fbpx

Effektiv arbejdsdag: 10 gode råd til dig

af | sep 23, 2019 | Adfærdsdesign, Iværksætteri | 0 Kommentarer

Det med at arbejde effektivt er en proces, som man skal arbejde med i rigtig mange år. Specielt i marketingbranchen, og her er et par tips og tricks til hvordan du kan opnå en mere effektiv arbejdsdag. 

1. Brug lyd på den rigtige måde 

Mange arbejdspladser har baggrundsmusik i form af en radio eller en tilfældig playliste på Spotify. Baggrundsmusik er som sådan fint – men forskning viser, at hvis der er vokaler i musikken, kan vi ikke lade være med at lytte til det: Derved bliver vi faktisk helt ubevidst forstyrret i vores arbejde. Specielt radioen er designet til at tage vores opmærksomhed.

Lyd kan til gengæld være rigtig godt. Brug nogle melodier, som har en fast lyd – måske et beat eller andet uden tale og sang. Det hjælper både på at slippe af med stilheden. Det hjælper faktisk også med at skærpe koncentrationen.

 

2. Vær ikke slave af din inbox. 

Vi kender det alle sammen – får man en mail, skal den tjekkes. Det med at svare sine kunder hurtigst muligt, er en service som mange virksomheder går op i. Men hver gang bliver du revet ud eller forstyrret i det arbejde, som du netop er ved at udføre. Er du revet ud af dit arbejde, tager det op til 15 minutter at genopbygge den samme koncentration igen. 

Det kan være en fordel at sætte nogle tidspunkter af i løbet af din dag til at besvare mails – eksempelvis 2-3 gange om dagen. Så opretholder du servicen ved at kunne svare på mails minimum 3 gange om dagen.

Husk på, at dine kunder har forståelse for, at du naturligvis har andet at give dig til end at skrive mails hele dagen. 

3. Hvornår på dagen arbejder du mest effektivt? 

Der er ikke noget tidspunkt på dagen, som er mest rigtigt at arbejde på – det er forskelligt fra person til person. Blot du selv er opmærksom på, hvornår du selv er mest effektiv. Er du eksempelvis et morgenmenneske, så sørg for at lægge alle de tunge opgaver i starten af dagen. Sådan får du den mest effektive arbejdsdag.

Omvendt er du mest effektiv om aftenen, så lad være med at spilde hele din dag ved at prøve at komme i gang med de store projekter. Her gælder det altså om at kende sig selv, og på den måde optimere dit arbejde. Så kommer du udover de svære og tidskrævende opgaver og får mest den mest effektive arbejdsdag. 

4. Effektiviser allerede nu din kommende arbejdsdag

Brug de sidste 5 minutter af din arbejdsdag på at lave en liste over de ting, du skal have nå dagen efter. Sæt de vigtigste opgaver øverst og arbejd ned. Således står du til sidst med en udarbejdet todo-liste for næste dag.  

Når du gør dette, begynder din underbevidsthed i løbet af aftenen automatisk at arbejde med emner, som du skal løse næste arbejdsdag. Det er også én af grundende til, at vi somme tider løser ting når vi ikke er på arbejde – nemlig fordi vores underbevidsthed hele tiden er optaget af den opgave, som du har stillet dig selv.

Ikke nok med at det kan hjælpe dig med, at få en produktiv og effektiv arbejdsdag – det hjælper dig også med at få en ordenligt nattesøvn.  

Lav en fysisk liste og sæt 5-6 ting på, så din hjerne kan nå at følge med. Igen skal du huske på hvornår på dagen du er mest effektiv. Kvikker du mest op hen af eftermiddagen, så sørg for at de store opgaver ligger dér. 

5. Kreatin giver dig en mere effektiv arbejdsdag 

Kreatin kender de fleste, hvis de styrketræner.

Kreatin er et naturligt stof, som befinder sig i dine musker, og det har stor betydning for vores evne til at udføre kortvarigt, intensivt arbejde. Det som mange der ikke ved er, at kreatin grundlæggende har den samme funktion i din hjerne, som i dine muskler. Det vil sige, at din hjerne kan restituere hurtigere, hvilket betyder at du har behov for færre pauser og derved kan arbejde effektivt i længere tid. Læs mere om fordelene ved kreatin her.

 

6. Sørg for altid at have frugt og vand på kontoret

I kender alle den pludselige energi som strømmer til én, når man har fået meget sukker.

Problemet med sukker er, at du er ekstra effektiv i en meget kort periode. Herefter mister du lynhurtigt koncentrationen igen, og så er den svær at genopbygge.

Et lille trick, som du kan benytte dig af, er frugt – det indeholder nemlig en hel anden slags sukker, som langsomt opbygger din effektivitet. Det kan være en idé at skære noget frugt ud i bidder, så du kan spise et æble over en hel formiddag. Det er et lille hack, og det fungerer rigtig godt for mange.

 

7. Hold dig fra energidrikke

Koffein er godt, men sukker er farligt. For netop den sukker, som findes i redbull, booster osv. er den slags, som giver dig et sukkerrus. Det virker rigtig godt i 10 minutter, hvorefter luften går ud af ballonen den næste time efterfølgende.

Skån dig selv den bjørnetjeneste, hvis du ved, at du skal være koncentreret en hel dag. En kop kaffe er den sikre og gode løsning.

 

 8. Undgå forstyrrelser

På et kontor hvor der måske sidder 4-5 personer, påvirkes hele kontoret ofte, hvis der er én, som skal spørge sin kollega om noget.

Derfor kan det være en smart idé at indføre stilletimer på kontoret, hvor man ikke må forstyrre hinanden. Et eksempel på dette kunne være, at indføre en ‘no-trouble-time’ fra 8:30-10 hver morgen, hvor man kun arbejder med sig selv.

Ved at bruge denne metode, lærer dine medarbejdere allerede dagen før at planlægge starten af sin arbejdsdag med opgaver fra morgenstunden. Derved opnår du allerede en mere effektiv arbejdsdag, fordi alle på din arbejdsplads arbejder effektivt og uforstyrret med de ting, som der er planlagt for dem.

Er det ikke dig, der sidder med beslutningen om, at indføre dette på kontoret, så anskaf dig et støjisolerende headset. Så kan du selv prøve at dyrke det.

Læs mere om dagligdagens forstyrrelser her.

 

9. Motion øger din effektivitet

Nogle mener måske, at de ikke har tiden -men en 20 minutters gåtur om dagen er nok til at have en positiv effekt på både din arbejdsdag og fritid. Du vil sove bedre og have en bedre koncentration og kondition.

Gør man det til en vane, vil du allerede efter få gange kunne mærke, hvordan du føler dig klar i hovedet. Så får du mere energi til at klare dagens opgaver og får dermed en mere effektiv arbejdsdag.

Det kan være en idé at gå en tur rundt om blokken umiddelbart efter frokost. Så undgår du netop den der eftermiddags-slumb hvor man sidder, og ikke rigtigt kan komme i gang igen.

Undervurder ikke hvor meget en smule motion i løbet af arbejdsdagen kan gøre for din effektivitet.

 

10. Hold pauser

Sørg for at få en rutine hvor du gør noget andet end at arbejde i løbet af din dag.

Det behøves ikke være meget mere end 10 minutter hvor du forlader den opgave du sidder med fuldstændig – og hvis du arbejder ved din computer, så luk den gerne i den tid, du holder pause.

Gå en tur, sæt udenfor eller på anden vis distancér dig fra den opgave du arbejder med, så din hjerne kan få en pause. Lad være med at tage din telefon med – hold pause. Det er i sidste ende mere effektivt for dig.

– Vi håber, at dette indlæg var behjælpelig med at skabe fokus på, hvordan du kan gøre din hverdag mere effektiv. Læs alle vores gode blogindlæg, og få endnu flere gode råd her

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *