

5. Valg af de typer af indhold, der skal bruges

Der er findes mange effektive typer af indhold. Fx

  • Blogindlæg/artikler
  • Annoncer
  • Pressemeddelelser
  • E-bøger (PDF filer)
  • Billeder
  • Video
  • GIFs
  • Podcasts
  • Nyhedsbrev

HUSK valget af de mest effektive typer indhold til din markedsføringskampagne skal foretages med henblik på målene, målgruppen og kanalerne.

6. Oprettelse af kanaler til content marketing kampagner

Blandt de vigtigste tilgængelige kanaler digitalt har vi bl.a. Google, Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn og senest TikTok.

Valg af kanaler foretages afhængigt af formålet, målene og målgruppen, som der skal henvendes til.

7. Udarbejd en content kalender

Content kalenderen vil spare dig for meget tid, og hjælpe dig med at strukturere din content creation, oprette indhold og udgivelse af dette.

8. Opsætning af købstragt (kunderejsen)

Købstragten repræsenterer et overblik over content marketing strategien.

Ved hjælp af denne tragt, vil du være i stand til at holde øje med målgruppens købsproces – fra de endnu ingen kendskab har, til de har købt, og bliver loyale kunder.

Læs mere om, hvordan du får større indtjening via den gode kunderejse her.

content marketing

9. Planlægning af strategien for distributionen af indholdet

Distributionen af dit content, er også et vigtigt skridt i din content marketing. Produktion af content I høj kvalitet er ikke nok, hvis du ikke også udvikler din strategi til distributionen af det.

Distributionen af indhold kan ske via følgende måder:

  • Organisk – ved at distribuere indhold på de sociale medier, der er relevante for din virksomhed, eller ved at offentliggøre indholdet på andre sider, der er relevante for din virksomhed. Kan fx ske gennem outreach-strategier, gæstepost eller naturlig overtagelse af dit indhold af andre hjemmesider, lettet af kvaliteten og nytten af indholdet.
  • Betalt – gennem annoncer på sociale medier eller Google (Facebook-annoncer, Google Ads, LinkedIn Ads osv.)
  • Betalt – ved at placere betalte annoncer på andre hjemmesider, der er relevant for lige netop din virksomhed

En content marketing strategi indeholder både organisk indhold og betalt indhold.

Med hensyn til betalt markedsføring er det nemmere at måle og dermed nå i mål med, end det er med organisk markedsføring – dermed ikke sagt at organisk markedsføring ikke er vigtig.

Læs vores 3 inspirationstips til at få succes på sociale medier.

Inbound marketing – hvad er det?

Inbound Marketing kan defineres som en særskilt markedsføringsstrategi, der sigter mod at nå forretningsmål gennem udelukkende organiske strategier. Fx organisk promovering af content marketing, SEO, blogging, sociale medier, PR osv.

I modsætning til outbound marketing, der bruger hele spektret af organiske og betalte strategier til at nå sin målgruppe, er inbound baseret på strategier, der tiltrækker og få opmærksomhed fra potentielle kunder gennem der oprettede indhold – udelukkende organisk.

Content marketing vs. copywriting

Copywriting også kaldet tekstforfatning, er en anden type af markedsføring, som tit forveksles med content marketing. Der er dog nogle sammenligninger og en af dem er, hvordan de komplementerer hinanden.

 

Hvad er copywriting?

Copywriting er den proces, hvor selveste teksterne til reklamer produceres. Copywriters (tekstforfatterne) er ansvarlige for tekster til bl.a. brochurer, hjemmesidens indhold, tekster til nyhedsbreve, kataloger mm.

Formålet med tekstforfatning er at stimulere konkrete handlinger fra mennesker, der interagerer reklamematerialet.

Alle tre ovennævnte typer af markedsføring kan tilføjes til brandindholdet, men kan brande indhold individuelt. Det kan integreres i en kompleks indholdsstrategi, der opfylder de ønskede mål.

Når man har en virksomhed, så ved man at tid er lig med penge, og tabt tid er lig med tabt penge.

Disse salgsfremmende typer af markedsføring, giver gode resultater, men for at mestre dem effektivt, skal du vide, hvilken retning du gå.

Derfor skal du, når du driver en virksomhed gøre dig følgende overvejelser, og spørge dig selv om det uundværlige spørgsmål:

Skal jeg vælge in-house marketing eller et specialiseret marketingbureau?

Content marketing gennem in-house

Fordele:

  • Der opnås en grundig forståelse af værdier, vision og brandkultur
  • Eget overblik over strategier
  • Bedre proceskontrol

Ulemper:

  • Manglende erfaring indenfor feltet
  • Mangel på nødvendige værktøjer
  • Manglende forståelse af disse værktøjer

Content marketing gennem specialiseret marketingbureau

Fordele:

  • Samarbejde med content marketing specialister, som bedst ved, hvad content marketing betyder og hvordan man udfører det i praksis
  • Du får alle de nødvendige værktøjer
  • Garanti for overholdelse af vigtige deadlines

Ulemper:

  • Yderligere investering i et agenturets arbejde i forbindelse med investering i marketing
  • Behovet for at give klar briefing til agenturet for at blive garanteret en korrekt implementering af det ønskede

At markedsføre sig gennem elementer, der defineret af content marketing betyder udvikling i form af særlig fleksibilitet sammenlignet med andre typer af markedsføring. Med content marketing er der et enormt potentiale til at opnå de fastsatte mål, samtidig med at det giver dig yderligere fordele, når du implementerer den rigtige strategi.

I nutidens digitale verden er de fleste eksisterende salgsfremmende løsninger indbyrdes afhængige. Hver type løsning kan levere ensartede resultater, men de bedste resultater opnås, når den salgsfremmende strategi integrerer en blanding af de forskellige typer af digital markedsføring.

Når det kommer til hvad content marketing betyder, selvom vi taler om en særskilt type af online markedsføring, som kan implementeres afhængigt af andre salgsfremmende metoder. Du får de bedste resultater, når du integrerer fordelene ved andres tjenester i strategien.

Har du brug for hjælp til din content marketing-strategi, så er du mere end velkommen til at kontakte os, så vi kan hjælpe dig med at komme i gang.

 

 

Rohani,
Team Offbeat media

Rohani Ozer

Rohani Ozer

Grafisk designer